Blokování webu Sputnik News je v EU úspěšné

Zatímco blokování domácích konspiračních a dezinformačních webů částečně končí, blokování webů Sputniku a televize RT na území Evropské unie pokračuje. A jak ukazují data služby SimilarWeb, je celkem úspěšné. Jestliže na prvním místě v návštěvnosti a se značným předstihem byla před ruskou invazí na Ukrajinu kupříkladu francouzská verze webu Sputnik, a Česká republika se rovněž držela na čelných místech, dnes vidíme, že počty přístupů (visits) v EU prakticky klesly na desetinu.

Pokud porovnáme data za únor, tedy z doby před uvalením sankcí, s daty za měsíc květen, uvidíme prudký pokles přístupů. Ten vidíme i u Moldavska, které také přikročilo k blokování serveru Sputnik News hned po invazi.

Jazykové mutace v němčině nebo francouzštině, ale i v češtině či polštině jsou vázány především na země Evropské unie a zažily skutečně strmý propad, což dokazuje účinnost opatření. Jiná je ovšem situace v zemích mimo Unii, a to zejména v Latinské a Střední Americe, kterou obsluhuje španělska jazyková mutace. Podle detailních dat společnosti SimilarWeb totiž za prakticky stabilní návštěvností španělské verze Sputnik News stojí právě tyto země.

ZeměPodíl na návštěvnosti španělské mutace (duben až červen 2022)
Argentina20.70%
Venezuela20.29%
Mexico19.68%
Chile5.59%
Peru5.50%

I když jsou česká i další mutace Sputnik News v Evropě blokovány, neznamená to, že jsou zcela nedostupné. Blokaci lze obejít například pomocí VPN (virtuální privátní sítě), nicméně čísla ukazují, že se nejedná o nějaký zásadní trend.

S obsahem stránek Sputnik News se ale můžete setkat i na jiných domácích webech. Příkladem mohou být weby CZ24.news, Alternativní zpravodajství či Info Kurýr, které tvoří zprostředkovatele mezi blokovaným obsahem a českou internetovou scénou. Přesto i zde můžeme pozorovat výraznou změnu. Před ruskou invazí na Ukrajinu byl silným šiřitelem zpráv ze serveru Sputnik News web AC24. Jak ale ukazuje naše analýza, od začátku března s tím tento web prakticky přestal. Před invazí přitom skoro každá pátá zpráva publikovaná na jeho stránkách ze zahraničí pocházela ze zpráv ruské státní agentury.

Autor textu: Josef Šlerka
Autor úvodního obrázku: Josef Šlerka