Volby v síti: Nerudová předběhla na Instagramu Andreje Babiše. Nejvíce peněz ale stále utrácí Karel Janeček

Po měsíci se opět vrací další díl našeho seriálu o prezidentských volbách na sociálních sítích. Stále platí, že za reklamu na Facebooku a Instagramu nejvíce utrácí prezidentský kandidát Karel Janeček, na dalších pozicích se ovšem odehrávají změny. Tomáš Březina své investice omezil, naopak Andrej Babiš a Danuše Nerudová za poslední měsíc výrazně finančně přitvrdili.

Jméno stránky Útrata v daném období Počet reklam
Karel Janeček 618 656 125
Andrej Babiš 453 242 49
Danuše Nerudová 267 629 43
Generál Pavel 245 491 124
Tomáš Březina 84 010 9
Josef Středula 81 519 20
Tomáš Zima 28 968 56

Data za období 23. září až 22. října 2022. Zdroj: Facebook Ads Library.

Doposud v útratách druhý Tomáš Březina svoje investice výrazně omezil a skončil až na pátém místě. Jeden z jeho nejvíce propagovaných postů obsahoval graf, jenž mu přisuzoval ve volebních průzkumech preferenci 11 %. Kandidát na prezidenta k tomu v komentáři dodává: „Bohužel se tím i potvrzuje, že některé marketingové agentury do výzkumů zařazují pouze ty kandidáty, které ony samy chtějí preferovat. Fakticky tak manipulují veřejným míněním, ať už vědomě, nebo nevědomě.“ Post obsahuje odkaz na stránky kurzy.cz, jež skutečně zveřejnily průzkum, v němž Tomáš Březina získal 11 %. Jedná se však o výzkum agentury SANEP, která čelí kritice za to, že nedodržuje výzkumné standardy a jejich zkoumání je v zásadním rozporu s ostatními agenturami.

Oproti předcházejícímu období také vidíme zásadní změny v objemu utracených peněz u Andreje Babiše. Ten od našeho minulého dílu utratil 453 242 korun. Hlavní podíl na jeho výdajích nicméně měly senátní volby v Jihlavě. Podle dat Facebook Ads Library v tomto kraji utratil 133 988 korun, což je více než třetina jeho celkového rozpočtu za analyzované období. Pro srovnání: rival Nagyové a vítěz druhého kola senátních voleb v Jihlavě Miloš Vystrčil utratil ze stejné období částku přibližně desetkrát nižší, a to 12 154 korun.

Třetí největší částku do reklamy na sociálních sítích společnosti Meta investovala Danuše Nerudová. Celkem to bylo 267 629 korun, což představuje skoro desetinásobný nárůst oproti minulému období. Z veřejně dostupných dat není možné analyzovat, jak velký to mělo dopad na počty jejích fanoušků. Nicméně oproti minulému období Nerudová zásadně posílila především na sociální síti Instagram a skokově předehnala ostatní politiky.

Account konec srpna konec září konec října nárůst v %
Danuše Nerudová 🇨🇿 33 776 40 103 69 248 42,1
Andrej Babiš 49 412 53 742 57 527 6,6
Vít Rakušan 52 427 52 076 51 825 -0,5
Ivan Bartoš 50 098 50 070 50 019 -0,1
Petr Fiala 46 341 48 304 49 640 2,7
Generál Pavel 35 955 41 345 45 807 9,7
Markéta Pekarová Adamová 38 884 38 612 38 359 -0,7
Tomio Okamura – SPD 27 552 28 102 28 219 0,4
Karel Janeček 28 080 28 040 28 118 0,3
Alena Schillerová 22 767 23 275 23 434 0,7
Miroslav Kalousek 22 273 22 183 22 147 -0,2

Zdroj: Data společnost Meta.

Úspěšná ale byla i na Facebooku, kde narostla skoro o 30 %. V porovnání s Andrejem Babišem a dalšími ale pořád patří spíše k méně sledovaným stránkám.

Facebooková stránka konec září konec října nárůst v %
Andrej Babiš 326 994 328 051 0
Karel Janeček 75 954 75 941 0
Generál Pavel 56 578 58 963 4
Josef Středula 13 277 15 926 17
Danuše Nerudová 10 728 14 913 28
Tomáš Zima 5 384 5 386 0
Tomáš Březina 2 357 2 809 16

Zdroj: Data společnost Meta.

Seznamy kandidátů stále nejsou uzavřené a nyní se čeká zejména na rozhodnutí Andreje Babiše, zda bude či nebude kandidovat. Nicméně pokud má pravdu výzkum agentury IPSOS, pak se od hlavního pelotonu odtrhla trojice kandidátů Petr Pavel, Andrej Babiš a Danuše Nerudová. Skokový nárůst investic i popularity třetí jmenované napovídá, že by tomu tak mohlo být. Zda se tato tendence potvrdí, uvidíme již za 14 dní.

Autor textu: Josef Šlerka

Obrázek: screenshoty ze sociálních sítí Danuše Nerudové a Andreje Babiše