Volby v síti: Nerudová předběhla na Instagramu Andreje Babiše. Nejvíce peněz ale stále utrácí Karel Janeček

Po měsíci se opět vrací další díl našeho seriálu o prezidentských volbách na sociálních sítích. Stále platí, že za reklamu na Facebooku a Instagramu nejvíce utrácí prezidentský kandidát Karel Janeček, na dalších pozicích se ovšem odehrávají změny. Tomáš Březina své investice omezil, naopak Andrej Babiš a Danuše Nerudová za poslední měsíc výrazně finančně přitvrdili.

Jméno stránkyÚtrata v daném obdobíPočet reklam
Karel Janeček618 656125
Andrej Babiš453 24249
Danuše Nerudová267 62943
Generál Pavel245 491124
Tomáš Březina84 0109
Josef Středula81 51920
Tomáš Zima28 96856

Data za období 23. září až 22. října 2022. Zdroj: Facebook Ads Library.

Doposud v útratách druhý Tomáš Březina svoje investice výrazně omezil a skončil až na pátém místě. Jeden z jeho nejvíce propagovaných postů obsahoval graf, jenž mu přisuzoval ve volebních průzkumech preferenci 11 %. Kandidát na prezidenta k tomu v komentáři dodává: „Bohužel se tím i potvrzuje, že některé marketingové agentury do výzkumů zařazují pouze ty kandidáty, které ony samy chtějí preferovat. Fakticky tak manipulují veřejným míněním, ať už vědomě, nebo nevědomě.“ Post obsahuje odkaz na stránky kurzy.cz, jež skutečně zveřejnily průzkum, v němž Tomáš Březina získal 11 %. Jedná se však o výzkum agentury SANEP, která čelí kritice za to, že nedodržuje výzkumné standardy a jejich zkoumání je v zásadním rozporu s ostatními agenturami.

Oproti předcházejícímu období také vidíme zásadní změny v objemu utracených peněz u Andreje Babiše. Ten od našeho minulého dílu utratil 453 242 korun. Hlavní podíl na jeho výdajích nicméně měly senátní volby v Jihlavě. Podle dat Facebook Ads Library v tomto kraji utratil 133 988 korun, což je více než třetina jeho celkového rozpočtu za analyzované období. Pro srovnání: rival Nagyové a vítěz druhého kola senátních voleb v Jihlavě Miloš Vystrčil utratil ze stejné období částku přibližně desetkrát nižší, a to 12 154 korun.

Třetí největší částku do reklamy na sociálních sítích společnosti Meta investovala Danuše Nerudová. Celkem to bylo 267 629 korun, což představuje skoro desetinásobný nárůst oproti minulému období. Z veřejně dostupných dat není možné analyzovat, jak velký to mělo dopad na počty jejích fanoušků. Nicméně oproti minulému období Nerudová zásadně posílila především na sociální síti Instagram a skokově předehnala ostatní politiky.

Accountkonec srpnakonec záříkonec říjnanárůst v %
Danuše Nerudová 🇨🇿33 77640 10369 24842,1
Andrej Babiš49 41253 74257 5276,6
Vít Rakušan52 42752 07651 825-0,5
Ivan Bartoš50 09850 07050 019-0,1
Petr Fiala46 34148 30449 6402,7
Generál Pavel35 95541 34545 8079,7
Markéta Pekarová Adamová38 88438 61238 359-0,7
Tomio Okamura – SPD27 55228 10228 2190,4
Karel Janeček28 08028 04028 1180,3
Alena Schillerová22 76723 27523 4340,7
Miroslav Kalousek22 27322 18322 147-0,2

Zdroj: Data společnost Meta.

Úspěšná ale byla i na Facebooku, kde narostla skoro o 30 %. V porovnání s Andrejem Babišem a dalšími ale pořád patří spíše k méně sledovaným stránkám.

Facebooková stránkakonec záříkonec říjnanárůst v %
Andrej Babiš326 994328 0510
Karel Janeček75 95475 9410
Generál Pavel56 57858 9634
Josef Středula13 27715 92617
Danuše Nerudová10 72814 91328
Tomáš Zima5 3845 3860
Tomáš Březina2 3572 80916

Zdroj: Data společnost Meta.

Seznamy kandidátů stále nejsou uzavřené a nyní se čeká zejména na rozhodnutí Andreje Babiše, zda bude či nebude kandidovat. Nicméně pokud má pravdu výzkum agentury IPSOS, pak se od hlavního pelotonu odtrhla trojice kandidátů Petr Pavel, Andrej Babiš a Danuše Nerudová. Skokový nárůst investic i popularity třetí jmenované napovídá, že by tomu tak mohlo být. Zda se tato tendence potvrdí, uvidíme již za 14 dní.

Autor textu: Josef Šlerka

Obrázek: screenshoty ze sociálních sítí Danuše Nerudové a Andreje Babiše