Do prvního kola prezidentských voleb zbývá už jen několik desítek hodin a nás čeká poslední ohlédnutí za tím, jak si kandidáti vedli na sociálních sítích a jak utráceli za propagaci svých příspěvků. Zajímat nás ale bude i to, zda a jak se na sítích odrazil vzestup Jaroslava Bašty v průzkumech veřejného mínění. Ten totiž dokázal během posledních týdnů svoje volební preference zdvojnásobit.
Pokud jde o výdaje za reklamu, projevil se fakt, že ze závěrečného klání byli vyřazeni dva kandidáti, kteří na sociálních sítích utráceli značné částky. Zmizel tak nepoměr mezi šancemi na zvolení a množstvím investovaných peněz u Tomáše Březiny a Karla Janečka. V žebříčku útrat za reklamu na platformě Meta (Facebook, Instagram) proto s velkým odstupem od ostatních vede trojice Andrej Babiš, Petr Pavel a Danuše Nerudová.
Facebooková stránka | Útrata za posledních 30 dnů | Počet reklam |
Andrej Babiš | 668 640 | 23 |
Generál Pavel | 609 081 | 149 |
Danuše Nerudová | 441 849 | 138 |
Tomáš Zima | 68 941 | 48 |
Josef Středula | 54 800 | 6 |
Pavel Fischer | 36 472 | 13 |
Jaroslav Bašta – SPD | 10 621 | 12 |
Marek Hilšer | 3 332 | 5 |
Data o výši útrat a počtu reklam jsou za období od 9. 12. 2022 do 7. 1. 2023
Andrej Babiš rozdělil většinu peněz mezi dvě reklamy. V prosinci to byl klip, který zdůrazňoval jeho nezávislost a statečnost tváří v tvář mocným a kde sliboval, že bude prezidentem všech.
O necelé tři týdny později pak investoval do propagace postu, jehož hlavním tématem bylo obviňování vlády Petra Fialy a mobilizace proti takzvaným vládním kandidátům.
Posun v Babišově kampani může podle komentátorů a analytiků souviset s posilováním Jaroslava Bašty, který odebírá možné voliče právě Andreji Babišovi. Na sociálních sítích je ale Bašta outsiderem.
Stránka | Počet postů od 1. 9. 2022 | Průměrný počet postů za den | Počet sledujících k 9. 1. 2023 | Nárůst sledujících od 1. 9. 2022 |
Andrej Babiš | 809 | 6,18 | 336 557 | 3,68 % |
Generál Pavel | 449 | 3,43 | 74 998 | 39,40 % |
Pavel Fischer | 309 | 2,36 | 59 644 | 2,89 % |
Marek Hilšer | 164 | 1,25 | 49 191 | 0,67 % |
Danuše Nerudová | 501 | 3,82 | 32 723 | 275,82 % |
Josef Středula | 307 | 2,34 | 17 511 | 87,06 % |
Jaroslav Bašta – SPD | 132 | 1,01 | 8 437 | 565,38 % |
Tomáš Zima | 97 | 0,74 | 5 514 | 2,61 % |
Karel Diviš | 182 | 1,39 | 2 893 | 286,25 % |
A platí to i pro sociální síť Instagram, které stále vládne Danuše Nerudová. Ta svým raketovým nástupem v průběhu podzimu předběhla všechny ostatní
Účet | Počet sledujících k 9. 1. 2023 | Nárůst sledujících od 1. 9. 2022 |
Danuše Nerudová 🇨🇿 | 161 694 | 360,30 % |
Generál Pavel | 107 964 | 197,59 % |
Andrej Babiš | 67 576 | 35,99 % |
Marek Hilšer kandidát na prezidenta | 12 206 | 14,78 % |
Pavel Fischer | 8 301 | 58,54 % |
Josef Středula | 4 017 | 62,63 % |
Karel Diviš | 3714 | 320,61 % |
Jaroslav Bašta | 433 | 0 % |
V posledních výzkumech veřejného mínění byl vidět výrazný nárůst hlasů pro Jaroslava Baštu. I když se ani vzdáleně nepřiblížil k výsledkům první trojice, jedná se o nepřehlédnutelný vzestup. Pokud se ale podíváme na sociální sítě, počty fanoušků Baštových profilů na Facebooku i Instagramu jsou natolik nízké, že z nich lze velmi špatně cokoli usuzovat.
Důvody, proč není nárůst podpory Jaroslava Bašty vidět ve výsledcích jeho stránek, mohou být v podstatě dvojí. První je fakt, že tohoto kandidáta nepropagují na sociálních sítích jeho stránky, ale stránky šéfa strany, jež ho do voleb vyslala. Za posledních 30 dnů investoval Okamurův tým do reklamy na Facebooku a Instagramu 140 597 korun a velká část těchto peněz cílila na podporu Jaroslava Bašty. Na druhý důvod upozorňuje David Klimeš v našem podcastu. Značná část peněz za Baštovu kampaň nesměřovala do sociálních sítí, ale na billboardové kampaně mimo Prahu.
Stoupající zájem o Jaroslava Baštu ale můžeme vidět jinde. Kupříkladu ve statistikách vyhledávání na Seznamu, kde v posledních dnech předčil i počet vyhledávání Andreje Babiše.
O něco méně úspěšný pak byl ve vyhledávání Googlu, ale i zde je patrný zřejmý pozitivní posun.
Nárůsty ukazují i data z české Wikipedie o návštěvnosti za posledních 90 dnů. V této době zájem o Jaroslava Baštu zásadně rostl a konkurovat mu mohl jen Petr Pavel. Podle výzkumu veřejného mínění je ale málo pravděpodobné, že by se Jaroslav Bašta dostal do druhého kola, nicméně jeho dobrý výsledek by zřejmě poškodil Andreje Babiše, s jehož elektorátem se Baštovi volební příznivci částečně kryjí.
Data ze sociálních sítí nejsou a z principu ani být nemůžou volebním výzkumem, mohou však poskytnout jedno z vodítek pro pochopení dynamiky volební kampaně jednotlivých kandidátů. To, jaká bude realita prvního kola, uvidíme už v sobotu odpoledne.
Autor textu: Josef Šlerka