Home Data Boutique

Data Boutique

databoutique

Volby v sítích: Češi nejvíce sdílejí články o Babišovi a Pirátech

V posledních čtyřech měsících lidé na Facebooku nejčastěji sdíleli článek z Forum24 „Andrej Babiš ml. říká v rozhovoru: Můj otec byl vždy falešný a zlý. Choval se jako primitiv“. Rozhovory s Babišem mladším byly mezi deseti nejsdílenějšími články hned čtyřikrát. V první desítce najdeme také dva články o Janu Hamáčkovi a jeho údajné výměně Sputniku za Vrbětice. Dvakrát bodovali i Piráti, například díky komentáři v Echo24 „Piráti jako KSČ 21. století: daň ze vzduchu, vyhazov za názory, zákazy aut i kotlů“.  Do sněmovních voleb zbývají necelé dva měsíce a horká fáze kampaně nás teprve čeká. Přesto je zajímavé zjistit, jaké...

databoutique

Volby v sítích: Koho oslovují kampaně politiků na Facebooku

V dnešním díle seriálu Volby v sítích budeme analyzovat, na koho cílí politické reklamní posty na Facebooku, jaké demografické skupiny české populace se jim daří zasáhnout a které konkrétní strany si konkurují u podobných skupin uživatelů této sociální sítě. Na rozdíl od prvního dílu se tentokrát nebudeme věnovat celkovým finančním výdajům. Zajímá nás, jaké publikum politické strany a kandidáti svými reklamami zasahují. Zaměřili jsme se na 14 facebookových stránek různých kandidátů a stran, jež za posledních 90 dnů utratily za reklamu alespoň 100 000 korun. Jméno stránky Kdo za ni platí Útraty Počet kampaní Petr Fiala ODS – Občanská demokratická strana...

databoutique

Volby v sítích: Kdo jsou fanoušci Roberta Šlachty na Facebooku?

Robert Šlachta a jeho hnutí Přísaha vypadají jako černý kůň podzimních parlamentních voleb. Výzkumy Přísaze připisují, že by mohla překročit 5% hranici nutnou ke vstupu do poslanecké sněmovny, a podle všeho si tak hnutí zajistí možnost účastnit se předvolebních debat v České televizi. Robert Šlachta si však nevede špatně ani na Facebooku. Jeho stránka má přes 78 000 fanoušků, a počtem odběratelů je tak srovnatelná s profilem Ivana Bartoše. Svou fanouškovskou základnou pak překonává stránky Petra Fialy, Marian Jurečky a řady dalších. Z ostatních lídrů parlamentních stran má víc příznivců jen Tomio Okamura a Andrej Babiš. Ti ale začali budovat...

databoutique

Volby v sítích: Kdo nejvíc utrácí za politickou reklamu na Facebooku

Seriál Volby v sítích bude postupně provázet čtenáře současnou kampaní českých politických stran v prostředí sociálních sítí. Právě ty se totiž během posledních let staly politickým kolbištěm, na němž se rozhodovalo o výsledku voleb. Budeme tedy mapovat nejen to, jak jsou kampaně úspěšné a na koho cílí, ale také kolik za ně politické strany utrácejí peněz a jak využívají i ne úplně běžné postupy nebo ne zcela obvyklé sociální sítě. Dnes se zaměříme na to, kolik politické strany momentálně utrácejí za své kampaně na Facebooku. V dalších dílech pak díky tomu například uvidíme, jak se tyto investice mění v čase...

databoutique

Antivakcinační konspirace, videa a Facebook

Konspirační texty o tom, proč se neočkovat, jsou jen špičkou ledovce. Na českém internetu existuje mnohem populárnější formát než článek na konspiračním serveru. Tím jsou facebooková videa a živá vysílání. Ty totiž tvoří zásadní část postů, které skupiny nakloněné covidovým konspiračním teoriím sdílejí.  Samotné skupiny jsme hledali podle toho, zda v nich uživatelé aktivně sdílejí odkazy na konspirační teorie, které jsme ukázali v předchozím dílu našeho seriálu. Identifikovali jsme jádro v podobě 29 skupin, propojených mezi sebou nezvykle rychle po sobě jdoucím sdílením odkazů. Síť těchto skupin tvoří české i slovenské stránky, které můžete vidět na následujícím grafu: Mezi těmito...