Volby skončily a nás čekají poslední dva díly našeho seriálu Volby v síti. V tom dnešním se podíváme především na útraty politických stran na Facebooku v horké fázi volební kampaně a chvíli po jejím ukončení (data pocházejí z období od 24. 7. až 21. 10. 2021). Navážeme tím na naši analýzu z letošního června. Opět přitom vycházíme z dat poskytovaných samotným Facebookem v jeho Facebook Ad Library.
Nejdříve se podívejme na to, které facebookové stránky kandidujících subjektů v daném období utrácely nejvíce.
Stránka | Útrata | |
1. | ČSSD | 1 611 363 |
2. | Andrej Babiš | 1 571 123 |
3. | Tomio Okamura – SPD | 957 367 |
4. | KSČM – Komunistická strana Čech a Moravy | 838 745 |
5. | Petr Fiala | 784 008 |
6. | Zelení – Strana zelených | 729 647 |
7. | Starostové a nezávislí • STAN | 470 513 |
8. | ODS – Občanská demokratická strana | 446 241 |
9. | Robert Šlachta | 428 863 |
10. | Česká pirátská strana | 393102 |
Vidíme, že králem žebříčku je facebooková stránka ČSSD, v těsném závěsu za ní skončily stránky Andreje Babiše a Tomia Okamury. Všechny tři měly poměrně výraznou kampaň a na některé její momenty se zaměříme v příštím dílu. Je ale skutečně pravdou, že ČSSD, ANO a SPD utrácely na Facebooku nejvíce peněz? To zjistíme pouze tehdy, pokud se podíváme na celkovou útratu subjektů, tedy nejen na jednotlivé stránky.
Situace se totiž radikálně změní, pokud očistíme data a seřadíme je podle příslušnosti stránek k jednotlivým stranám. Na první místo tak vyskočí stránky spojené s ODS, druhá se umístí ČSSD a za ní pak najdeme Piráty. ODS i Piráti totiž rozkládají svou útratu mezi vícero stránek, a to nejen samotných partají a jejich hlavního lídra, ale také kolem dalších politiků.
1 | ODS – Občanská demokratická strana | 2 775 187 |
2 | ČSSD | 2 416 295 |
3 | Česká pirátská strana | 2 155 701 |
4 | ANO | 1 756 986 |
5 | Starostové a nezávislí | 1 410 165 |
6 | Svoboda a přímá demokracie – SPD | 1 165 043 |
7 | TOP 09 | 1 055 828 |
8 | Komunistická strana Čech a Moravy | 976 786 |
9 | KDU-ČSL | 939 879 |
10 | Zelení – Strana zelených | 729 647 |
11 | Trikolora Svobodní Soukromníci | 552 620 |
12 | PŘÍSAHA – občanské hnutí Roberta Šlachty | 428 863 |
ODS například utratila za stránku Petra Fialy a ODS 1 230 249 korun, tedy necelou polovinu všech peněz, zbytek dala na propagaci stránek svých dalších kandidátů. Podobně se zachovali i Piráti, kteří do propagace stránek Pirátů a svého předsedy Ivana Bartoše investovali 518 706 korun, tedy přibližně čtvrtinu všech peněz. Oproti tomu náklady ANO na propagaci stránek Andreje Babiše tvořily 90 procent všech nákladů a podobně tomu bylo i u SPD, která na stránku Tomia Okamury uvolnila 82 procent všech svých nákladů.
Přepočet na koalice vítězných stran pak ukáže, že opoziční strany takzvaného Demobloku a stránky jejich politiků celkově utratily dvakrát až třikrát více peněz na sociálních sítích než ANO a SPD. Přičemž ČSSD nepomohla ke zvolení do sněmovny ani více než jednou větší útrata, kterou na svou propagaci potřebovala SPD.
Koalice SPOLU | 4 770 894 |
Koalice PirSTAN | 3 565 866 |
ČSSD | 2 416 295 |
Hnutí ANO | 1 756 986 |
SPD | 1 165 043 |
Vidíme tedy, že v celkové investici převálcovaly strany takzvaného Demobloku výdaji na reklamu na Facebooku všechny ostatní subjekty s výjimkou ČSSD.
V seznamu reklam stránek, které platí posty týkající se politiky, ale nejsou pouze politické strany. Najdeme tu širokou směs budoucích prezidentských kandidátů nebo třeba i zpravodajských serverů. V souvislosti s volbami nás pak zaujal relativně malý, ovšem inzertně silný seznam stránek, jež nepatří k žádné z politických stran. Svými placenými reklamními posty tyto subjekty buď obecně vyzývaly k volební účasti, nebo přímo k podpoře vybraných kandidátů. Jednalo se o kampaň Milion chvilek, výzvy seniorům k volební účasti stránky Volte jako vaše děti (placeno Fund4Future, z. s.), kampaň Neschopnost zabíjí (placeno PRodukujeme, s.r.o.), výzvy stránky Dekomunizace v rámci kampaně #SbohemSoudruzi či projekt Zakroužkuj ženu.
Milion Chvilek, z. s. | 422 162 |
Fund4Future, z. s. | 210 511 |
PRodukujeme, s. r. o. | 164 155 |
Dekomunizace, z.s. | 74 791 |
Zakroužkuj ženu, z. s. | 28 136 |
Celkem: | 904 956 |
Milion chvilek tak kupříkladu utratil za svou kampaň jen o 6 000 korun méně než hnutí Přísaha. Celkově pak tyto subjekty utratily 904 956 korun, tedy přibližně tolik, co třeba KDU-ČSL.
Na závěr ještě kuriózní drobnost. Mezi stránkami, které investovaly výrazné částky do reklamy postů s tématem voleb, najdeme i sázkovou kancelář Tipsport. Ta do svých reklam na tipování výsledků voleb investovala přes 400 000 korun, tedy jen o něco málo méně než zmíněné hnutí Milion chvilek.
V dalším díle se podíváme na zajímavosti spojené s cílením samotných kampaní a také na to, kam se schoval Andrej Babiš se svými autogramiádami.
Autor textu: Josef Šlerka, datový analytik a spolupracovník redakce investigace.cz
Autorka úvodní grafiky: Lenka Matoušková
Tento text vznikl díky finanční podpoře čtenářů, jako jste vy. Přidejte se do Klubu neprůstřelných a podpořte naši práci.