Po měsíci se opět vrací další díl našeho seriálu o prezidentských volbách na sociálních sítích. Stále platí, že za reklamu na Facebooku a Instagramu nejvíce utrácí prezidentský kandidát Karel Janeček, na dalších pozicích se ovšem odehrávají změny. Tomáš Březina své investice omezil, naopak Andrej Babiš a Danuše Nerudová za poslední měsíc výrazně finančně přitvrdili.
Jméno stránky | Útrata v daném období | Počet reklam |
Karel Janeček | 618 656 | 125 |
Andrej Babiš | 453 242 | 49 |
Danuše Nerudová | 267 629 | 43 |
Generál Pavel | 245 491 | 124 |
Tomáš Březina | 84 010 | 9 |
Josef Středula | 81 519 | 20 |
Tomáš Zima | 28 968 | 56 |
Data za období 23. září až 22. října 2022. Zdroj: Facebook Ads Library.
Doposud v útratách druhý Tomáš Březina svoje investice výrazně omezil a skončil až na pátém místě. Jeden z jeho nejvíce propagovaných postů obsahoval graf, jenž mu přisuzoval ve volebních průzkumech preferenci 11 %. Kandidát na prezidenta k tomu v komentáři dodává: „Bohužel se tím i potvrzuje, že některé marketingové agentury do výzkumů zařazují pouze ty kandidáty, které ony samy chtějí preferovat. Fakticky tak manipulují veřejným míněním, ať už vědomě, nebo nevědomě.“ Post obsahuje odkaz na stránky kurzy.cz, jež skutečně zveřejnily průzkum, v němž Tomáš Březina získal 11 %. Jedná se však o výzkum agentury SANEP, která čelí kritice za to, že nedodržuje výzkumné standardy a jejich zkoumání je v zásadním rozporu s ostatními agenturami.
Oproti předcházejícímu období také vidíme zásadní změny v objemu utracených peněz u Andreje Babiše. Ten od našeho minulého dílu utratil 453 242 korun. Hlavní podíl na jeho výdajích nicméně měly senátní volby v Jihlavě. Podle dat Facebook Ads Library v tomto kraji utratil 133 988 korun, což je více než třetina jeho celkového rozpočtu za analyzované období. Pro srovnání: rival Nagyové a vítěz druhého kola senátních voleb v Jihlavě Miloš Vystrčil utratil ze stejné období částku přibližně desetkrát nižší, a to 12 154 korun.
Třetí největší částku do reklamy na sociálních sítích společnosti Meta investovala Danuše Nerudová. Celkem to bylo 267 629 korun, což představuje skoro desetinásobný nárůst oproti minulému období. Z veřejně dostupných dat není možné analyzovat, jak velký to mělo dopad na počty jejích fanoušků. Nicméně oproti minulému období Nerudová zásadně posílila především na sociální síti Instagram a skokově předehnala ostatní politiky.
Account | konec srpna | konec září | konec října | nárůst v % |
Danuše Nerudová 🇨🇿 | 33 776 | 40 103 | 69 248 | 42,1 |
Andrej Babiš | 49 412 | 53 742 | 57 527 | 6,6 |
Vít Rakušan | 52 427 | 52 076 | 51 825 | -0,5 |
Ivan Bartoš | 50 098 | 50 070 | 50 019 | -0,1 |
Petr Fiala | 46 341 | 48 304 | 49 640 | 2,7 |
Generál Pavel | 35 955 | 41 345 | 45 807 | 9,7 |
Markéta Pekarová Adamová | 38 884 | 38 612 | 38 359 | -0,7 |
Tomio Okamura – SPD | 27 552 | 28 102 | 28 219 | 0,4 |
Karel Janeček | 28 080 | 28 040 | 28 118 | 0,3 |
Alena Schillerová | 22 767 | 23 275 | 23 434 | 0,7 |
Miroslav Kalousek | 22 273 | 22 183 | 22 147 | -0,2 |
Zdroj: Data společnost Meta.
Úspěšná ale byla i na Facebooku, kde narostla skoro o 30 %. V porovnání s Andrejem Babišem a dalšími ale pořád patří spíše k méně sledovaným stránkám.
Facebooková stránka | konec září | konec října | nárůst v % |
Andrej Babiš | 326 994 | 328 051 | 0 |
Karel Janeček | 75 954 | 75 941 | 0 |
Generál Pavel | 56 578 | 58 963 | 4 |
Josef Středula | 13 277 | 15 926 | 17 |
Danuše Nerudová | 10 728 | 14 913 | 28 |
Tomáš Zima | 5 384 | 5 386 | 0 |
Tomáš Březina | 2 357 | 2 809 | 16 |
Zdroj: Data společnost Meta.
Seznamy kandidátů stále nejsou uzavřené a nyní se čeká zejména na rozhodnutí Andreje Babiše, zda bude či nebude kandidovat. Nicméně pokud má pravdu výzkum agentury IPSOS, pak se od hlavního pelotonu odtrhla trojice kandidátů Petr Pavel, Andrej Babiš a Danuše Nerudová. Skokový nárůst investic i popularity třetí jmenované napovídá, že by tomu tak mohlo být. Zda se tato tendence potvrdí, uvidíme již za 14 dní.
Autor textu: Josef Šlerka
Obrázek: screenshoty ze sociálních sítí Danuše Nerudové a Andreje Babiše