databoutique

Seriál Volby v sítích bude postupně provázet čtenáře současnou kampaní českých politických stran v prostředí sociálních sítí. Právě ty se totiž během posledních let staly politickým kolbištěm, na němž se rozhodovalo o výsledku voleb. Budeme tedy mapovat nejen to, jak jsou kampaně úspěšné a na koho cílí, ale také kolik za ně politické strany utrácejí peněz a jak využívají i ne úplně běžné postupy nebo ne zcela obvyklé sociální sítě.

Dnes se zaměříme na to, kolik politické strany momentálně utrácejí za své kampaně na Facebooku. V dalších dílech pak díky tomu například uvidíme, jak se tyto investice mění v čase a zda je jednotlivé strany vykazují na svých transparentních účtech. O výši útrat za kampaně na Facebooku lze získat poměrně přesné údaje z takzvané Facebook Ads Library, která ukazuje, kde a přibližně kolik za reklamu na této sociální síti strany utrácejí. 

Obzvláště nás zajímají reklamy spojené s politickými a sociálními tématy. Facebook totiž v reakci na kritiku netransparentnosti politické reklamy zavedl povinnost registrovat právě tento druh reklamy, aby tak přispěl k její veřejné kontrole. Každý inzerent, jenž hodlá politickou reklamu na Facebooku zveřejnit, se musí registrovat a u takové reklamy se pak přímo zobrazuje, kdo je jejím zadavatelem. Celá databáze je přístupná veřejnosti buď formou vyhledávání ve všech kampaních, nebo ve formě reportů právě jen politických kampaní. 

Pokud bychom se na přehled podívali rovnou, viděli bychom, že největším inzerentem posledních 90 dnů (věnovali jsme se období od 28. 3. do 25. 6. 2021) není politická strana, ale stránka prezidentského kandidáta Petra Pavla. Zapsaný spolek Za bezpečnou budoucnost v minulých 90 dnech utratil celkem 1 023 898 korun, a to za více než 1 063 reklam stránky Generál Pavel – Spolu silnější (přehled jeho reklam naleznete zde).

Na druhém místě je s velkým odstupem Petr Fiala s útratou 554 612 korun za 261 kampaní, pomyslná třetí příčka posléze patří facebookovému účtu Finanční správy ČR, tedy ministerstvu financí. To utratilo za posledních 90 dnů na Facebooku 421 219 korun. Její posty tam převážně propagují nový portál mojedane21.cz. Teprve za ministerstvem následují stránky KDU-ČSL a SPD. Vidíme tu ale také stránky Milionu chvilek, Evropského parlamentu, Greenpeace či kampaně na podporu prodeje politických triček Bohéma, tedy subjektů, které sami do parlamentu nekandidují.

Když ale v seznamu stránek ponecháme pouze politické strany a politiky, získáme přehlednější souhrn těch nejvíce utrácejících:

Jméno stránky Uvedený plátce Utraceno za posledních 90 dnů v korunách Počet reklam 
  1. Petr Fiala
ODS – Občanská demokratická strana 554 612 261
2. KDU-ČSL KDU-ČSL 360 833 109
3. Tomio Okamura – SPD Svoboda a přímá demokracie – SPD 313 717 545
4. ODS – Občanská demokratická strana ODS – Občanská demokratická strana 286 808 191
5. Česká pirátská strana Česká pirátská strana 183 591 160
6. Aliance pro budoucnost Aliance pro budoucnost 182 683 85
7. TOP 09 TOP 09 176 445 81
8. Zbyněk Stanjura ODS – Občanská demokratická strana 170 802 148
9. Andrej Babiš ANO 127 360 14
10. Robert Šlachta Šimway 114 935 26
11. Alena Schillerová ANO 99 728 13
12. Marian Jurečka KDU-ČSL 97 849 68
13. ČSSD ČSSD 77 754 39
14. Ondřej Prokop, místostarosta Prahy 11 Ondřej Prokop 66 097 105
15. Mikuláš Peksa Mikuláš Peksa 65 924 34
16. Starostové a nezávislí • STAN Starostové a nezávislí • STAN 59 384 72
17. Alexandra Udženija Občanská demokratická strana 48 014 34
18. Jana Černochová Občanská demokratická strana 47 581 12
19. Spolu21 Občanská demokratická strana 46 951 56
20. Radim Fiala – SPD Svoboda a přímá demokracie (SPD) 43 706 169

 

Zatímco prvních pět míst plní facebookové stránky opozičních parlamentních stran, na šestém místě nalezneme nový neparlamentní subjekt kandidující do voleb pod názvem Aliance pro budoucnost. Ten tvoří společná kandidátka řady menších stran. K jejím představitelům patří například miliardář Pavel Sehnal, který je předsedou znovuobnovené ODA. Ačkoli stránka Aliance pro budoucnost utratila za reklamu přes 180 000 korun, počet lidí, kteří označili, že se jim líbí, je 164 lidí.

Do první desítky nejvíce platících stránek se ale dostal jiný skokan podzimních voleb. Jedná se o stránku Roberta Šlachty, která za reklamu zaplatila celkem 114 935 korun. Nutno ovšem dodat, že jde o součet dvou různých uvedených plátců. Tím prvním byla PŘÍSAHA – občanské hnutí Roberta Šlachty a druhým pak společnost Šimway, která se stará o Šlachtovu předvolební kampaň.

Detailnější pohled 

Přestože náklady individuálních kampaní nelze až do okamžiku zveřejnění volebních kandidátek do celkového nákladu kampaně započítat, jsou tato čísla důležitá pro orientaci. Ukazují totiž dynamiku kampaně. Vzali jsme proto stránky, jež patří pod jednotlivé politické strany, či přímo osobní stránky konkrétních straníků, které za svou propagaci v posledních 90 dnech zaplatily více než 10 000 korun. Tím získáváme výchozí údaje pro další analýzu Situace prozatím vypadá takto:

Pořadí Plátce Utratil
1 Občanská demokratická strana 1 415 921
2 KDU-ČSL 497 573
3 Česká pirátská strana 435 822
4 Svoboda a přímá demokracie 368 725
5 ANO 304 730
6 TOP 09 267 941
7 Aliance pro budoucnost 207 729
8 Starostové a nezávislí 148 966
9 PŘÍSAHA – občanské hnutí Roberta Šlachty 114 935
10 ČSSD 79 900

 

Vidíme, že celkově do sociálních sítí zatím nejvíc investují především opoziční strany, kdežto vládnoucí ANO je až na pátém místě.

Jak si tedy stojíme tři měsíce před volbami? 

Pokud se díváme na útraty za reklamu týkající se sociálních problémů, voleb nebo politiky z pohledu jednotlivých stránek, pak největšími inzerenty posledních 90 byly stránky Generál Pavel – Spolu silnější, Petr Fiala a Finanční správa ČR. Když ale vezmeme v úvahu pouze útraty politiků a politických stran, situace je trochu jiná. V tomto směru vynakládají největší částky za reklamu Petr Fiala, Tomio Okamura, Zdeněk Stanjura, Andrej Babiš a Robert Šlachta. Pokud jde o stránky jednotlivých stran, nejvíce platí stránky ODS, KDU-ČSL a České pirátské strany. Své investice do označené reklamy oproti předchozím obdobím výrazně utlumila ČSSD. Samotná investice nicméně nemusí vést ke kýženému výsledku, jak je vidět na příkladu Aliance pro budoucnost. Když se podíváme na celkové útraty stránek nikoli podle plátců, ale podle politické příslušnosti, je to zatím opozice, kdo do reklamy v prostředí sociálních sítí investuje nejvíc.

Lze očekávat, že s postupující kampaní se bude struktura plátce měnit. V některém z dalších dílů našeho seriálu se na tyto útraty proto zaměříme podrobněji a podíváme se, na koho jednotlivé kampaně cílí a v jak velkých finančních objemech.

Autor textu: Josef Šlerka, datový analytik a spolupracovník redakce investigace.cz
Autorka úvodní grafiky: Lenka Matoušková

Tento text vznikl díky finanční podpoře čtenářů, jako jste vy. Přidejte se do Klubu neprůstřelných a podpořte naši práci.