Trasování pohybu soukromých letadel

Země po celém světě, včetně většiny Evropy, se staví proti ruským oligarchům a omezují pohyb jejich soukromých letadel. Mocní Rusové se snaží tyto restrikce obejít a sankcím utéct. Trasování pohybu soukromých letadel nám umožňuje monitorovat, kde se vlivní Rusové pohybují a jaké cesty podnikají. Zde je návod,  jak na to.

Ruští oligarchové čelí sankcím po celém světě, který bedlivě sleduje společenské kruhy kolem Vladimira Putina. Kromě nablýskaných francouzských vil a jacht za miliardy, zakotvených v Barceloně a v Monaku, je tato extrémně bohatá skvadra známá svými soukromými tryskáči. 

Mezinárodní síť investigativních novinářů Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), jehož je redakce investigace.cz součástí, již dlouho sleduje letové trasy vlivných oligarchů. Nyní, s přibývajícím počtem zemí, jež omezují pohyb ruských letadel ve vzdušném prostoru, je sledování letadel užitečnější než kdykoli předtím. Pomáhá totiž  monitorovat sankcionované osoby a předvídat, kde se v budoucnu mohou pohybovat.

Co znamená trasování letadel?

Novináři z OCCRP, kteří se trasováním letadel zabývají, zajímá následující:

  1. Identifikace letadel, jež vlastní nebo používají podezřelé osoby 
  2. Historie letů a/nebo aktuální polohy letadel

Identifikace letadla je většinou tím nejobtížnějším krokem. Skuteční vlastníci se často schovávají za skořápkovými společnostmi a dalšími neprůhlednými mechanismy. Proto je důležitý krok číslo 2 – monitorování pohybu letadla může pomoci určit, kdo ho používá, a dovést reportéry k jeho skutečnému majiteli. Trasování letadla lze porovnat s informacemi o pohybu podezřelých osob, což může sloužit jako indicie k určení kdo za letadlem skutečně stojí.

Proč se OCCRP sledováním letadel zabývá ? 

OCCRP sleduje pohyby peněz zkorumpovaných osob. To zahrnuje i sledování jejich majetku, včetně soukromých tryskáčů, zakoupených pomocí pochybných zisků.

Nyní se reportéři zaměřili na tryskáče, které sice patří ruským oligarchům, ale jsou registrované mimo území Ruska. Činí tak proto, aby mohli monitorovat jejich pohyb a zjistit, zda se i nadále volně pohybují vzdušným prostorem, a také proto, aby věděli, kam mají jejich pasažéři namířeno. 

Uvalené restrikce jsou zatím účinné. Například poté, co Spojené království zavedlo nová pravidla pro letadla propojená s Ruskem, oblíbený letecký ráj, ostrov Isle of Man, zrušil registraci nejméně 18 soukromým ruským letounům a vrtulníkům.

K těmto letadlům patří i Airbus A340, o kterém se předpokládá, že jej vlastní ruský miliardář Ališer Usmanov. Z Německa do Kazachstánu odletěl 28. února. O tři dny později byl na ostrově Isle of Man odhlášen.

Mezitím měl další miliardář Alexej Mordašov přepravit svůj Bombardier Global 6000 ze Seychel do Moskvy. O den později byl také vymazán z registru Isle of Man.

Linka spojující letadlo s oligarchou ale není tak jednoznačná, všeobecně se sice uvádí, že Bombardier Global 6000 patří Mordašovi, oficiálním vlastníkem letadla je ale společnost registrovaná na Isle of Man s názvem Springtime Limited. Firma byla zapsána do obchodního rejstříku v roce 2015 přibližně ve stejnou dobu, kdy tam bylo na ostrově letadlo evidováno. Od té doby se ředitelé firmy střídali jako na běžícím pásu. Všichni přitom sídlili na Isle of Man. 

Mnoho letadel má složité vlastnické struktury sestavené tak, aby jejich skuteční majitelé zůstali v utajení.

Identita pravého vlastníka je pro novináře důležitým zdrojem informací. Například pohyb tryskáčů propojených s Jevgenijem Prigožinem, blízkým spolupracovníkem ruského prezidenta Vladimira Putina, poskytl indicie o tom, co podnikal v Africe. Data ze sledování letu  také pomohla k lepšímu porozumění tomu, jak americká vláda využila Keňu jako odpalovací rampu pro podpůrná letadla během náletů v Somálsku.

Jak mohu trasovat letadlo?

Existuje řada komerčních služeb pro sledování letů. Ty uživateli zpravidla umožní sledovat letadla v reálném čase a dodají informace o historii pohybů komerčních i soukromých letadel. Mezi tyto služby patří FlightRadar24, FlightAware, Plane Finder a Radar Box. Giancarlo Fiorella z investigativního webového portálu Bellingcat sepsal podrobný popis toho, co jednotlivé služby nabízejí.

Tyto weby většinou shromažďují signály z veřejného vysokofrekvenčního radiového pásma. To primárně využívají systémy řízení letového provozu i ostatní letadla. Systém má název Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B).

Vlády a jednotlivci však mohou požádat, aby byla data o jejich letadle  vymazána. Zmíněné weby těmto žádostem většinou vyhoví.

Aby se OCCRP dostala k necenzurovaným informacím o letech, spoléhá se na poskytovatele dat, jako jsou Icarus Flights z Centra pokročilých obranných studií (C4ADS) a OpenSky Network. Obě instituce poskytují necenzurovaná globální data týkající se sledování letů. Údaje společnosti Icarus sahají do roku 2016 a poskytuje je ADSB-Exchange, která sama sebe nazývá „největším světovým zdrojem nefiltrovaných letových dat“.

Bombardier Global 6000 soukromý tryskáč přistává na mezinárodním letišti v Manchestru (Anglie) /Autor fotografie: Russell Hart/Alamy 

Poskytovatelé těchto služeb fungují na bázi „otevřených zdrojů“, přičemž spoléhají na data z přijímačů zřízených nadšenci a dobrovolníky po celém světě. To znamená, že se jejich kvalita a rozsah pokrytí liší podle lokality.

Chcete-li pomoci zvýšit pokrytí ADS-B v libovolném místě, můžete si takový přijímač nastavit také. OpenSky Network vysvětluje, jak si jej můžete koupit či postavit nebo jak získat bezplatný přijímač. Stejně tak Centrum C4ADS dodá zařízení ADS-B každému, kdo se dobrovolně přihlásí k nastavení stanice.

Pár poznámek pro upřesnění

  • Lety Icarus nejsou veřejně dostupné, ale vyšetřovatelé mohou kontaktovat C4ADS a požádat o přístup.
  • OpenSkyNetwork je nezisková organizace zaměřená na výzkumníky a akademiky. Je ale ochotna pomoci novinářům, kteří mají jasně definované požadavky.

 

Jak zjistím, kdo letadlo vlastní nebo kam směřuje?

Ať už hledáte vlastníka letadla, nebo sledujete, kde se letadlo pohybovalo, zkuste shromáždit co nejvíce identifikačních informací. K nalezení vlastníka budete potřebovat registraci letadla, často vyznačenou číslem na jeho ocasní ploše. To je jedinečný identifikační symbol, obvykle umístěný na konci letadla, a lze podle něj určit, kde bylo letadlo zaregistrováno. Úplný seznam identifikačních znaků různých zemí naleznete zde.

Ačkoli některá místa (včetně USA a ostrova Isle of Man) zpřístupňují informace o vlastnictví letadla prostřednictvím veřejných rejstříků, registrovaný majitel je zřídka jeho skutečným vlastníkem. 

Ve skutečnosti jsou často majiteli fiktivní společnosti, fondy nebo charterové společnosti. V takových případech je nutné využít další zdroje informací. V tomto směru pomohly novinářům úniky dat jako Panama Papers a Paradise Papers, díky nimž se podařilo spojit jednotlivce s offshorovými společnostmi. Řada z nich vlastní soukromá letadla. Fotografie zveřejněné na sociálních sítích jsou také skvělým způsobem, jak spojit s letadly konkrétní osoby.

Vnitřek kabiny letadla  Lear 60 jet aircraft /Autor fotografie: Russell Hart/Alamy 

Často se stane, že při registraci dostanou letadla jedinečný kód pro svůj transpondér ADS-B (telekomunikační zařízení pro vysílání a příjem signálu) nazývaný hexadecimální kód Mode-S nebo ICAO, který poskytuje údaje o sledování letu. Takovými informacemi mohou být například poloha, výška a rychlost letícího stroje. Protože většina letadel nevysílá svá registrační čísla přes ADS-B přímo, většina webů pro sledování letů propojuje kódy transpondérů s registračními čísly letadel.

Poté, co letadla změní vlastníky nebo místa registrace, změní se také jejich identifikační údaje, jako je registrace a hexadecimální kód Mode-S. Pokud se tedy pokoušíte sledovat letadlo v průběhu několika roků a dojde ke změnám vlastnictví, budete potřebovat informaci ohledně sériového čísla výrobce, tedy jedinečný identifikátor přidělený výrobcem letadla. Toto číslo se totiž nikdy nemění.

Posledním identifikátorem, o němž je dobré vědět, je volací znak, který letadlo používá k identifikaci konkrétních letů. U soukromých letadel bývá volacím znakem většinou registrační číslo letadla, zatímco u komerčních letů je to obvykle kód letecké společnosti spolu s číslem letu. K dešifrování kódů leteckých společností z volacích znaků lze použít web International Air Transport Association. Mějte ale na paměti, že stejné letadlo může mít během jednoho dne více volacích znaků a různá letadla mohou mít stejnou volací značku i v průběhu několika dní.

Neexistuje žádné místo, kde můžete získat kompletní identifikační informace o letadle. Proto je  důležité použít všechny nástroje, co máte k dispozici. Začněte tím, že si vygooglujete, co už víte. Používejte webové stránky jako Plane Logger, Airframes, Rzjets a Antonakis Spotters. Buďte ale obezřetní – tyto stránky mohou být zastaralé nebo obsahovat nepřesné informace, takže to, co jste objevili, si vždy ověřte prostřednictvím jiných zdrojů. 

Letadlo, jež vlastní Ališer Usmanov na Icarus Flights, během cesty z Německa do Kazachstánu z icarus.flights.

Na závěr – zkusili jste Twitter nebo Telegram? Najdete tam spoustu nadšenců zaměřených na sledování letadel, kteří zveřejňují informace o letadlech, jež spatřili. Tito lidé také často sdílejí fotografie na stránkách pro sledování letadel, jako jsou planespotters.net a jetphotos.com. Místa, data a časy jsou téměř vždy popsány, což jsou informace nad zlato.

Podrobnější vysvětlení o sledování letadel sestavil Global Investigative Journalism Network ve svém komplexním průvodci pro začátečníky.

Jak funguje novinářské sledování letadel v praxi?

Příkladem může být sledování majetku bývalého prezidenta Kazachstánu Nursultana Nazarbajeva, při němž získali reportéři OCCRP klíčový dokument, který poukazoval na to, že Nazarbajevova nadace (charitativní organizace) obdržela výjimku z kontrol importu do Kazachstánu. Což se událo ve chvíli, kdy koupila zbrusu nový Airbus ACJ320neo. Toto špičkové letadlo mělo hodnotu více než 100 milionů dolarů (v přepočtu 2,2 miliardy korun).

Reportéři OCCRP proto nabyli podezření, že letadlo používal sám Nazarbajev jako součást obrovského množství majetku, který na papíře sice vlastnily charitativní nadace, ale ve skutečnosti majetek sloužil jen Nazarbajevovi. Podezření bylo třeba ověřit. 

S pomocí jediného identifikátoru, data importu a typu letadla uvedeného v dokumentu byli  rešeršisté OCCRP schopni najít pomocí systému Icarus Flights, jenž umožňuje filtrovat podle typu letadla, místa vzletu a přistání, jediné takové letadlo, které od června 2020 létalo vzdušným prostorem Kazachstánu. Ukázalo se, že jde o zmíněný Airbus ACJ320neo.

Další pátrání v „hex kódu“ Mode-S tohoto letadla potvrdilo, že letadlo bylo znovu zaregistrováno v Kazachstánu přibližně ve stejnou dobu, kdy tam bylo importováno.

Jde o dokonalý příklad scénáře, kdy informace o konečném vlastníkovi letadla nejsou veřejně dostupné. Známé však bylo jméno jeho provozovatele. V tomto případě stránka FlightRadar ukázala, že Airbus provozovala kazašská vládní charterová společnost Berkut Air.

Identifikace letadla ale sama o sobě nestačí. Novináři potřebovali zjistit, kdo letadlo používá. Přestože Icarus Flights disponuje dobrými daty, spoléhá se na senzory nastavené dobrovolníky, takže pokrytí není vždy úplné. U tohoto konkrétního letadla ukazoval Icarus Flights pouze tři lety.

Jak už bylo zmíněno, vždy je nutné zkontrolovat více zdrojů.

Kvůli ověřování si reportéři z OCCRP proto stáhli letová data z OpenSky Network, která od doby, kdy bylo letadlo importováno do Kazachstánu, zaznamenala více letů než samotný Icarus Flights. Byly to právě tyto informace, díky nimž reportéři následně porovnali oficiálně vykazované návštěvy Nazarbajeva s pohyby letadla do Moskvy a v rámci Kazachstánu.

Zajímá vás konečný výsledek této detektivky? Airbus se stal klíčovou kapitolou nedávného vyšetřování Nazarbajevova majetku, což si můžete přečíst zde.

Jak mohu pomoci?

Každá dohledaná fotka či videozáznam oligarchů nebo podezřelých osob přilétajících nebo odlétajících z konkrétních letišť jsou důležité. Nejužitečnější jsou fotky nebo videa oligarchů vystupujících nebo nastupujících do letadel. Pokud je vidět koncové číslo letadla, je vyhráno. Každý tak může sdílet informace, které  pomohou se sledováním bohatých a vlivných Rusů, ať už letí kamkoli.

Autorka textu: Karina Shedrofsky (OCCRP)
Překlad: Anna Košlerová
Autor úvodní grafiky:James O’Brien/OCCRP