Na spravedlnost si hrát nebudeme: Podvody s auty na leasing pokračují

Příběh, v němž lidé zaplatili stovky tisíc korun za auto na leasing a nemají ani auto, ani peníze, pokračuje. Tentokrát si ošizení najímali vůz od firmy Deteka. I když řádně platili, zabavili jim ho známé leasingové firmy, jako je ŠkoFIN, UniCredit Leasing či Leasing České spořitelny. Stejně jako v kauze Jitoro, kterou investigace.cz popsala letos na jaře, jednali za Deteku členové rodiny Žďánských.

Po Jitoru přišla Deteka

„Přijel jsem z práce v Německu. Ještě jsem ani nedopil kávu a už mi zvonili u dveří,“ vzpomíná čtyřicátník Jiří Pelc na pátek 19. srpna. Z Norimberku, kde dělá celý týden svářeče, se jako vždy vrátil na víkend do Kdyně kousek od Domažlic. Dva muži se představili jako zástupci firmy UniCredit Laesing a Pelcovi oznámili: „Přijeli jsme vám zabavit auto.“

Jiří Pelc ve chvíli, kdy mu zabavují auto. Foto: archiv Jiří Pelc

Modrou Škodu Octavia si pořídil před čtyřmi roky od brněnské firmy Deteka. Inzerát našel na portálu Bazoš, hledal někoho, kdo mu poskytne auto na splátky, aniž by musel prokázat finanční bezúhonnost. „Vím, že bych neprošel,“ říká Pelc. „Mám nějaké černé puntíky kvůli půjčkám u Home Creditu či Profi Creditu.“

V den, kdy přijeli vymahači, už za vůz zaplatil bezmála 700 tisíc korun – složil pětačtyřicetitisícovou akontaci a každý měsíc posílal 13 300 korun. Předpokládal, že příští rok v květnu bude auto jeho.

Investigace.cz popsala podobné příběhy lidí, kteří za auto zaplatili stovky tisíc korun a nakonec o něj přišli, už letos na jaře. Peníze posílali firmě Jitoro. Jak se ale ukázalo, auta patřila leasingové společnosti Unileasing, rodinné firmě z Klatov, a firma Jitoro byla jen mezičlánek, sama měla auta na leasing. Peníze od svých klientů pak přestala Unileasingu vyplácet. Ten proto nechal auta zabavit.

Kauza tedy pokračuje dál, byť s malým rozdílem. Jiří Pelc a další lidé tentokrát nenaletěli firmě Jitoro, ale společnosti s ručením omezeným Deteka. Vozidla jim pak nechávají zabavit renomované leasingové společnosti jako UniCredit Leasing, ŠkoFIN či Leasing České spořitelny.

Brněnskou firmu Deteka a pražské Jitoro přesto spojuje jedno jméno – Žďánský. „Auto mi předával Tomáš Žďánský, u předání byla i jeho manželka Gabriela, s ní jsem pak řešil pojistné události,“ vzpomíná Jiří Pelc, jenž měl auto od Deteky. Jejím jednatelem byl až do letošního července syn zmíněných manželů, šestadvacetiletý Tomáš Žďánský. Ten je stále jediným jednatelem a jediným společníkem firmy Jitoro. Stejně jako v případě Deteky většinu kontaktů s klienty firmy Jitoro obstarali jeho rodiče.

Pro Jiřího Pelce přitom nebyla věta „přijeli jsme vám zabavit auto“ ranou z čistého nebe. Jak končí klienti rodiny Žďánských, už věděl z materiálů investigace.cz. „Stejně jsem tomu nemohl uvěřit,“ vypráví. „Říkal jsem si, krucifix, zaplatil jsem sedm set tisíc, to auto by mělo být moje.“

Za auto na leasing zaplatili stovky tisíc. Nemají auto ani peníze

Vymahačům otevřel až ve chvíli, kdy přijeli policisté, které si zavolal přes linku 158. „Chtěl jsem to mít všechno zdokumentované,“ vysvětluje. Mezitím volal svému kolegovi z práce, jemuž kdysi firmu Deteka doporučil, aby ho připravil, že zřejmě i on přijde o auto. „Měl taky Octavii jako já, ale stříbrnou,“ vysvětluje Pelc. „Naštěstí zaplatil jen asi sto osmdesát tisíc korun.“ Pelcova družka Erika Čárová se zase snažila dovolat Gabriele Žďánské, ta ale telefon nebrala a na zprávu neodpověděla. Poté, co vymahači auto odvezli, Jiří Pelc odjel s policisty na služebnu ve Kdyni, kde podal trestní oznámení pro podezření z podvodu při pronájmu vozidla.

Z protokolu o trestním oznámení Jiřího Pelce. Zdroj: Jiří Pelc
Další dokumenty týkající se celé této kauzy najdete v Neprůstřelných dokumentech.

Tím však pro něj divoký předposlední srpnový víkend zdaleka neskončil. „Do práce v Německu odjíždím v neděli večer. Měl jsem necelé dva dny na to, abych si sehnal jiné auto,“ popisuje nejistou situaci, kdy musel za pár tisíc narychlo koupit starý peugeot od důchodců z Plzně.

Souhlasím, je to rána pod pás

„S panem Pelcem jsem v kontaktu,“ říká pětatřicetiletá Martina Bernatová z Kostelce nad Orlicí. Poté, co jí v úterý 16. srpna nechala společnost ŠkoFIN zabavit auto, začala na internetu hledat podobně postižené lidi s vizí, že si budou vyměňovat zkušenosti a případně postupovat v boji za svá práva společně.

„Měla jsem z ostudy kabát,“ vzpomíná Bernatová na neblahé úterý. Právě byla v obchodě s nábytkem, kde je zaměstnaná jako prodavačka, když jí na mobil přišla zpráva s fotkou její Škody Scala s botičkou na kole. Informaci poslala žena z firmy, která vymáhá pohledávky pro ŠkoFIN. Z následného telefonátu se dozvěděla, že Deteka půl roku neplatí splátky a vůz bude zabaven. „Auto stálo na hlavní třídě, všichni na ulici i v okolních obchodech sledovali, co se děje,“ líčí Martina Bernatová ponižující chvíli, kdy ženě najaté společností ŠkoFIN předávala klíče od vozu. „Lidem nevysvětlíte, že jste v tom nevinně. Všichni mě teď mají za neplatiče.“

Z úředního záznamu o podání vysvětlení Martiny Bernatové na policii. Zdroj: Martina Bernatová
Další dokumenty týkající se celé této kauzy najdete v Neprůstřelných dokumentech.

Za Škodu Scala přitom zaplatila celkem přes 200 tisíc korun, bezmála čtyřicetitisícovou akontaci a 12 500 korun pak posílala každý měsíc. K trestnímu oznámení na policii připojila jako důkaz i výpisy z účtu, že řádně platila.

Ne každý má na to platit za zprávy

Proto jsou naše články zdarma pro všechny. Pokud můžete, podpořte naši práci.

Stejně jako Pelc našla Bernatová leasingovou nabídku na inzertním serveru Bazoš a komunikovala s rodinou Žďánských. Když jí auto zabavili, snažila se dovolat na čísla Gabriely a Tomáše staršího i mladšího. Gabriela Žďánská jí pak poslala zprávu, že s firmou Deteka už nemají nic společného a odkázala ji na oficiální e-mail firmy Deteka.

Odtud Martině Bernatové přišla odpověď s podpisem Deteka s.r.o., že Tomáš Žďánský mladší byl 19. července odvolán z funkce jednatele „pro porušení povinností péče řádného hospodáře a dále pro podezření z několika trestných činů“. Nový jednatel Michal Šťastný – je momentálně i jediným majitelem Deteky, převzal ji od Kateřiny Daňkové (Lustigové), jež  od roku 2017 firmu vlastnila společně s Tomášem Žďánským a později sama – se prý, jak stojí v mailu, „snaží zjistit skutečný stav společnosti a řešit problémy vzniklé za jednatelství Tomáše Žďánského“.

Mailová odpověď pak Bernatové doporučuje v zájmu její lepší orientace, aby si přečetla článek na serveru investigace.cz. „Asi nejlíp na Vaše otázky odpoví reportáž o společnosti Jitoro s.r.o.

Martina Bernatová, foto: archiv Martiny Bernatové

Martina Bernatová se rovněž obrátila na společnost ŠkoFIN s tím, že by pokračovala v leasingu přímo s nimi, případně auto za zbytkovou cenu odkoupila. Od Kateřiny Němečkové ze správy smluv jí však přišla zamítavá odpověď: „Naprosto s Vámi souhlasím, že se jedná o ránu pod pás. Avšak nikoli ze strany naší společnosti, ale ze strany společnosti Deteka, která neoprávněně pronajímala vozidla, která jsou majetkem společnosti ŠkoFIN. Není možné uzavřít jakoukoliv dohodu o převodu smlouvy či odkupu vozidla. Ukončení smlouvy musí proběhnout zcela transparentně pro budoucí trestní či jiná soudní jednání.“

Budeme si hrát na spravedlnost?

Od společnosti ŠkoFIN měla Deteka více než deset aut. Další tři patřily renomované leasingové firmě UniCredit Leasing. Jedno z nich Deteka pronajímala právě zmíněnému Jiřímu Pelcovi, který za něj v době, kdy mu ho UniCredit Leasing nechal zabavit, zaplatil už skoro 700 tisíc korun.

UniCredit Leasing je k podvedeným klientům Deteky vstřícnější než ŠkoFIN. Mluvčí Petr Plocek připouští, že firma s nimi bude jednat. Na otázky investigace.cz „Co byste radil klientům firmy Deteka, kteří zaplatili stovky tisíc a nemají peníze ani auto? Mohou UniCredit Leasingu přímo doplatit zbytek ceny? Nebo mohou v leasingu pokračovat místo Deteky?“ mluvčí Plocek e-mailem odpověděl: „Varianta doplacení kupní ceny nebo případné pokračování ve financování místo Deteky je v obecné rovině možné. Dané je však v obou případech podmíněné souhlasem a součinností firmy Deteka.“

Za firmu Deteka momentálně vystupuje – na základě plné moci – David Hlavička. Její majitel a jediný jednatel Michal Šťastný ani bývalá majitelka Kateřina Daňková, které patří několik restauraci v Brně, se podle něj k věci nechtějí zatím vyjadřovat. Hlavička říká, že jeho známá Daňková jej poprosila o pomoc, neboť má zkušenosti s vymáháním pohledávek a detektivní činností.

Jeho úkolem je především urovnat vztahy s leasingovými společnostmi. To znamená najít všechna auta, která od nich Deteka měla. Některá nemají GPS lokátor, proto je to opravdu detektivní práce. O vozech měli přehled Žďánští, ti s ním prý ale nespolupracují. Zatím se povedlo dohledat a zabavit přes polovinu z více než dvaceti vozů.

Jednatel Jitora a bývalý jednatel Deteky Tomáš Ždáňský v rodinné pizzerii L´assaggio v pražském Karlíně. Foto: Lukáš Nechvátal

Zároveň je Hlavičkovým cílem, aby Deteka – respektive její současný majitel Michal Šťastný – vyšla z problémů ekonomicky co nejlépe. To znamená, aby leasingové společnosti firmě vrátily co nejvíc peněz. Zabavená vozidla budou oceněna, poté prodána v dražbě a následně se udělá konečné finanční vyrovnání, do kterého se mohou započítat i peníze, jež Deteka leasingovým společnostem poslala. Proces může skončit přeplatkem, stejně jako nedoplatkem, záleží také na tom, jaké úroky, penále a pokuty si budou leasingové firmy účtovat. „Převzít firmu v problémech je podnikání jako každé jiné,“ říká k tomu Hlavička. „Může skončit v plusu stejně jako v minusu.“

Vycházet vstříc podvedeným klientům Deteky proto není v Hlavičkově zájmu. Domnívá se, že smlouvy, jež s Detekou podepsali, jsou tak špatné, že mají prostě smůlu. „Ať se ti lidé zkusí s Detekou soudit,“ podotýká Hlavička. „Z analýzy právní společnosti plyne, že s těmi smlouvami by uspět neměli.“ A že to není spravedlivé? „Copak si budeme v tomhle státě hrát na nějakou spravedlnost?“ odpovídá Hlavička.

Když je pak konfrontován s e-mailem od UniCredit Leasingu, který pro ošizené kleinty připouští doplacení kupní ceny nebo pokračování v leasingu – pod podmínkou souhlasu a součinnosti Deteky –, Hlavička reaguje: „Obávám se reakce ostatních klientů. Bude jim připadat nespravedlivé, že s někým se zachází jinak než s ostatními.“ Po chvíli přemýšlení dodává: „Mohu to udělat. Vyzkoušíme to, zavolám panu Pelcovi. Ale sázím se, že nebude chtít.“

Druhý den Hlavička triumfuje, poněvadž Jiří Pelc mu napsal: „S Detekou ani s jejím zástupcem nebudu smlouvat o tom, zda budu pokračovat dál leasingem nebo jiným způsobem.“ Investigaci.cz pak Pelc svou reakci popsal následovně: „Já tomu nerozumím. Deteka neplatila UniCredit Leasingu mnou poslané peníze. Tak jak může něco schvalovat? Neměla by rozhodovat absolutně o ničem.“

Trestný čin se nestal

Zmocněnec David Hlavička má ale ještě další plány a pro Deteku chce získat nějaké peníze přímo od rodiny Žďánských. Někteří klienti Deteky, jimž byla zabavena auta, si totiž všimli, že několik posledních splátek už neposílali na účet této firmy, ale na soukromý účet Tomáše Žďánského. „Je třeba to vyčíslit, zjistit, kolik peněz vytuneloval,“ říká Hlavička.

Žďánské prý Hlavička drží v šachu jejich pizzerií L´assaggio v pražském Karlíně. „Prostory restaurace mají v nájmu a smlouva je psaná na firmu Deteka,“ vysvětluje zmocněnec. „Majitelka budovy ji na Žďánské nechce přepsat, baví se už jenom s námi. To je jeden z mých trumfů, mají strach, že se jednou ráno vzbudím a přijedu je z té hospody vyhodit. Díky tomu jsem od nich získal alespoň nějaké základní informace.”

Rodina Žďánských má také byt v pražských Hlubočepích, který je psaný na Evu Žďánskou. Na tom se už ale hojí leasingová firma Unileasing – má na něm zástavní právo za více než 9 milionů korun. To zajišťuje pohledávky společnosti Unileasing vůči společnosti Jitoro, plynoucí z úvěru, 76 leasingových a 27 úvěrových smluv na auta. Celková výše zástavy je zhruba z třetiny tvořena samotným dluhem (3,4 milionu korun), většinu částky tvoří smluvní pokuty, úroky z prodlení a majetková újma.

Na byt Ždáňských v Hlubočepích už má zástavu společnost Unileasing. Další dokumenty týkající se celé této kauzy najdete v Neprůstřelných dokumentech

Hlavička se domnívá, že Žďánští žádné velké majetky neskrývají. Má za to, že špatně odhadli podnikání s nájmem aut. Vsadili podle něj na skutečnost, že lidé s „černým puntíkem“, o které běžné banky a leasingové společnosti nestojí, budou mít mizernou platební morálku. A protože poruší podmínky smlouvy, propadne jim kauce. „Myslím, že dojeli na to, že měli moc vzorné klienty,“ říká.

Otázkou ale zůstává, čeho se „vzorní klienti“ jako Martina Bernatová nebo Jiří Pelc nakonec domohou. Jejich případy jsou zatím čerstvé, leasingové firmy jim auta zabavily před necelým měsícem. Můžeme se ale podívat na zkušenosti klientů firmy Jitoro. Například Monika Holubová přišla o auto před téměř deseti měsíci. Ve stejný den, kdy jí Unileasing vůz vzal, podala trestní oznámení na policejní služebně v Sokolově.

VIDEO: Za auto na leasing zaplatili stovky tisíc. Nemají auto ani peníze

„Můj případ uzavřeli s tím, že se žádný trestný čin nestal,“ říká Holubová. Její advokát Vladimír Volný doplňuje, že Sokolov kauzu předal do Prahy, kde ji stejně jako případy dalších Jitorem ošizených lidí dostal na starost policista Radek Forman z odboru obecné kriminality Prahy 3.

„Policie ukončení příliš nezdůvodnila,“ říká advokát Volný. „Když to zjednoduším, napsala, že vše bylo v souladu s občanským a obchodním právem, na základě dobrovolných kontraktů.“ Volný proto plánuje, že se obrátí na příslušné pražské státní zastupitelství, aby si případ prostudovalo a případně dalo pokyn k jeho znovuotevření. Pokud tady neuspěje, chce advokát Moniky Holubové požádat o přezkum nadřízenou instituci neboli Městské státní zastupitelství v Praze.

Autorka článku: Hana Čapová
Autorka úvodní grafiky: Lenka Matoušková
Další dokumenty týkající se této kauzy najdete v Neprůstřelných dokumentech. Tento text vznikl díky podpoře čtenářů, jako jste vy. Pokud můžete, podpořte naši práci.