Tajnosti mezi Ankarou a Budapeští ohledně nákupu zbraní

Obchodní vztahy mezi Tureckem a Maďarskem během poslední dekády sílily, a to i v oblasti zbrojního průmyslu. Investigativní web Átlátszó odhaluje, za jakých podmínek maďarská armáda nakupovala turecká obrněná vozidla. Obchod proběhl přes zprostředkovatelskou společnost oligarchy Lászla Szíjje. Maďarská strana se navíc snaží udržet podrobnosti o dohodách s Ankarou v tajnosti.

Nejznámějším produktem, který Turecko využívá ke zbrojní diplomacii, jsou drony Bayraktar. Ty vyrábí firma Selçuka Bayraktara, zetě tureckého prezidenta Erdoğana. Dalším, ne tak známým výrobkem, jsou pak obrněná vozidla Ejder Yalçin od firmy Nurol Holding. Tyto vozy využívají třeba Gruzie, Senegal, Tunisko či Katar, tedy země udržující dlouhodobě dobré vztahy s Ankarou. Před pár lety se mezi státy s tureckou zbrojní výbavou přidalo i Maďarsko, a to jako první z evropských zemí nakupující vojenské výrobky od podniku Nurol.

Společnost Nurol Holding se kromě obrany zaměřuje i na další oblasti, třeba stavebnictví, energetiku nebo cestovní ruch. Firmu vlastní tři členové rodiny Çarmıklı, v jejím čele pak stojí podnikatel Nurettin Çarmıklı, jenž má blízko k prezidentu Erdoğanovi. Holding rovněž patří mezi investory obrovského komplexu rezidencí City Pearl v Budapešti. Na druhou stranu má i pošramocené renomé. Firmu nedávno obvinila Mezinárodní obchodní komora pařížského odvolacího soudu z podplácení libyjských úředníků v zakázce na obrněná vozidla.

Zmínky o tom, že Maďarsko plánuje nakoupit obrněná vozidla od Nurolu, se objevily v tureckých médiích v létě 2019. O rok později maďarské ministerstvo obrany přiznalo, že už v říjnu 2018 měla být s tureckou společností uzavřena smlouva. Cena vojenského zboží nebo jeho množství ale zůstaly nejasné.

Službička pro maďarskou vládu. Jak získala Budapešť Pegasus?

Maďarsko označilo detaily smlouvy s Tureckem štítkem „přísně tajné“, přičemž informace mají zůstat v utajení 30 let. Podle slov tehdejšího ministra obrany Tibora Benkőho byla důvodem obrana a národní bezpečnost. Nezisková organizace Nordic Monitor informovala, že už v roce 2017 obě země klasifikovaly informace o veškeré vojenské spolupráci jako přísně tajné.

V prosinci před dvěma lety pak maďarská armáda oznámila, že objednala 10 vozidel druhu Ejder Yalçin. Skupina těchto vozů dostala oficiální pojmenování Gidrán podle maďarského plemena koní. Do kasáren v severomaďarském městě Tata Gidrány dorazily v únoru 2021.

Fabrika na vojenská vozidla

U deseti vozidel ale turecko-maďarské obchody neskončily. Tehdejší vládní komisař pro rozvoj obrany Gáspár Maróth (jenž se později stal vládním zmocněncem na ministerstvu obrany) oznámil na jaře 2021, že armáda objednala dalších 40 vozů. Zakázka byla součástí širšího programu zahrnujícího výrobu až 300 obrněných vozidel v Maďarsku. Maróth řekl, že se očekává, že „výroba bude zahájena za rok a bude zahrnovat montáže bojových, rádiových a elektronických zařízení do vozidel vyrobených v Turecku, přičemž další části těchto vozidel budou rovněž vyráběny v Maďarsku“.

Pro výrobu bylo klíčové budování vojenské továrny Rheinmetall Hungary Zrt. ve městě Kaposvár. Fabrika měla vzniknout pod hlavičkou německé obranné společnosti Rheinmetall a maďarské státní firmy ZalaZone Industrial Park Zrt. Další společná pobočka funguje i v západomaďarském městě Zalaegerszeg, kde se také vyrábějí bojová vozidla. Tuto továrnu v březnu 2022 slavnostně otevřel premiér Orbán.

Továrna v Kaposváru si dávala za cíl produkovat minimálně sto vojenských vozidel ročně. Letos v březnu potvrdila i plány montovat na vozy vyrobené v Turecku bojová či elektronická zařízení a vyrábět i další jejich součástky.

V té samé době firma Nurol Holding informovala na svém Facebooku o podepsání smlouvy na výrobu obrněných vozidel s maďarskými státními představiteli. V dubnu pak byl v maďarském Středisku bojového výcviku MH Bakony představen první výsledek maďarsko-turecko-německé spolupráce, minomet Rheinmetell Ragnarök namontovaný na obrněné vozidlo Gidrán.

Prodražené zboží

Za kolik forintů Maďarsko turecká vozidla nakoupilo, neprozradila ani jedna ze zúčastněných stran. Avšak odborný portál zaměřující se na informace o vozidlech odhaduje, že v závislosti na výbavě může bojové vozidlo Ejder Yalçin stát téměř půl milionu eur, tedy skoro 204 milionů forintů (přes 12 milionů korun).

Jak upozorňují novináři z Átlátszó, maďarská armáda neprozradila ještě jednu důležitou informaci, totiž fakt, že vojenská vozidla nebyla zakoupena přímo od Nurolu, ale přes zprostředkovatelskou společnost HT Division Zrt.

Tato firma funguje od dubna 2018 a podle redaktorů Átlátszó byla založena výhradně za účelem nákupu budoucích Gidránů. Webové stránky společnosti o tom otevřeně informují. Jde také o jediný projekt, který firma na svém webu zmiňuje. V prvních letech své existence měla HT Division Zrt. nulový finanční obrat tzv. cash flow. V roce 2020, když bylo Maďarsku dodáno prvních 10 vozů od Nurol Holding, firma okamžitě vykázala obrat 4,3 miliardy forintů (skoro 256 milionů korun).

Pokud by právě to byla částka za nákup deseti Gidránů, znamenalo by to, že maďarská armáda zaplatila HT Division Zrt. 430 milionů forintů za jeden vůz (skoro 26 milionů korun). A to je mnohem více, než odhadovaných 204 milionů forintů za jedno obrněné vozidlo.

Přátelství s oligarchy

Oligarchové napojení na tureckého prezidenta Erdoğana působí dlouhodobě i v Maďarsku, a to hlavně v oblasti realitního a solárního byznysu. Mimo to jsou i součástí armádních zakázek mezi Budapeští a Ankarou.

Za zprostředkovatelskou společností HT Division Zrt. stojí podnikatelé se silnými vazbami na tureckou i maďarskou vládu. Mezi majitele společnosti patří  László Szíjj či Turek Suat Gökhan Karakus. Jde o důležité postavy v podnikatelských kruzích okolo premiéra Orbána.

Zprávy o úpadku Západu šité na míru Orbánovi

Stavebnímu magnátovi László Szíjjovi se postupně podařilo dostat mezi politickou elitu a má velmi blízko k Orbánově vládě. Jeho stavební firma Duna Aszfalt získala od roku 2010 mnoho státních zakázek. Podnikatel vlastní tři luxusní jachty, jež často využívá Lőrinc Mészáros, Orbánův přítel z dětství a údajně nejbohatší Maďar.

Suat Gökhan Karakus působí jako manažer tureckého podnikatele Adnana Polata, dobrého přítele maďarského premiéra. Karakus také pracoval na vysokých pozicích v několika Polatových firmách a byl i generálním ředitelem společnosti napojené na realitní firmu Istvána Tiborcze, což je Orbánův zeť.

Drony pro Budapešť

Maďarské nákupy turecké vojenské techniky pokračují i letos. V srpnu ministr pro inovace a technologie László Palkovics navštívil Ankaru, kde jednal o vojensko-průmyslové spolupráci. Oficiální vládní prohlášení zmiňuje také nákup dronů nebo fakt, že by je měla vyrábět citovaná továrna v Kaposváru.

Maďarská armáda už testovala turecké drony Karayel-SU. Dron byl také představen minulý rok na Leteckém dnu v Kecskemétu, a to pod hlavičkou firmy HT Division Zrt. Podle novinářů z Átlátszó to vypadá, že maďarské ozbrojené síly doposud nakoupily všechny produkty, které předtím testovaly. Je proto velká šance, že Maďarsko bude mít i Karayel-SU.

Neúplné informace

Důležité místo v maďarsko-turecké spolupráci by pak mohla mít i zbrojařská firma Aselsan, dodavatel turecké armády. Tato společnost v roce 2020 oznámila, že od ní jeden ze členských států NATO nakoupí dálkově ovládané zbraňové systémy. Podle bezpečnostního portálu Janes mělo být kupcem právě Maďarsko. Zpráva sice z webu zmizela, ale na facebookovém profilu zůstala.

Maďarská opoziční poslankyně Ágnes Vadai se ptala tehdejšího ministra obrany Tibora Benkőa, zda maďarská armáda s firmou Aselsan uzavřela dohodu či zda objednala nějaké její produkty přes zprostředkovatelskou firmou. Ministr odpověděl, že nic takového se nikdy nestalo.

Jeho slovům ale odporují informace ve výroční zprávě této turecké společnosti za rok 2019. Stojí tu, že firma pracuje na smlouvě s Maďarskem. A zpráva za rok 2020 již uvádí, že Aselsan uzavřel s Maďarskem dohodu a dodal systémy SARP tamní armádě. Tyto systémy lze přimontovat na vozidla Gidrány. Maďarský blogger specializující se na vojenství rozpoznal dva produkty Aselsanu na oficiálních fotografiích Gidránů z prosince 2020, kdy do Maďarska dorazilo prvních 10 vozidel.

Letos v červnu Aselsan na Twitteru publikoval příspěvek o zbrojní výstavě v Paříži s informací, že jejich stánek navštívil maďarský ministr technologie László Palkovics a dostal tu jakýsi pamětní balíček. Ten ale ve své tiskové zprávě o pařížské výstavě firmu Aselsan nezmiňuje.

Turecko tvrdí, že maďarské obranné síly od jejich firem vyrábějících vojenský materiál nakupovaly, Budapešť to ale popírá. Otázkou je, kdo mluví pravdu, uzavírají novináři z Átlátszó.

EDIT: 31. 10. 2022 — V části textu, kde píšeme o financích společnosti HT Division Zrt. za rok 2020 jsme opravili chybné slovo „zisk“ na slovo „obrat“.

Autor původního textu: Katalin Erdélyi (Átlátszó.hu); autorka české verze: Mahulena Kopecká
Autorka úvodní grafiky: Martina Bartl