Zřídka se stane, aby státní firma použila v tiskové zprávě tak expresivní a dehonestující výrazy, jaké obsahuje nedávné „prohlášení společnosti ČD Cargo“. Dceřiná firma stoprocentně státních Českých drah (ČD) jím reaguje na zájem novinářů a poslanců o smlouvu z roku 2018, týkající se prodeje starých nákladních vagonů, jejich modernizace a následného pronájmu, kterou uzavřela se slovenskou firmou SMK. Ta může za tuto zakázku inkasovat více než miliardu korun.
V prohlášení se mimo jiné dočteme, že redaktor, jenž o kauze psal, je „nechvalně proslulý“. Poslanci, kteří kvůli nevýhodnému kontraktu interpelovali ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO), zase ani nedokáží přečíst text a jsou navedení konkurencí ČD Cargo. Právě na těchto expresivních deset stran odkázala mluvčí ČD Vanda Rajnochová investigaci.cz, když dostala doplňující otázky. Předtím odpověděla e-mailem na několik dotazů, další komunikaci odmítla slovy: „Více se nyní ČD Cargo k věci nebude vyjadřovat, k tématu se obsáhle vyjádřilo ve svém prohlášení.“
Mimo zákon
Na zakázku, kterou ČD Cargo zadalo v tichosti a bez výběrového řízení, upozornil právník Ostravských opraven a strojíren a společnosti Rail Invest Karel Ležatka. Dostal se totiž ke smlouvě, jež není zveřejněná v rejstříku smluv.
Otázku, proč o miliardovou zakázku od státní firmy neproběhla otevřená soutěž, mluvčí ČD Rajnochová zodpověděla ještě bez odkazu na „prohlášení“. Napsala: „ČD Cargo nemá postavení zadavatele ve smyslu zákona o zadávání veřejných zakázek. Opakovaně to potvrdil také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Nejedná se o žádnou anomálii, ale o standard. Trh železniční nákladní dopravy je vysoce konkurenční a liberalizovaný, proto jsou mimo režim veřejného zadávání i jiní národní železniční nákladní dopravci, například německý DB Schenker nebo polské PKP.“
Kdy se státní firma ČD Cargo dostala mimo zakázkový zákon, najdeme na jejích webových stránkách. Pod nadpisem „Výběrová řízení dle nových interních předpisů“ se dozvíme, že 10. ledna 2014 „došlo rozhodnutím Drážního úřadu ke změně licencí pro provozování drážní dopravy“ a ČD Cargo je od té chvíle oprávněno provozovat již jen „neveřejnou nákladní dopravu“, nikoli „veřejnou nákladní dopravu“.
Na první poslech to zní jako železniční ptydepe, v podstatě je to ale prosté. Veřejná doprava (je jedno, jestli osob nebo nákladu) se od té neveřejné liší tím, že probíhá za předem známou cenu a podle vyhlášeného jízdního řádu. Neveřejná doprava se naopak řídí podmínkami stanovenými v konkrétní smlouvě. Na stránkách ČD Cargo se také dočteme, že tato změna je víceméně reakcí na realitu, protože „v několika posledních letech došlo k naprostému útlumu poptávky po veřejné nákladní železniční dopravě“. Zatímco útlum byl postupný, rozhodnutí Drážního úřadu znamenalo zlom – ze dne na den vyvázalo státní ČD Cargo z pravidel zákona o veřejných zakázkách.
„Veřejným zadavatelem by ČD Cargo bylo ve chvíli, pokud by aspoň část činnosti dělalo ve veřejném zájmu. Jestli dělá, nebo nedělá, to neumím posoudit. Podle toho, co píšou na stránkách, nedělá,“ říká Marek Zelenka, předseda občanského sdružení Oživení, dlouhodobě se zabývající transparentností zakázek. „Suma sumárum, mají patrně pravdu,“ shrnuje Zelenka. „Jsou sice veřejnými prostředky vlastněnou firmou, nemusí ale zadávat veřejné zakázky.“
Přidejte se k nám a pomozte nám bojovat proti organizovanému zločinu a korupci.Pouze 0,2 % lidí, kteří čtou naše kauzy, nás finančně podpoří.