Volby v síti: Na Facebooku nejvíc utrácí Karel Janeček a Andrej Babiš ovládl další síť, byť stále nevíme, zda bude kandidovat

Kdybychom porovnali útraty za reklamu na Facebooku a Instagramu s šancemi prezidentských kandidátů na úspěch, vyšel by nám možná dobrý příklad nepřímé úměry. Alespoň by to platilo pro první místa. Nejvíce útrat za posledních 30 dnů totiž najdeme u těch kandidátů, jejichž šance patří podle průzkumů k těm nejmenším. Stejně jako před měsícem i tentokrát nejvíce utráceli Tomáš Březina a Karel Janeček, v září si pouze vyměnili místa. Teprve s velkým odstupem jsou za nimi další kandidáti, v jejichž čele stojí Petr Pavel. Vyplývá to z dat společnosti Meta shromážděných v jejich Ad Library, které jsme v investigaci.cz analyzovali.

Jméno stránkyÚtrata v daném obdobíPočet reklam
Karel Janeček849 94080
Tomáš Březina469 19913
Generál Pavel210 304161
Andrej Babiš170 99123
Tomáš Zima119 46257
Josef Středula115 54612
Danuše Nerudová29 571112

Data za období 24. srpna až 22. září 2022.

Karel Janeček za posledních 90 dnů také suverénně nejvíce investoval do kampaní na Facebooku a Instagramu. Celkem do nich vložil něco málo přes 1 700 000 korun. Za necelé tři měsíce takto utratil zhruba čtvrtinu toho, co Andrej Babiš od dubna 2019, tedy za 42 měsíců.

Podle kurzů společnosti Tipsport to ale k úspěchu zřejmě stačit nebude. Na jeho vítězství v prezidentských volbách si můžete vsadit v poměru 1:75. Což je skoro dvakrát méně pravděpodobné než možnost, že fotbalová Plzeň porazí příští týden v lize mistrů Bayern Mnichov.

Na sociální síti Instragram naopak pokračuje vítězné tažení Andreje Babiše. Naplnil se tak trend, na který jsme upozorňovali v předchozích dílech seriálu, neboť jeho účet se stal nejsledovanějším účtem aktivního českého politika na Instagramu.

ÚčetSledujících koncem srpnakoncem zářínárůst v %
Andrej Babiš49 41253 7428,1
Vít Rakušan52 42752 076-0,7
Ivan Bartoš50 09850 070-0,1
Petr Fiala46 34148 3044,1
Generál Pavel35 95541 34513
Danuše Nerudová 🇨🇿33 77640 10315,8
Markéta Pekarová Adamová38 88438 612-0,7
Tomio Okamura – SPD27 55228 1022
Karel Janeček28 08028 040-0,1
Alena Schillerová22 76723 2752,2
Miroslav Kalousek22 27322 183-0,4

Zdroj data: Společnost Meta.

Andrej Babiš tak získal prvenství na další sociální sítí. Dlouhodobě je totiž jeho nejsilnější základnou Twitter, kde se může pochlubit skoro půl milionem sledujících, což je téměř 5x tolik, než má z kandidátů druhý v pořadí.

UživatelPočet sledujících
Andrej Babiš494 596
Petr Pavel107 642
Danuše Nerudová44 173
Josef Středula22 458
Karel Janeček8 250

Zdroj dat: Twitter.

Babiš zároveň nijak nezaostává ani na Facebooku, i zde vede jeho stránka před dalším prezidentským kandidátem o více než parník.

Facebooková stránkaPočet sledujících na konci září
Andrej Babiš326 994
Karel Janeček75 954
Generál Pavel56 578
Josef Středula13 277
Danuše Nerudová10 728
Tomáš Zima5 384
Tomáš Březina2 357

Zdroj data: Společnost Meta.

Z pohledu marketingu mu to minimálně umožňuje levněji oslovit větší množství potenciálních voličů. Jestli toho ale dokáže Babišův tým využít i v prezidentské kampani, není jasné, protože se Andrej Babiš stále nevyjádřil, zda bude vůbec kandidovat. Čas ho prozatím netlačí. Seznam kandidátů se oficiálně uzavře až 8. listopadu, do té doby může dále lavírovat.

Autor textu: Josef Šlerka