Za čtyři dny čekají Spojené státy americké prezidentské volby. Mezitím se zemí šíří nepravdy o volebních hlasech „neobčanů“ nebo reklamy, jež tvrdí, že úředníci nemusí provádět certifikaci volebních výsledků, která je přitom povinná. Web Global Witness testoval přístup sociálních sítí k politickým reklamám obsahujícím dezinformace, nejvíce problematický je v tomto směru TikTok.
Americké skupiny, které šíří lži o volebních hlasech „neobčanů“, jsou spojené s iniciativou Project 2025 i s republikány. Podle nové zprávy americké neziskové organizace Issue One jsou tyto fámy šířeny i díky financím od dárců podporujících Donalda Trumpa, jeho agendu i konzervativní soudce. Klíčovým aktérem je koalice Only Citizens Vote, což je skupina sdružující víc než 80 organizací, jež šíří nepravdivé informace o ohrožení amerických voleb v podobě možnosti hlasování pro lidi bez amerického občanství. Podle Issue One tyto organizace obdržely od roku 2020 více než 590 milionů dolarů (asi 13,8 miliardy korun). Jak upozorňuje web Mother Jones, nelze zjistit, kolik z těchto peněz šlo na prosazování mýtu o hlasování „neobčanů“, avšak stejné zdroje stojí také za financováním další agendy krajní pravice, včetně vypracování iniciativy Project 2025, tedy plánu na radikální přeměnu federální vlády.
Lež o hlasech od „neobčanů“ šíří podle Mother Jones titíž lidé, kteří se pokoušeli zvrátit výsledky amerických prezidentských voleb v roce 2020. Například právnička Cleta Mitchell, jež koalici Only Citizens Vote založila, je spojená s republikánskou stranou. V lednu 2021 se účastnila telefonátu, v němž se Donald Trump pokoušel vydírat státního tajemníka státu Georgie Brada Raffenspergera, aby „našel 11 780 hlasů“.
Web Mother Jones upozorňuje, že tito aktivisté budou nejspíš využívat podobná tvrzení také po listopadových volbách. Podle průzkumů veřejného mínění se volebního práva „neobčanů“ obává až polovina Američanů, včetně většiny republikánů, přestože o tom, že by lidé bez amerického občanství mohli kdekoli v USA legitimně volit, neexistuje žádný věrohodný důkaz.
V USA se objevily inzeráty, které tvrdí, že volební úředníci nemusí provádět certifikaci volebních výsledků. To je ovšem protizákonné. Skupina Follow the Law umístila v Pensylvánii a Wisconsinu takové inzeráty do novin určených pro právníky, soudce a volební administrátory. Podle expertů i státních úředníků tato organizace ve své inzerci nesprávně popsala volební pravidla a odkázala čtenáře na webové stránky, které poskytují nepřesný popis toho, jak certifikace volebních výsledků funguje a jaké jsou zákony v různých amerických státech. „Každý, kdo se spoléhá na tyto webové stránky, je klamán, a ten, kdo je za jejich obsah zodpovědný, je nepoctivý,“ řekl Mike Hassinger, mluvčí úřadu státního tajemníka státu Georgie.
Certifikace je povinný administrativní proces, který úředníci provádějí po skončení sčítání a vyhodnocení volebních lístků. Oficiální výsledky musí být certifikovány v krátkých lhůtách, aby mohly být následně potvrzeny na státní a federální úrovni. Pro kontrolu nebo zpochybnění výsledků voleb existují jiné postupy, jako je žaloba či přepočítávání hlasů. Ty však obvykle nemohou proběhnout, dokud nedojde k certifikaci.
Podle webu ProPublica představují aktivity organizace Follow the Law jeden z dalších způsobů, jak se lidé spojení s Donaldem Trumpem pokoušejí využít mechanismy voleb ve svůj prospěch. Kombinace těchto strategií, včetně náboru volebních pracovníků či vyškrtávání lidí ze seznamu voličů, je důležitá, neboť volby by mohl rozhodnout i malý počet hlasů, upozorňuje ProPublica.
Od posledních prezidentských voleb v USA v roce 2020 se nejméně 35 členů volebních komisí v různých státech, povětšinou republikánů, certifikaci výsledků neúspěšně pokusilo odmítnout. Odborníci upozornili, že v případě prohry Donalda Trumpa by se mohlo objevit takových případů ještě víc.
Sociální síti TikTok ani společnosti Meta se nedaří odhalovat reklamy s dezinformacemi, jež se týkají amerických prezidentských voleb. Nevládní organizace Global Witness předložila osm reklam obsahujících nepravdivá tvrzení ohledně voleb, přičemž všechny byly schválně navrženy tak, aby jasně porušovaly stávající zásady platforem.
TikTok podle analýzy schválil 50 % takto předložených reklam, čímž porušil své vlastní zásady, které zakazují veškeré reklamy s politickým obsahem. Společnost Meta, provozující sociální síť Facebook, přijala jednu takovou reklamu.
„Poté, co nás platformy informovaly o tom, zda byly reklamy přijaty ke zveřejnění, jsme je odstranili, abychom zajistili, že nedojde k šíření dezinformací,“ dodává web Global Witness. „Je šokující, že několik dní před vypjatým prezidentským kláním v USA společnosti provozující sociální média na svých platformách stále schvalují naprosto vyvrácené a zjevné dezinformace,“ dodala Ava Lee, jež se v Global Witness zaměřuje na digitální hrozby.
Ruští hackeři se pomocí kyberútoků pokoušejí napadnout zařízení budoucích ukrajinských vojenských rekrutů. Kybernetické útoky spojené s Ruskem se zaměřují na ukrajinské muže ve věku odvodu do armády. Využívají k tomu malware, který z napadených zařízení získává informace. Od září do poloviny října hackeři propagovali „bezplatné softwarové programy“, údajně určené k tomu, aby potenciálním ukrajinským vojákům pomohly zobrazit a sdílet umístění vojenských náborářů. Tyto programy ovšem obsahovaly malware.
Nejde o první takový případ. Na začátku října Ukrajina odhalila malware MeduzaStealer, jenž se šířil prostřednictvím komunikační platformy Telegram a maskoval se jako služba technické podpory pro uživatele ukrajinské vládní aplikace Reserve+. Aby hackeři nalákali nové oběti, nejspíš si zakoupili rovněž reklamy na legitimních ukrajinskojazyčných kanálech na Telegramu, které měly až tisíce členů. Podle webu The Record jde o součást širších plánů na podkopání mobilizačních a vojenských plánů Ukrajiny.
Autorka článku: Mahulena Kopecká
Zdroj úvodní fotografie: ČTK / AP / Evan Vucci (foto Donalda Trumpa) / Jacquelyn Martin (foto Kamaly Harris)