Kreativní cesty pravdivých informací do Ruska

Od začátku ruské invaze na Ukrajinu Kreml mediálně odřízl zemi od světa a zastavil přívod všech zpráv, jež nesouznějí s oficiální propagandou. Novinářům, kteří to neakceptují a válku nazývají pravým jménem, hrozí trest odnětí svobody na 15 let. Tímto způsobem Putinův režim potlačuje i poslední zbytky nezávislých médií v Rusku, a dostat pravdivé informace k ruské veřejnosti proto vyžaduje kreativitu a vynalézavost. A využívá se skutečně všechno – e-maily, SMS i recenze na Google Maps. 

Recenze na Google Maps

„Jídlo je dobré, ale válka na Ukrajině ne,“ píše se v recenzi Google Maps u McDonald’s na předměstí Moskvy. Tato zpráva – a mnoho podobných – je součástí internetové akce, která využívá recenzí v Google Maps, určených primárně k hodnocení podniků. I takto bylo možné ještě před pár dny v Rusku, kde je zpravodajství médií o invazi přísně kontrolováno, šířit  informace o válce na Ukrajině.

Tuto kampaň ​podnítila internetová hackerská skupina Anonymous, která se snaží čelit ruské propagandě. Ve svých tweetech doporučovali uživatelům, aby v recenzích ruských podniků a restaurací na Google Maps zanechávali vzkazy o tom, „co se děje na Ukrajině“.

Společnost Google ale možnost takovýchto recenzí následně zablokovala, což mluvčí společnosti okomentoval v prohlášení pro americký web CNET: „Vzhledem k nedávnému nárůstu obsahu na Google Maps souvisejícího s válkou na Ukrajině jsme zavedli dodatečnou ochranu, abychom monitorovali a zabránili obsahu, který porušuje naše zásady pro Mapy, včetně dočasného zablokování nových recenzí, fotografií a videí v regionu.“ 

Stejné opatření na své platformě přijala i společnost Tripadvisor, neboť její uživatelé zveřejňovali v recenzích ruských podniků a restaurací politická prohlášení, kterými se pokusili informovat přes hranice o skutečném průběhu války na Ukrajinu.

Extremisté na Telegramu posilují. Včetně těch, co propagují invazi na Ukrajinu

SMSky a e-maily

Aby obešli kremelskou propagandistickou mašinérii, využívají lidé z celého světa také novou webovou stránku a posílají náhodným ruským adresátům SMS zprávy o dění na Ukrajině.

Tuto webovou stránku vytvořila skupina polských programátorů Squad 303, kteří získali přibližně 20 milionů telefonních čísel a téměř 140 milionů e-mailových adres vlastněných ruskými občany a společnostmi. Stránka náhodně generuje čísla a adresy z těchto databází a umožňuje komukoliv kdekoliv na světě posílat Rusům zprávy, přičemž je možné použít předem připravený text v ruštině, který vyzývá příjemce, aby se takto vyhnuli ovlivňování ze strany oficiálních médií cenzurovaných Putinovým režimem.

Protestům v Rusku chybí organizace

Britské BBC napsalo o také norském počítačovém odborníkovi, jenž vytvořil webovou stránku, díky níž může kdokoliv poslat e-mail o válce na Ukrajině až na 150 ruských e-mailových adres najednou, aby tak měli ruští občané možnost dozvědět se pravdu, kterou před nimi jejich vláda skrývá. 

Přicházejí jim miliony e-mailů se stejným předmětem: Я вам не враг– Nejsem váš nepřítel.

Zpráva se pak objevuje v ruštině s anglickým překladem a začíná takto: „Milý příteli, píši ti, abych vyjádřil své obavy o bezpečnou budoucnost našich dětí na této planetě. Většina světa odsoudila Putinovu invazi na Ukrajinu.“

V dlouhém e-mailu odesílatel žádá ruské občany, aby odmítli válku na Ukrajině a hledali pravdu o invazi u nestátních médií.

Během několika dní přistálo v ruských schránkách více než 22 milionů těchto e-mailů, které rozesílají dobrovolníci z celého světa. 

Velká část z těchto komunikačních internetových možností ale oslovuje především mladé a technicky zdatné obyvatele měst. Mnohem větší výzvu představují v tomto směru starší Rusové žijící mimo velká města, kteří se spoléhají na státní televizi. BBC proto znovu zavedla rozhlasové vysílání svých pořadů do Ruska a na Ukrajinu. Využívá k tomu frekvence krátkých vln, jež se mohou šířit na velké vzdálenosti a jsou dostupné i pro přenosná rádia. V době studené války to byla metoda, díky níž západní rádiové stanice jako Svobodná Evropa, Hlas Ameriky a BBC oslovovaly miliony posluchačů za Železnou oponou a přinášely jim pravdivé informace o dění v jejich zemích i ve světě. S rozvojem nových technologií a masovým rozšířením online zpravodajství se zdálo, že tento způsob informování už patří minulosti. V případě současného Ruska, jeho venkova i odlehlých oblastí, se ale ukazuje, že i klasické zahraniční rozhlasové vysílání má stále možnost oslovit velký počet obyvatel. Nota bene v zemi, kde jako žába na prameni kontroluje aktivitu domácích médií nekompromisní cenzura. 

 

Autorka textu: Nina Kodhajová
Autor úvodní fotografie: ČTK/ABACA/AA/ABACA