Irský drogový kmotr měl zálusk na letadla egyptské armády

Spojené státy vypsaly odměnu až pět milionů dolarů za informace vedoucí k jeho dopadení. Šéf irského drogového kartelu Christopher Vincent Kinahan starší však zatím před zákonem úspěšně uniká. A nejen to, nedávno si chtěl koupit několik zastaralých vojenských letadel od egyptské vlády. Stroje by se pak příhodně nacházely v blízkosti africké pašerácké stezky, kterou mimo jiné proudí do Evropy kokain. Jeho zločinecké plány odhalují uniklé dokumenty, jejichž obsah přibližují novináři z International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ).

Kinahanův kartel je v Irsku známý. Christopher Kinahan, přezdívaný Christy, a jeho synové Daniel a Chris prodávali v Dublinu heroin a kokain už od 90. let. Postupně rozšířili svou kriminální síť po celém Spojeném království i po Evropě. K pašování narkotik se přidaly podvody, vraždy a praní špinavých peněz pomocí stovek společností a firem.

Irská média uvádějí, že Kinahanovi mají monopol na dovoz peruánského kokainu do Velké Británie a kontrolují až třetinu evropského obchodu s touto drogou. Europol je spojuje s nejméně 20 vraždami. A od úřadů si vysloužili přirovnání k neapolské Camoře či japonské Jakuze.

Dubajský azyl

Podle amerického ministerstva financí v posledních letech pětašedesátiletý Christy Kinahan nepobýval v Irsku, ale v Dubaji. Emirát totiž nemá podepsané žádné mezinárodní dohody o vydávání zločinců, takže pro ně představuje ideální útočiště.

V Dubaji sídlí i několik jeho firem užívaných k praní peněz a přepravě drog. A Dubaj byla centrální i pro jednu z jeho nejnovějších operací.

Sídlí tu totiž společnost, jejímž prostřednictvím se pokoušel nakoupit devět vyřazených egyptských vojenských letadel. Stroje chtěl Kinahan údajně získat k humanitárním účelům. Jak ale spekulují novináři, ve skutečnosti měly nejspíš sloužit k přemísťování peněz či drog po Africe a Středním východě.

Stovky uniklých dokumentů odhalují, že Kinahan se pokoušel získat letadla i v jiných afrických zemích, a dokonce i v Latinské Americe. K nákupu strojů využíval svou falešnou internetovou identitu konzultanta pro humanitární letectví Christophera Vincenta, přičemž Vincent je jeho pravé prostřední jméno, i pomoc několika svých společníků a firem založených v Dubaji, Singapuru a Malawi.

Kinahanovi v tom pomáhala jeho dlouholetá partnerka a podle uniklých dokumentů také předpokládaná matka jeho dětí, Neslihan „Nessy“ Yildirim, a rovněž vlivný obchodník z mocné arabské rodiny, Samir Hussain Hamdan Habeeb Sajwani. Oba jmenovaní založili v roce 2020 v Dubaji společnost CV Aviation Consulting Services DWC LLC. Yildirim vystupovala jako její majitelka a generální ředitelka, Sajwani měl být ředitelem společnosti. Firma sídlila v dubajské zóně South Business Park, kde lze zboží přijímat a skladovat bez daně. Provozním ředitelem společnosti byl zimbabwský obchodník Adam Wood. Právě Wood pomáhal a radil Kinahanovi s nákupem egyptských letadel.

Ukrytý za síť firem a společností

Všechno začalo v říjnu 2019, kdy se Christy Kinahan s Adamem Woodem zúčastnili letecké konference Global Humanitarian Aviation v letovisku nedaleko Rudého moře. Shromáždění pořádal Světový potravinový program, spadající pod OSN, a také tehdejší egyptský ministr civilního letectví, který býval i velitelem egyptského letectva. Na konferenci byli pozváni lidé pracující na charitativních a humanitárních programech, včetně Mezinárodního výboru Červeného kříže a Lékařů bez hranic. Dostal se tam ale i mafián Kinahan, a to díky své falešné profesi konzultanta pro humanitární letectví.

Rok poté, v lednu 2020, dubajská společnost Sea Dream Middle East General Trading LLC, napojená na Kinahana, zahájila vyjednávání o koupi devíti použitých strojů od egyptského letectva. Jako výkonný ředitel tohoto podniku vystupoval právník Ibrahim Eldesouky, jenž kontroloval finanční otázku egyptské dohody.

Společnost Sea Dream měla letadla získat pro další Kinahanovu firmu, Crescents and Crosses (CC). Na konci roku 2019 Kinahan v e-mailu napsal, že chce, aby web firmy Crescents and Crosses vytvořil iluzi, že firma je „větší a lepší než pouhá začínající společnost“. Tento podnik měl letadla zprostředkovat malé letecké společnosti Nyasa Air Charters se sídlem v Malawi, kterou CC vlastnila.

Nyasa Air je na Kinahana přímo napojená. Od roku 2018 měla provozovat leteckou záchrannou službu, přestože údajně vlastnila pouze jedno letadlo.

Dlouhé jednání s Egyptem

Vyjednávání o nákupu letadel od egyptské armády pokračovalo v průběhu roku 2020 i 2021. Šlo o devět vojenských transportních letadel za osm milionů dolarů a s egyptským atašé pro oblast obrany komunikoval v Abú Dhabí Kinahanův generální ředitel Eldesouky. V průběhu jednání on i provozní ředitel Wood dvakrát navštívili Egypt, aby si letadla prohlédli. Setkali se tu se čtyřmi důstojníky egyptského letectva. Jeden z nich jim podle novinářů z ICIJ řekl: „Jsme tu, abychom zajistili, že se vaše sny splní.“

Nastíněná dohoda umožňovala společnosti Sea Dream dopravit na egyptské letecké základny kontejnery určené pro vybavení letadel vzhledem k plánované přepravě kontrabandu. Dohoda kupcům udělovala i povolení odstranit z letadel egyptské vlajky a identifikační čísla na ocasních plochách, zakazovala ovšem zmínit jakýkoli nákup letadel médiím.

Egypt navíc ze smlouvy odstranil „certifikát koncového uživatele“, jenž při podobných transakcích běžně ustavuje, že navrhovaný kupec je konečným příjemcem letadel a nebude je převádět na někoho jiného. Právě to je důležitá část dohody. Uniklé dokumenty totiž odhalily, že Kinahanovi lidé zvažovali přeprodat šest egyptských letadel do Mosambiku v ceně téměř 30 milionů dolarů.

Jenže na straně kupujícího se objevily problémy s financemi. Kinahan a Eldesouky se v lednu 2021 setkali s dubajským věřitelem, společností Alpen Asset Advisors Ltd., která měla nákup egyptských strojů financovat. Jednalo se o částku ve výši až 20 milionů dolarů. Zástupkyně věřitelské společnosti ale byla z návrhů zmatená a požadovala podrobnější informace.

K nákupu letadel nakonec nedošlo, neboť Kinahan nesehnal potřebné peníze. Obchod byl zrušen po 21 měsících vyjednávání s Egyptem a po několika pokusech získat finance. Mafiánův tým zrušení dohody odůvodnil seznamem technických problémů letadel, jejž zaslal egyptskému ministerstvu obrany.

I další Kinahanovy plány se začaly rozpadat. Podle novinářů z ICIJ se v posledních letech irský mafián pokoušel vybudovat africkou leteckou síť okolo Nyasa Air a získat novou identitu legitimního obchodníka. Jenže když ztroskotala dohoda s Egyptem, začal nad touto společností ztrácet kontrolu. Navíc ho zasáhly americké sankce mířené proti celému jeho kartelu. A pod tlakem USA Dubaj v dubnu zmrazila všechna jeho zde uložená aktiva. Kinahan si tak nejspíš bude muset hledat bezpečný úkryt jinde. Pokoušel se o to už v Zimbabwe, kde se chtěl s Yildihim a jejich třemi dětmi usadit s „čistým štítem“, nedostal však povolení k trvalému pobytu.

 

Autor původního textu: , ; autorka české verze: Mahulena Kopecká
Autorka úvodní grafiky: Martina Bartl