databoutique

Volby skončily a nás čekají poslední dva díly našeho seriálu Volby v síti. V tom dnešním se podíváme především na útraty politických stran na Facebooku v horké fázi volební kampaně a chvíli po jejím ukončení (data pocházejí z období od 24. 7. až 21. 10. 2021). Navážeme tím na naši analýzu z letošního června. Opět přitom vycházíme z dat poskytovaných samotným Facebookem v jeho Facebook Ad Library.

Nejdříve se podívejme na to, které facebookové stránky kandidujících subjektů v daném období utrácely nejvíce.

Stránka Útrata
1. ČSSD 1 611 363
2. Andrej Babiš 1 571 123
3. Tomio Okamura – SPD 957 367
4. KSČM – Komunistická strana Čech a Moravy 838 745
5. Petr Fiala 784 008
6. Zelení – Strana zelených 729 647
7. Starostové a nezávislí • STAN 470 513
8. ODS – Občanská demokratická strana 446 241
9. Robert Šlachta 428 863
10. Česká pirátská strana 393102

 

Vidíme, že králem žebříčku je facebooková stránka ČSSD, v těsném závěsu za ní skončily stránky Andreje Babiše a Tomia Okamury. Všechny tři měly poměrně výraznou kampaň a na některé její momenty se zaměříme v příštím dílu. Je ale skutečně pravdou, že ČSSD, ANO a SPD utrácely na Facebooku nejvíce peněz? To zjistíme pouze tehdy, pokud se podíváme na celkovou útratu subjektů, tedy nejen na jednotlivé stránky.

Situace se totiž radikálně změní, pokud očistíme data a seřadíme je podle příslušnosti stránek k jednotlivým stranám. Na první místo tak vyskočí stránky spojené s ODS, druhá se umístí ČSSD a za ní pak najdeme Piráty. ODS i Piráti totiž rozkládají svou útratu mezi vícero stránek, a to nejen samotných partají a jejich hlavního lídra, ale také kolem dalších politiků.

1 ODS – Občanská demokratická strana 2 775 187
2 ČSSD 2 416 295
3 Česká pirátská strana 2 155 701
4 ANO 1 756 986
5 Starostové a nezávislí 1 410 165
6 Svoboda a přímá demokracie – SPD 1 165 043
7 TOP 09 1 055 828
8 Komunistická strana Čech a Moravy 976 786
9 KDU-ČSL 939 879
10 Zelení – Strana zelených 729 647
11 Trikolora Svobodní Soukromníci 552 620
12 PŘÍSAHA – občanské hnutí Roberta Šlachty 428 863

ODS například utratila za stránku Petra Fialy a ODS 1 230 249 korun, tedy necelou polovinu všech peněz, zbytek dala na propagaci stránek svých dalších kandidátů. Podobně se zachovali i Piráti, kteří do propagace stránek Pirátů a svého předsedy Ivana Bartoše investovali 518 706 korun, tedy přibližně čtvrtinu všech peněz. Oproti tomu náklady ANO na propagaci stránek Andreje Babiše tvořily 90 procent všech nákladů a podobně tomu bylo i u SPD, která na stránku Tomia Okamury uvolnila 82 procent všech svých nákladů.

Přepočet na koalice vítězných stran pak ukáže, že opoziční strany takzvaného Demobloku a stránky jejich politiků celkově utratily dvakrát až třikrát více peněz na sociálních sítích než ANO a SPD. Přičemž ČSSD nepomohla ke zvolení do sněmovny ani více než jednou větší útrata, kterou na svou propagaci potřebovala SPD.

Koalice SPOLU 4 770 894
Koalice PirSTAN 3 565 866
ČSSD 2 416 295
Hnutí ANO 1 756 986
SPD 1 165 043

Vidíme tedy, že v celkové investici převálcovaly strany takzvaného Demobloku výdaji na reklamu na Facebooku všechny ostatní subjekty s výjimkou ČSSD.

V seznamu reklam stránek, které platí posty týkající se politiky, ale nejsou pouze politické strany. Najdeme tu širokou směs budoucích prezidentských kandidátů nebo třeba i zpravodajských serverů. V souvislosti s volbami nás pak zaujal relativně malý, ovšem inzertně silný seznam stránek, jež nepatří k žádné z politických stran. Svými placenými reklamními posty tyto subjekty buď obecně vyzývaly k volební účasti, nebo přímo k podpoře vybraných kandidátů. Jednalo se o kampaň Milion chvilek, výzvy seniorům k volební účasti stránky Volte jako vaše děti (placeno Fund4Future, z. s.), kampaň Neschopnost zabíjí (placeno PRodukujeme, s.r.o.), výzvy stránky Dekomunizace v rámci kampaně #SbohemSoudruzi či projekt Zakroužkuj ženu.

Milion Chvilek, z. s. 422 162
Fund4Future, z. s. 210 511
PRodukujeme, s. r. o. 164 155
Dekomunizace, z.s. 74 791
Zakroužkuj ženu, z. s. 28 136
Celkem: 904 956

Milion chvilek tak kupříkladu utratil za svou kampaň jen o 6 000 korun méně než hnutí Přísaha. Celkově pak tyto subjekty utratily 904 956 korun, tedy přibližně tolik, co třeba KDU-ČSL.

Na závěr ještě kuriózní drobnost. Mezi stránkami, které investovaly výrazné částky do reklamy postů s tématem voleb, najdeme i sázkovou kancelář Tipsport. Ta do svých reklam na tipování výsledků voleb investovala přes 400 000 korun, tedy jen o něco málo méně než zmíněné hnutí Milion chvilek.

V dalším díle se podíváme na zajímavosti spojené s cílením samotných kampaní a také na to, kam se schoval Andrej Babiš se svými autogramiádami.

Autor textu: Josef Šlerka, datový analytik a spolupracovník redakce investigace.cz
Autorka úvodní grafiky: Lenka Matoušková

Tento text vznikl díky finanční podpoře čtenářů, jako jste vy. Přidejte se do Klubu neprůstřelných a podpořte naši práci.