Po měsíci je tu zpátky seriál o prezidentských volbách, přesněji řečeno o tom, jak probíhá kampaň kandidátů na sociálních sítích. I když před sebou máme ještě pár dní prázdnin, mnoho kandidátů rozhodně neodpočívalo. Letní čas využili hlavně ti, jejichž šance jsou i podle sázkařů spíše nízké.
Absolutním vítězem v objemu peněz vložených na propagaci placeného postu na Facebooku a Instagramu je sice stále Tomáš Březina, hned za ním se ovšem objevil Karel Janeček. Ten investoval do propagace své kampaně na Facebooku za jeden měsíc skoro tři čtvrtě milionu korun, tedy přibližně tolik, co Andrej Babiš nebo Petr Pavel za předešlého čtvrt roku. Ve svých postech se Janeček mimo jiné poměrně často věnuje sportu a své fyzické kondici.
Jméno stránky | Inzerent | Útrata | Počet reklam |
---|---|---|---|
Tomáš Březina | Tomáš Březina – prezident | 934 837 | 20 |
Karel Janeček | Karel Janeček | 740 832 | 71 |
Generál Pavel | Pro bezpečnou budoucnost, z. s. (Petr Pavel) | 126 989 | 138 |
Andrej Babiš | ANO | 113 018 | 19 |
Tomáš Zima | ZFP, s. r. o. | 102 580 | 221 |
Středula náš prezident | Společně pro lidi, z. s. | 55 128 | 28 |
Danuše Nerudová | Danuše Nerudová | 6 563 | 14 |
Útraty kandidátů na Facebooku a Instagramu v období 26. 7. až 25. 8. Zdroj: Meta
Jeden z propagovaných klipů ho například ukazuje, jak se nechává boxovat do břicha, aniž projevuje známky bolesti. V doplňujícím textu se můžeme dočíst: „Děkuji těm, kteří mě zesměšňují za mé fyzické dovednosti, schopnost být v rovnováze psychické i fyzické. Děkuji za zesměšňování i za to, k čemu skuteční bojovníci mají respekt, jak je tomu u přiloženého videa. Jsem moc rád, že někteří ‚odborníci‘ tvrdí, že dělám v kampani vše špatně. Děkuji také za účelovou mediální dehonestaci mé osoby. Vše zmíněné totiž potvrzuje, že mé konání postavené na autentičnosti, upřímnosti, racionalitě a pravdě je tomu pravým opakem a tudíž správné.“
Dalším z kandidátů, jenž ve srovnání s minulostí výrazně navýšil investice do propagace svých postů, je lékař Tomáš Zima. Ten vsadil, podobně jako třeba tým Petra Pavla, na značné množství malých kampaní. Jejich vizuální podoba většinou zdůrazňuje lékařský původ kandidáta prezentovaný již v logu jeho kampaně, které připomíná pilulku, a často na Zimovu lékařskou praxi odkazuje. Jako například v postu o opičce Moje.
Facebook je stále největší sociální sítí společnosti Meta, stále důležitější roli ale v poslední době hraje i její druhá síť Instagram. V prvním díle našeho volebního seriálu jsme se věnovali i tomu, jak si stojí prezidentští kandidáti a aktivní politici i političky. V této souvislosti jsme upozornili na Babišův raketový růst, který měl potenciál pokračovat. Po měsíci můžeme říct, že se účtu Andreje Babiš daří atakovat první místo. Chybí mu k němu v podstatě jen několik málo stovek nových sledujících. Nicméně největší růst za uplynulý měsíc předvedl účet Danuše Nerudové, jenž oproti stavu na konci minulého měsíce narostl skoro o 50 %.
Účet | koncem července | konec srpna | nárůst v % |
---|---|---|---|
Vít Rakušan | 52 989 | 52 427 | -1.06 % |
Ivan Bartoš | 50 396 | 50 098 | -0.59 % |
Andrej Babiš | 40 598 | 49 412 | 21.71 % |
Petr Fiala | 46 057 | 46 341 | 0.62 % |
Markéta Pekarová Adamová | 39 345 | 38 884 | -1.17 % |
Generál Pavel | 31 704 | 35 955 | 13.41 % |
Danuše Nerudová 🇨🇿 | 22 930 | 33 776 | 47.30 % |
Karel Janeček | 27 857 | 28 080 | 0.80 % |
Tomio Okamura – SPD | 27 205 | 27 552 | 1.28 % |
Alena Schillerová | 22 118 | 22 767 | 2.93 % |
Miroslav Kalousek | 22 310 | 22 273 | -0.17 % |
Ačkoli Facebook a Instagram pokrývají značnou část české internetové populace, s prezidentskými kandidáty se lze rovněž setkat i na dalších sítích. Například na Twitteru se Andrej Babiš může pyšnit již téměř půl milionem followerů. Současně se zdá, že někteří z nich to zkoušejí i na sítích v našich končinách zatím méně etablovaných, byť silně přítomných.
Příkladem může být Danuše Nerudová, která má svůj účet na TikToku https://www.tiktok.com/@danusenerudova. Jejích skoro dvacet tisíc followerů sice nelze srovnávat se stovkami tisíc nejúspěšnějších českých účtů, z prezidentských kandidátů však na této doméně vede, protože ostatní účet na TikToku nemají.
Zároveň také platí, že prezidentští kandidáti zatím nezačali využívat možnosti další platformy pro sdílení obsahu, kterou je Telegram. Ten je jinak velmi populární v Rusku či Ukrajině, ale také třeba na sousedním Slovensku, přitom podle dostupných dat jeho popularita u nás stoupá.
Na Telegramu lze ale paradoxně narazit kupříkladu na účet Andrej Babiš – oficiální, který se skutečně tváří jako účet oficiální. Podle Marka Prchala z marketingového týmu Andreje Babiše se ale jedná o účet falešný a Andrej Babiš na sociální síti Telegram nepůsobí. Zdá se tedy, že tato síť na svoje objevení stále čeká.
Autor textu a úvodního obrázku: Josef Šlerka