Nerudová, Babiš a Okamura vévodí českému TikToku před eurovolbami

Andrej Babiš jako manekýn. Danuše Nerudová školí Alenu Schillerovou pomocí slangu mladé generace. Tomio Okamura představuje Fialův recept. I tak vypadá český politický TikTok. Bylo by ale chybou si myslet, že na něm politici a političky jen křepčí své tanečky, mluví slangem mladých a natáčejí vtipná videa. TikTok se stává platformou politického boje stejně jako kdysi Facebook. Jak ukazuje naše analýza, jeho role roste.

Sociální síť TikTok je pro české politiky a političky čím dál lákavější, a to bez ohledu na to, že před jejím používáním opakovaně varoval Národní ústav pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) s tím, že data uživatelů mohou být zneužita kupříkladu čínskými tajnými službami. Za dveřmi jsou však volby do Evropského parlamentu a veškerá opatrnost jde podle všeho stranou. Redakce investigace.cz zkoumala, kteří politici na této sociální síti vlastní účty a jaký je jejich dosah.

„Obava z možných bezpečnostních hrozeb vyplývá především z množství shromažďovaných dat o uživatelích, ze způsobu, jakým jsou sbírána, z nakládání s nimi a v neposlední řadě také z právního a politického prostředí Čínské lidové republiky,“ informoval na svém webu v březnu loňského roku NÚKIB.

Statistiky uvádějí, že TikTok v Česku používají alespoň jednou měsíčně skoro dva miliony uživatelů, což je sice méně než čtyři miliony pravidelných uživatelů Facebooku, ale už dost na to, aby se politici na této platformě prezentovali. Jenže kolik vrcholových či aspoň veřejně viditelných politiků a političek tuto příležitost využívá, není známo. TikTok totiž žádný katalog uživatelů neprovozuje a k dispozici nejsou ani další žebříčky či informace.

Mapa počtu uživatelů v EU podle oficiálního reportu TikToku (září 2023)
Mapa počtu uživatelů v EU podle oficiálního reportu TikToku (září 2023)

Redakce investigace.cz se proto rozhodla takový žebříček vytvořit. Nashromážděná data zároveň ukazují, jak úspěšní jsou politici, kteří TikTok využívají, v porovnání s jejich aktivitou na Facebooku.

Pomocí klíčových slov a sítě vzájemného sledování jednotlivých účtů jsme vyhledávali účty politiků a sestavili z nich žebříček těch nejúspěšnějších. Avšak už jeho sestavování naráží na problémy. TikTok totiž funguje trochu jinak než klasické sociální sítě, jako například Facebook. Úspěšnost příspěvků autorů – tedy počet osob, jež příspěvek zhlédly – záleží hlavně na tom, jak moc času lidé tráví na tom kterém konkrétním příspěvku, a to zcela bez ohledu na počty fanoušků. TikTok tak už není klasická sociální síť, ale spíš něco jako algoritmická televize. Může se proto snadno stát, že ačkoli účet například Andreje Babiše na TikToku sleduje 150 000 lidí, nemusí se to odrazit na počtech zhlédnutí jeho videí. Naprosto neznámý účet naopak může zveřejnit video, které má nakonec zhlédnutí miliony, aniž by ho někdo sdílel.

Analýza českého politického TikToku je z těchto důvodů rozdělena na dvě části. V té první přinášíme tabulku 24 účtů českých politiků a političek na TikToku, seřazených nikoli podle počtu sledujících, ale podle počtu „lajků“, jež získali za celou dobu existence svých účtů (zaokrouhleno na tisíce). Z tohoto pohledu je nejúspěšnější tiktokovou političkou Danuše Nerudová, následována je Andrejem Babišem, Tomiem Okamurou a Alenou Schillerovou.

Jméno Strana Popiska Sledují Sledujících Počet lajků
Danuše Nerudová STAN Kandiduji za hnutí STAN do Evropského parlamentu 🇪🇺 1 97300 3000000
Andrej Babiš ANO Občan ČR. 0 151500 2600000
Tomio Okaura SPD Oficiální TikTok profil předsedy hnutí SPD Tomio Okamury

👇 Mezi dvěma světy👇

0 64200 1900000
Alena Schillerová ANO Poslankyně,

místopředsedkyně hnutí ANO,

předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO

71 32900 706000
Zdeněk Hřib Piráti Náměstek pro dopravu na plný úvazek!

🚇 🚋🚶‍♀️🚴‍♂️ 🚗

8 10500 267000
Ondřej Prokop ANO Předseda hnutí ANO v Praze. 267 3760 82000
Zuzana Pavelková Zelení kandiduji za Zelené do europarlamentu

klima🌍 feminismus💜 lidská práva🏳️‍🌈

201 2644 70000
Lubomír Zaorálek SOCDEM Místopředseda Sociální demokracie, bývalý ministr 🌹 1275 3768 60500
Martin Hlaváček Nestraník za ANO Bojuji za vás v europarlamentu 🇪🇺

#europoslanec #zbrusujinak

7 1668 31400
Tomáš Zdechovský KDU-ČSL 🇨🇿 Europoslanec

💂 Voják

Zadavatel/zpracovatel: Koalice ODS, KDU-ČSL, TOP 09

81 2780 21200
Michal Šmarda SOCDEM 3násobný táta, starosta z Vysočiny, předseda SOCDEM. Lidskost místo sobectví! 🌹 950 1312 15500
Lubomír Brož ANO Poslanec ČR a zastupitel Praha 5 30 1074 10600
Lukáš Ulrych SOCDEM Učitel, odborář, předseda Mladých sociálních demokratů a místopředseda SOCDEM 🌹 182 592 10000
Zuzana Klusová Piráti 79 274 8972
Klára Dostálová ANO Poslankyně za ANO

Místopředsedkyně Sněmovny

Vedu kandidátku ANO do Eurovoleb

5 997 4573
Johana Nejedlová Zelení Vedu kandidatku @zeleni do Evropskeho parlamentu💚

konsent founder & feminist

66 287 3348
Martin Kuba ODS hejtman 💙 táta malého Matýska 2 200 2980
Olga Richterová Piráti Máma, Pirátka 🏴‍☠️

Věřím ve slušnou politiku, bráním zranitelné

21 367 2403
Michal Berg Zelení Předseda Strany zelených. Politika, vlaky, lepší města, sport, Evropa. 💚 114 292 1633
Jaroslav Bžoch ANO Poslanec za hnutí ANO 2011 🇨🇿

Kandidát do europarlamentu 🇪🇺

#fitpolitik

17 123 1342
Karel Havlíček ANO Vstávám brzy, chodím rád s Betynou, víc vařím než jím a jsem na Tik Toku 🍻😉 11 268 844
Petr Doubravský Zelení Kandiduju do Evropského parlamentu za Zelené 🇪🇺 48 104 705
Taťána Malá ANO Právnička a mediátorka ⚖️

Poslankyně Parlamentu ČR👩‍💼

Matka tří dětí 👧👧👦❤️

91 94 97
Mikuláš Ferjenčík Piráti 30 70 94

Proč to dělají? Protože to funguje!

Na první pohled by se mohlo zdát, že počty sledujících a „lajků“ českých politiků a političek nejsou ani zdaleka tak vysoké jako třeba na Facebooku. Například Tomio Okamura má na Facebooku 292 000 fanoušků a na TikToku jen 64 000. Jenže takové porovnání může klamat. Rozdílů mezi Facebookem a TikTokem je totiž celá řada.

Facebook v Česku používá dvakrát více uživatelů než TikTok. Zároveň se liší i obsah obou platforem – zatímco na Facebooku mohou uživatelé publikovat celou škálu příspěvků, na TikToku se jedná pouze o krátká videa. Také se liší uživatelská základna těchto platforem, průměrný věk uživatelů Facebooku je výrazně vyšší než u TikToku, ten totiž cílí na velmi mladé uživatele. Tím pádem se zdá, že by bylo na místě zaměřit se pouze na videoobsah a v rámci těchto platforem jej porovnat. Problémem je ovšem fakt, že obě platformy počítají počty zhlédnutí jinak.

Největší rozdíl je v tom, že TikTok má mnohem nižší laťku pro to, co se počítá jako zhlédnutí – 1 sekunda na TikToku oproti 3 sekundám na Facebooku. To vede k tomu, že počty zhlédnutí na TikToku jsou ve srovnání s přísnějšími kritérii pro počítání zhlédnutí na Facebooku výrazně nadsazené.

Existují ale i jiné postupy, jak obě platformy porovnat. Tou nejjednodušší je spočítat celkové zapojení uživatelů (součet interakcí), případně jeho poměr vůči počtu přehrání (součet interakcí vydělený počtem zhlédnutí) za určité období. Naše analýza porovnávala videa čtyř nejúspěšnějších politiků za uplynulé tři měsíce. Úspěch příspěvků těchto čtyř veřejně činných osob byl srovnatelný nebo vyšší než na síti Facebook.

Asi nejvíce funguje TikTok Danuši Nerudové. Má na něm více než dvakrát tolik fanoušků než na Facebooku. Také v počtu zapojení či přehrání videa řádově překonává svoje čísla z Facebooku.

Danuše Nerudová Facebook TikTok
Fanoušků Cca 41 000 Cca 97 300
Počet videospotů letos 28 42
Celkové zapojení 16 105 259 692
Poměr zapojení 7 % 8 %
Celkový počet přehrání 221 713 2 978 032
Celkový počet komentářů 5 152 23 110
Celkový počet reakcí (likes) 9 988 211 462
Celkový počet sdílení 965 25 120

Andrej Babiš má oproti tomu na TikToku čísla o něco nižší, ale s více než 150 000 sledujícími je mezi politiky suverénně nejúspěšnější. Byť publikuje čtyřikrát méně příspěvků, jeho přehrání na TikToku se pořád blíží těm na Faceboku.

Andrej Babiš Facebook TikTok
Fanoušků Cca 270 00 Cca 151 300
Počet videospotů letos 238 61
Poměr zapojení 983 476 582 898
Poměr zapojení 10 % 7 %
Celkový počet přehrání 10 055 402 7 847 800
Celkový počet komentářů 221 965 25 881
Celkový počet reakcí (likes) 704 280 522 404
Celkový počet sdílení 57 231 34 613

Tomio Okamura je na TikToku skoro pětkrát méně populární než na Facebooku, a přesto dokáže vygenerovat větší počet likes než tam. V praxi to znamená, že jeho obsah TikTokovou populaci zajímá.

Tomio Okamura Facebook TikTok
Fanoušků Cca 292 000 Cca 64 200
Počet videospotů letos 220 188
Celkové zapojení 230 970 240 642
Poměr zapojení 8 % 6 %
Celkový počet přehrání 2 802 245 3 933 464
Celkový počet komentářů 22 197 18 180
Celkový počet reakcí (likes) 172 350 211 005
Celkový počet sdílení 36 423 11 457

Konečně Alena Schillerová dokáže na Facebooku zaujmout podobně jako na TikToku, ale také ona produkuje významně více lajků i zhlédnutí, pokud zohledníme i fakt, že publikovaného videoobsahu je na TikToku výrazně méně.

Alena Schillerova Facebook TikTok
Fanoušků Cca 94 000 Cca 97 300
Počet videospotů letos 82 48
Celkové zapojení 215 526 254 527
Poměr zapojení 7 % 5 %
Celkový počet přehrání 2 979 686 4 398 294
Celkový počet komentářů 29 198 9 414
Celkový počet reakcí (likes) 164 272 216 496
Celkový počet sdílení 22 056 28 617

Zjednodušeně řečeno: čeští politici jsou na TikToku, protože jim tam kampaň funguje stejně dobře, či dokonce lépe než na Facebooku. Navíc už neplatí, že TikTok je sociální síť pro děti a nejmladší generaci. Podle údajů TikTok Ads Manageru začíná i zdejší populace stárnout.

Věk Procentuální podíl
18–24 48,26 %
25–34 26,26 %
35–44 12,22 %
45–54 7,6 %
55 a více 5,66 %

Kromě ověřených účtů politiků se na TikToku vyskytují i nejrůznější falešné nebo parodické účty. Například parodický účet Stínový Andrej nebo účet Víťa Rakušan. Tyto účty často využívají technologii deepfake videa s kolísavou kvalitou. Problém je, že se jejich kvalita zlepšuje a běžný uživatel má velmi malou šanci v toku videoobsahu na TikToku odlišit skutečná a neskutečná videa politiků. To může před volbami do Evropského parlamentu vytvořit velký prostor pro dezinformační kampaně, které by bylo možné odstartovat i pouze malým účtem poháněným algoritmy TikToku.

Autor textu: Josef Šlerka
Autor úvodní koláže z TikToku: investigace.cz

Metodologické poznámky k rozdílům mezi Facebookem a TikTokem

1) Rozdílné pro statistiky videoobsahu

Facebook TikTok
Jak se počítají views? Facebook započítává zobrazení poté, co se video automaticky přehraje po dobu 3 po sobě jdoucích sekund. TikTok počítá zhlédnutí od okamžiku, kdy se video začne přehrávat, i když trvá jen 1 sekundu (nebo 3 sekundy u delších videí).
Opakovaná zobrazení Facebook nezapočítává opakovaná zobrazení nebo zobrazení ve smyčce od stejného uživatele. TikTok opakovaná a smyčková zobrazení počítá pokaždé jako nová zobrazení.
Okno zobrazení Facebook započítává třísekundové zobrazení, i když je video při posouvání uživatele částečně mimo záběr. Jednovteřinové zobrazení TikToku pravděpodobně vyžaduje, aby se video nacházelo celé v okně aplikace.
Vlastní zobrazení: Vícenásobné zhlédnutí vlastního videa na Facebooku nezvyšuje počet zhlédnutí. Na TikToku sledování vlastního videa, a to i opakované, pokaždé zvýší počet zhlédnutí.

2) Rozdíl ve sdílení

Klíčové rozdíly mezi sdílením na Facebooku a TikToku se točí kolem funkčnosti, metrik a viditelnosti, virálního potenciálu, záměru a toho, jak signalizují angažovanost.

  • Funkčnost: Facebook umožňuje uživatelům sdílet obsah přímo na platformě, včetně příspěvků, videí a fotografií, napříč různými osobními a skupinovými prostory. TikTok se naopak zaměřuje na sdílení videí externě na platformy jako Instagram Stories a Facebook bez možnosti sdílet přímo na feed jiného uživatele na TikToku.
  • Metriky a viditelnost: Facebook poskytuje veřejnou viditelnost počtu sdílení jako formu sociálního důkazu. TikTok veřejně nezobrazuje počet sdílení; pouze tvůrci obsahu mohou vidět, kolikrát byla jejich videa sdílena, a to skrze analytiku.
  • Virální potenciál: Na Facebooku se může sdílení obsahu šířit virálně v rámci sítě jednotlivce. Sdílení na TikToku, zejména když vede na externí platformy, společně s propagačním algoritmem může obsah posunout k virálnímu statusu mimo sledující tvůrce.
  • Záměr: Sdílení na Facebooku je typicky zaměřeno na vyjádření souhlasu, zahájení diskusí nebo doporučení obsahu v rámci známých kruhů. Sdílení z TikToku je zaměřeno na rozšíření viditelnosti obsahu a jeho představení novému publiku mimo aplikaci.
  • Signál angažovanosti: Sdílení na Facebooku je silný signál angažovanosti, který ovlivňuje umístění příspěvku v Novinkách. Na TikToku, i když sdílení signalizuje angažovanost, algoritmus dává větší váhu času sledování, dokončením, lajkům a komentářům pro doporučení obsahu.

Ve své podstatě je mechanismus sdílení na Facebooku integrovaný a slouží jako metrika angažovanosti na platformě, zatímco sdílení na TikToku je navrženo pro angažovanost a objevování na externích platformách, s odlišnými prioritami stanovenými algoritmy každé platformy pro propagaci obsahu.