Volby v síti: Zahřívací kolo skončilo. Janeček i Březina za reklamu na sítích zbytečně propálili miliony

Ministerstvo vnitra pustilo do klání o funkci prezidenta celkem devět kandidátů, a byť se stále ještě čeká, jak dopadne odvolání některých neúspěšných žadatelů, je jisté, že zahřívací kolo voleb skončilo. Teď už půjde do tuhého, a náš seriál se proto od příštího dílu zaměří na kampaně horkých kandidátů.

Dnes ale ještě uzavřeme monitoring uchazečů o prezidentskou funkci, kteří dosud nejvíce utráceli. Mezi nimi je vítězem prozatím vyřazený kandidát Karel Janeček. Ten v monitorovaném období utratil za svou reklamu skoro 600 000 Kč. Tedy víc než jeden z favoritů voleb, Petr Pavel, či další z neúspěšných Tomáš Březina.

Reklamy Útrata za posledních 30 dnů (k 23.11. 2022) Útrata za posledních 90 dnů (k 23.11. 2022) Za celou dobu, co jsou na Facebooku (k 23.11. 2022)
Karel Janeček 599 836 2 086 579 3 137 273
Generál Pavel 498 861 999 434 4 943 440
Tomáš Březina 402 850 894 922 2 694 497
Andrej Babiš 377 273 1 001 496 7 546 178
Danuše Nerudová 43 709 340 408 784 506
Tomáš Zima 36 680 183 238 330 991
Josef Středula 35 341 232 825 339 092

Co se týče počtu fanoušků na Facebooku, ani u jednoho kandidáta nevidíme žádný zásadní nárůst. Procentuálně sice výrazně rostl počet fanoušků Danuše Nerudové, Josefa Středuly a Tomáše Březiny, nicméně všechny tyto účty se pohybují na nízkých hodnotách.

Stránka konec září konec října konec listopadu nárůst oproti září
Andrej Babiš 326 994 328 051 330 019 1 %
Karel Janeček 75 954 75 941 76 003 0 %
Petra Pavel 56 578 58 963 61 799 8 %
Danuše Nerudová 10 728 14 913 22 604 53 %
Josef Středula 13 277 15 926 16 725 21 %
Tomáš Zima 5 384 5 386 5 419 1 %
Tomáš Březina 2 357 2 809 3 138 25 %

Na Instagramu zatím ve svém vítězném tažení pokračuje Danuše Nerudová. Za poslední měsíc počet fanoušků jejího účtu překročil 100 000, a zůstává tak nadále nejúspěšnějším instagramovým účtem domácích politiků. Mezi kandidáty také rostl počet fanoušků Andreje Babiše a generála Pavla, na nárůst o 41 % zmíněné Danuše Nerudové ale zdaleka neměli.

účet konec srpna konec září konec října konec listopadu nárůst v %
Danuše Nerudová 🇨🇿 33 776 40 103 69 248 117 575 41,1 %
Andrej Babiš 49 412 53 742 57 527 60 336 4,7 %
generál Pavel 35 955 41 345 45 807 54 231 15,5 %
Vít Rakušan 52 427 52 076 51 825 51 660 -0,3 %
Petr Fiala 46 341 48 304 49 640 50 878 2,4 %
Ivan Bartoš 50 098 50 070 50 019 49 937 -0,2 %
Markéta Pekarová Adamová 38 884 38 612 38 359 37 915 -1,2 %
Tomio Okamura – SPD 27,552 28 102 28 219 28 194 -0,1 %
Karel Janeček 28 080 28 040 28 118 28 086 -0.1 %
Alena Schillerová 22 767 23 275 23 434 23 581 0,6 %
Miroslav Kalousek 22 273 22 183 22 147 22 065 -0,4 %

Tým Nerudové také pokračuje v aktivním využívání sociální sítě TikTok, kde patří k několika málo agilním českým politikům. Na síti pro nejmladší uživatele nasbíral její účet už 54 000 sledujících. Na to, jak jí oslovení nejmladších voličů pomůže v kampani, si budeme muset počkat. Nicméně už dnes z výzkumů vidíme, že po zahřívacím kole se od pelotonu kandidátů odtrhla trojice Andrej Babiš, Petr Pavel a právě Danuše Nerudová. Jejich kampaním se proto budeme dále věnovat nejvíce.

Autor textu a úvodního obrázku: Josef Šlerka