Volby v síti: Andrej Babiš je zpět a tlačí na něj Bašta 

Do prvního kola prezidentských voleb zbývá už jen několik desítek hodin a nás čeká poslední ohlédnutí za tím, jak si kandidáti vedli na sociálních sítích a jak utráceli za propagaci svých příspěvků. Zajímat nás ale bude i to, zda a jak se na sítích odrazil vzestup Jaroslava Bašty v průzkumech veřejného mínění. Ten totiž dokázal během posledních týdnů svoje volební preference zdvojnásobit.

Pokud jde o výdaje za reklamu, projevil se fakt, že ze závěrečného klání byli vyřazeni dva kandidáti, kteří na sociálních sítích utráceli značné částky. Zmizel tak nepoměr mezi šancemi na zvolení a množstvím investovaných peněz u Tomáše Březiny a Karla Janečka. V žebříčku útrat za reklamu na platformě Meta (Facebook, Instagram) proto s velkým odstupem od ostatních vede trojice Andrej Babiš, Petr Pavel a Danuše Nerudová.

Facebooková stránkaÚtrata za posledních 30 dnůPočet reklam
Andrej Babiš668 64023
Generál Pavel609 081149
Danuše Nerudová441 849138
Tomáš Zima68 94148
Josef Středula54 8006
Pavel Fischer36 47213
Jaroslav Bašta – SPD10 62112
Marek Hilšer3 3325

Data o výši útrat a počtu reklam jsou za období od 9. 12. 2022 do 7. 1. 2023

Andrej Babiš rozdělil většinu peněz mezi dvě reklamy. V prosinci to byl klip, který zdůrazňoval jeho nezávislost a statečnost tváří v tvář mocným a kde sliboval, že bude prezidentem všech.

O necelé tři týdny později pak investoval do propagace postu, jehož hlavním tématem bylo obviňování vlády Petra Fialy a mobilizace proti takzvaným vládním kandidátům.

Posun v Babišově kampani může podle komentátorů a analytiků souviset s posilováním Jaroslava Bašty, který odebírá možné voliče právě Andreji Babišovi. Na sociálních sítích je ale Bašta outsiderem.

StránkaPočet postů od 1. 9. 2022Průměrný počet postů za denPočet sledujících k 9. 1. 2023Nárůst sledujících od 1. 9. 2022
Andrej Babiš8096,18336 5573,68 %
Generál Pavel4493,4374 99839,40 %
Pavel Fischer3092,3659 6442,89 %
Marek Hilšer1641,2549 1910,67 %
Danuše Nerudová5013,8232 723275,82 %
Josef Středula3072,3417 51187,06 %
Jaroslav Bašta – SPD1321,018 437565,38 %
Tomáš Zima970,745 5142,61 %
Karel Diviš1821,392 893286,25 %

A platí to i pro sociální síť Instagram, které stále vládne Danuše Nerudová. Ta svým raketovým nástupem v průběhu podzimu předběhla všechny ostatní

ÚčetPočet sledujících k 9. 1. 2023Nárůst sledujících od 1. 9. 2022
Danuše Nerudová 🇨🇿161 694360,30 %
Generál Pavel107 964197,59 %
Andrej Babiš67 57635,99 %
Marek Hilšer kandidát na prezidenta12 20614,78 %
Pavel Fischer8 30158,54 %
Josef Středula4 01762,63 %
Karel Diviš3714320,61 %
Jaroslav Bašta4330 %

V posledních výzkumech veřejného mínění byl vidět výrazný nárůst hlasů pro Jaroslava Baštu. I když se ani vzdáleně nepřiblížil k výsledkům první trojice, jedná se o nepřehlédnutelný vzestup. Pokud se ale podíváme na sociální sítě, počty fanoušků Baštových profilů na Facebooku i Instagramu jsou natolik nízké, že z nich lze velmi špatně cokoli usuzovat.

Důvody, proč není nárůst podpory Jaroslava Bašty vidět ve výsledcích jeho stránek, mohou být v podstatě dvojí. První je fakt, že tohoto kandidáta nepropagují na sociálních sítích jeho stránky, ale stránky šéfa strany, jež ho do voleb vyslala. Za posledních 30 dnů investoval Okamurův tým do reklamy na Facebooku a Instagramu 140 597 korun a velká část těchto peněz cílila na podporu Jaroslava Bašty. Na druhý důvod upozorňuje David Klimeš v našem podcastu. Značná část peněz za Baštovu kampaň nesměřovala do sociálních sítí, ale na billboardové kampaně mimo Prahu.

Stoupající zájem o Jaroslava Baštu ale můžeme vidět jinde. Kupříkladu ve statistikách vyhledávání na Seznamu, kde v posledních dnech předčil i počet vyhledávání Andreje Babiše.

O něco méně úspěšný pak byl ve vyhledávání Googlu, ale i zde je patrný zřejmý pozitivní posun.

Nárůsty ukazují i data z české Wikipedie o návštěvnosti za posledních 90 dnů. V této době zájem o Jaroslava Baštu zásadně rostl a konkurovat mu mohl jen Petr Pavel. Podle výzkumu veřejného mínění je ale málo pravděpodobné, že by se Jaroslav Bašta dostal do druhého kola, nicméně jeho dobrý výsledek by zřejmě poškodil Andreje Babiše, s jehož elektorátem se Baštovi volební příznivci částečně kryjí.

Data ze sociálních sítí nejsou a z principu ani být nemůžou volebním výzkumem, mohou však poskytnout jedno z vodítek pro pochopení dynamiky volební kampaně jednotlivých kandidátů. To, jaká bude realita prvního kola, uvidíme už v sobotu odpoledne.

Autor textu: Josef Šlerka