Volby v síti: Na Facebooku nejvíc utrácí Karel Janeček a Andrej Babiš ovládl další síť, byť stále nevíme, zda bude kandidovat

Kdybychom porovnali útraty za reklamu na Facebooku a Instagramu s šancemi prezidentských kandidátů na úspěch, vyšel by nám možná dobrý příklad nepřímé úměry. Alespoň by to platilo pro první místa. Nejvíce útrat za posledních 30 dnů totiž najdeme u těch kandidátů, jejichž šance patří podle průzkumů k těm nejmenším. Stejně jako před měsícem i tentokrát nejvíce utráceli Tomáš Březina a Karel Janeček, v září si pouze vyměnili místa. Teprve s velkým odstupem jsou za nimi další kandidáti, v jejichž čele stojí Petr Pavel. Vyplývá to z dat společnosti Meta shromážděných v jejich Ad Library, které jsme v investigaci.cz analyzovali.

Jméno stránky Útrata v daném období Počet reklam
Karel Janeček 849 940 80
Tomáš Březina 469 199 13
Generál Pavel 210 304 161
Andrej Babiš 170 991 23
Tomáš Zima 119 462 57
Josef Středula 115 546 12
Danuše Nerudová 29 571 112

Data za období 24. srpna až 22. září 2022.

Karel Janeček za posledních 90 dnů také suverénně nejvíce investoval do kampaní na Facebooku a Instagramu. Celkem do nich vložil něco málo přes 1 700 000 korun. Za necelé tři měsíce takto utratil zhruba čtvrtinu toho, co Andrej Babiš od dubna 2019, tedy za 42 měsíců.

Podle kurzů společnosti Tipsport to ale k úspěchu zřejmě stačit nebude. Na jeho vítězství v prezidentských volbách si můžete vsadit v poměru 1:75. Což je skoro dvakrát méně pravděpodobné než možnost, že fotbalová Plzeň porazí příští týden v lize mistrů Bayern Mnichov.

Na sociální síti Instragram naopak pokračuje vítězné tažení Andreje Babiše. Naplnil se tak trend, na který jsme upozorňovali v předchozích dílech seriálu, neboť jeho účet se stal nejsledovanějším účtem aktivního českého politika na Instagramu.

Účet Sledujících koncem srpna koncem září nárůst v %
Andrej Babiš 49 412 53 742 8,1
Vít Rakušan 52 427 52 076 -0,7
Ivan Bartoš 50 098 50 070 -0,1
Petr Fiala 46 341 48 304 4,1
Generál Pavel 35 955 41 345 13
Danuše Nerudová 🇨🇿 33 776 40 103 15,8
Markéta Pekarová Adamová 38 884 38 612 -0,7
Tomio Okamura – SPD 27 552 28 102 2
Karel Janeček 28 080 28 040 -0,1
Alena Schillerová 22 767 23 275 2,2
Miroslav Kalousek 22 273 22 183 -0,4

Zdroj data: Společnost Meta.

Andrej Babiš tak získal prvenství na další sociální sítí. Dlouhodobě je totiž jeho nejsilnější základnou Twitter, kde se může pochlubit skoro půl milionem sledujících, což je téměř 5x tolik, než má z kandidátů druhý v pořadí.

Uživatel Počet sledujících
Andrej Babiš 494 596
Petr Pavel 107 642
Danuše Nerudová 44 173
Josef Středula 22 458
Karel Janeček 8 250

Zdroj dat: Twitter.

Babiš zároveň nijak nezaostává ani na Facebooku, i zde vede jeho stránka před dalším prezidentským kandidátem o více než parník.

Facebooková stránka Počet sledujících na konci září
Andrej Babiš 326 994
Karel Janeček 75 954
Generál Pavel 56 578
Josef Středula 13 277
Danuše Nerudová 10 728
Tomáš Zima 5 384
Tomáš Březina 2 357

Zdroj data: Společnost Meta.

Z pohledu marketingu mu to minimálně umožňuje levněji oslovit větší množství potenciálních voličů. Jestli toho ale dokáže Babišův tým využít i v prezidentské kampani, není jasné, protože se Andrej Babiš stále nevyjádřil, zda bude vůbec kandidovat. Čas ho prozatím netlačí. Seznam kandidátů se oficiálně uzavře až 8. listopadu, do té doby může dále lavírovat.

Autor textu: Josef Šlerka