zdražení energie

„Ať markeťáci dělají reklamu na Fidorku, nebo politickou kampaň, měli by se přiznávat k tomu, co dělají,“ tvrdí David Klimeš v souvislosti s posledními prezidenskými volbami. Česká republika si za prezidenta zvolila Petra Pavla, jeho výhře ale předcházela drsná a chaotická kampaň Andreje Babiše. To mimo jiné rozebírá Josef Šlerka v poslední epizodě mimořádné podcastové série spolu s politoložkou z Masarykovy univerzity Lenkou Hrbkovou, novinářem Davidem Klimešem, volebním sázkařem Michalem Sirovým a sociologem Danielem Prokopem.

Průzkumy se s výsledkem druhého kola prakticky shodly. Což otevírá otázku, zdali je nutné pokračovat v zákazu zveřejňování volebních průzkumů těsně před samotnými volbami. Podle Klimeše nemáme žádné lepší řešení: „Přestože je to řešení staromódní, asi by to tak mělo být. V jiných státech se zveřejňují průzkumy ještě ráno před samotnou volbou. Pak bychom se tu spolu ale bavili o tom, jestli je nebo není výsledek ‚cinknutý‘ právě tím posledním výzkumem.“


Podcast je dostupný na všech podcastových platformách.

Druhé kolo charakterizovaly neustálé změny ve stylu kampaně Andreje Babiše. Jak podotýká politoložka Hrbková, jeho kampaň byla celou dobu poměrně nekonzistentní. „Na začátku své kampaně Babiš vlastně nebyl vidět. Následně měnil i úplný základ zpráv, které se snažil svým voličům předat. Pracoval s motivem hodného Babiše, pak hodně pracoval s morálním zarámováním dobro versus zlo, pak apeloval na věřící voliče skrze svou víru a Jezulátko,“ podotýká Hrbková a dodává, že jsme tak mohli být svědky konce marketingové kampaně.

Babiš mimo jiné ve čtvrtek zveřejnil příspěvek na Twitteru, v němž vyzval své voliče, aby si šli vsadit na jeho vítězství. Tento tweet dosáhl více než 1,8 milionu zobrazení. V důsledku toho jsme pozorovali nárůstu sázek právě ve prospěch bývalého premiéra. „Po zveřejnění příspěvku se peníze lámaly výrazně ve prospěch Andreje Babiše a začala se registrovat spousta nových sázejících. Nepochybně ale dost lidí sázelo i podle své vlastní hlavy,“ dodává Sirový.

Kampaň Andreje Babiše měla dopad i na Marka Prchala, donedávna marketingového odborníka v Babišově týmu. Toho ze svých řad vyloučila organizace Art Directors Club Czech Republic, která sdružuje české reklamní odborníky. Jako důvod uvedla nesouhlas s „používáním marketingu a reklamy k účelovému šíření strachu“. Podle Davida Klimeše by bylo zapotřebí transparentnější a funkčnější organizace, což je podle něj jedno z nejdůležitějších sdělení těchto voleb.


Autorka textu: Kamila Plzáková
Autorka úvodní grafiky: Lenka Matoušková