Kokainový trh v USA se zmenšuje. Mexické kartely, jež jsou na severoamerických zákaznících přímo závislé, se tak začaly poohlížet po nových odbytištích. A dorazily do Evropy. Tady ale jeden z nich, který přitom patří k nejznámějším, špatně odhadl situaci. Italské policii se podařilo infiltrovat kartel ze Sinaloa a dostat se tak k jedinečným informacím o tom, jak tato zločinecká organizace funguje.
Americký protidrogový úřad DEA klasifikoval kartel ze Sinaloa (Cártel de Sinaloa) jako největší a nejmocnější zločineckou skupinu amerického kontinentu. Že se jejich aktivity rozšířily i do Evropy, vědí policejní vyšetřovatelé už několik let. Podle expertních odhadů kartel ze Sinaloa dodává ročně na evropský trh kokain přibližně za 220 miliard korun. Jenže o samotném fungování kartelu a jejich evropském podnikání toho policisté zatím věděli dost málo.
Našim kolegům z italského investigativního centra IRPI se podařilo dostat k dokumentům z policejní operace Sokol (Halcon). Informace, které tyto dokumenty přinášejí, poskytují doposud asi nejpřesnější a nejpodrobnější popis toho, jak kartel funguje a jak je financován.
Kokain, kam se podíváš
Začátkem roku 2019 byla Evropa zaplavena kokainem z Latinské Ameriky. Kokain se tehdy dal koupit skoro na každé diskotéce, v klubu či větším baru kolem Středozemního moře. Italská policie proto spustila operaci Halcon zaměřenou právě na to, jak a proč se v Evropě najednou objevilo tolik nového a kvalitního kokainu. Policie takto zjistila, že za novými zásilkami je právě kartel ze Sinaloa. Ten sice už v Evropě nějakou dobu působil, a to na trhu se syntetickými drogami, kokain ale býval dominantou italského, albánského a kolumbijského organizovaného zločinu.
Oproti konkurenci počítala Sinaloa do budoucna také s dopravní novinkou. Zatímco většina drog dorazí do velkých evropských přístavů po moři v přepravních kontejnerech, mexický kartel vymyslel jinou trasu. Jejich plán spočíval v posílání hromadných zásilek soukromými letadly, jež budou létat na malá letiště v jižní Itálii. Odtud se pak drogy přepraví do dalších částí země. Projekt měl být otestován v Katánii, nevelkém městě na východním pobřeží Sicílie. Tato oblíbená turistická oblast s mezinárodním letištěm nabízela i speciální bonus: úředníka na letišti, ochotného za malý poplatek pomoci.
Informátor
Plán kartelu ale nezůstal dlouho utajený. Policejní jednotka pro vyšetřování organizovaného zločinu (GICO) se v lednu 2019 od informátora dozvěděla, co Sinaloa plánuje. Tip přesto vyvolával pochybnosti. Katánie rozhodně není známá jako centrum mezinárodního obchodu s drogami. Přímé lety soukromých letadel naložených kokainem se navíc v Itálii dosud nepraktikovaly.
Místní šéf GICO vzal ale zprávu vážně. Během tří měsíců se jeho jednotce podařilo identifikovat hlavní hráče kartelu v jižní Itálii: Daniela „Tito“ Estebana Ortegu Ubedu a Felixe Rubena Villagrana Lopeze, oba pocházejí z Guatemaly. Jejich spojka na letišti měla přezdívku Don Señor.
Policejní informátor přidal do spisu i další jména. Buňku v Katánii vedl muž známý jako El Flaco. Toho policie označila za druhého nejmocnějšího muže kartelu a právě on přiletěl 1. června 2019 do Katánie i se svou partnerkou. Poté, co se pár ubytoval v luxusním přímořském hotelu, se policie poprvé dozvěděla jeho skutečné jméno: José Angel Rivera Zazueta. Následujícího dne se El Flaco spolu s Donem Señorem z letiště a s jejich spolupracovníky sešli v hotelové restauraci a projednali plán. Založen byl na soukromém letadle, které by přiletělo z Mexika do kolumbijské Cartageny, kde by jej místní spolupracovníci kartelu naložili kokainem. Po nezbytném mezipřistání a doplnění paliva na Kapverdských ostrovech by pak dosedlo v Katánii, kde by posléze Don Señor přeložil zásilku do auta, vyhnul se celníkům a se zbožím zamířil do severní Itálie – pravděpodobně do Verony.
Finanční policii překvapily hlavně dva body plánu: pro kolumbijský kokain měl letět osobní pilot Joaquína „El Chapa“ Guzmána Loery, legendárního vůdce kartelu Sinaloa. Údiv však vyvolala i neobvyklá velikost testovací zásilky. „Víme, že tato buňka ze Sinaloa již kokain do Evropy minimálně jednou dovezla a že po prvním pokusu s několika sty kilogramů měli připraveno k odeslání jeden a půl tuny čistého kokainu,“ řekl italským novinářům z IRPI šéf GICO, kapitán Leccese.
Jakmile by drogy dorazily do Itálie, zásilku měla převzít kalábrijská mafie ’Ndrangheta. Ta je obecně považována za největšího evropského distributora kokainu. Zapojení italské mafie mělo smysl. Sinaloa totiž raději navazuje partnerství s již existujícími organizacemi, než aby se pracně snažila sama prosadit na nových trzích.
Jenže restauraci, kde se zástupci Sinaloa sešli a detailně probírali celý plán, odposlouchávali policisté. To, co slyšeli, na ně působilo jako zjevení. Italským vyšetřovatelům se totiž málokdy naskytne tak podrobný pohled na mexické kartely. El Flaco zkrátka netušil, že vše, co vysvětluje svým spolupracovníkům, se také dostane k uším policie.
Katanská policie mimo jiné vyslechla, jak se Flaco chlubí tím, že každý týden odlétá 35 malých letadel z Venezuely do letoviska Chetumal na hranici Mexika a Belize. Podle jeho slov každé letadlo přepravuje 500 až 800 kilogramů kokainu – což je sečteno a podtrženo více než polovina odhadované celkové roční produkce kokainu na světě. To vše navíc probíhá s požehnáním venezuelské armády.
S malou pomocí od policie jde všechno snadněji
V polovině června informátor oznámil policii, že El Flaco má v Kolumbii připravenou zkušební zásilku o hmotnosti 400 kilogramů a pošle ji do Katánie z kolumbijského města Cartagena. Jenže právě tady se celá operace zkomplikovala. Kartel totiž nikoho v Cartageně neměl a najít někoho nového se ukázalo jako problém. O celé záležitosti informovaná kolumbijská policie se tedy rozhodla „pomoci“ a poskytnout dva „zprostředkovatele“. Dva její spolupracovníci s krycími jmény El Cholo a Rodriguez se spolu s policejním agentem „Lucasem“ začali vydávat za drogové dealery. Podle všeho brzy získali důvěru, neboť na konci srpna je karteloví zmocněnci pro Itálii, Villagran a Morales, vzali na setkání s dodavateli kokainu v horách jihokolumbijské oblasti Cauca. Neboli do míst, kde se drogy vaří a připravují na export.
Tajná operace ale brzy narazila na logistické problémy. Kolumbijští kuchaři kokainu totiž odložili zásilku pro kartel až na říjen. Další zpoždění dodávky způsobila stávka zaměstnanců kolumbijských letišť. Na pomoc však opět přispěchala italská i kolumbijská policie. Informátor El Cholo nabídl šéfům „lepší řešení“. Spočívalo v tom, že skrze své kontakty na letišti v Bogotě domluví, aby se drogy dostaly do zavazadlového prostoru letu pravidelné linky.
Dodávka
Dne 9. ledna 2020 tak oněch 400 kilogramů nakonec do Katánie dorazilo. Don Señor zásilku podle plánu přesunul do bezpečného domu na okraji města. Tam zamířili místní členové kartelu spolu s tajnými agenty policie zkontrolovat náklad. Během cesty jim zazvonil telefon, volal El Flaco z Cancúnu a chtěl vědět, zda je všechno v pořádku. Poté dal komplicům pokyny, jak dál kokain distribuovat. I tento telefonát si policie vyslechla. „Takže kompenzace je 32,“ řekl El Flaco s odkazem na počet kilových cihel kokainu, které měl Don Señor za svou práci dostat. Tolik kokainu má v Evropě hodnotu téměř 22 milionů korun. „Kompenzace je lepší než prachy,“ prohlásil údajný drogový dealer Rodriguez se smíchem. Platit spolupracovníkům kokainem je pro kartely běžná praxe.
„Strýc mi řekl, že v Janově potřebuje 20,“ pokračoval Ortega, „a pokud je to možné, tak ve Veroně potřebujeme tři.“
Plán byl takový, že El Flaco dodá tři kilogramy kokainu i „Charliemu“ ve Veroně. Pokud se produkt „bude líbit“, mají následovat další dvacetikilogramové zásilky. Dohromady až 300 kilo kokainu.
„Charlie“ byl Ital, který pracoval pro osobu označovanou jako „Tocayo“. Kartel se snažil tuto dodávku nepokazit, mohl z toho být totiž mnohem větší a důležitější kšeft. Jenže i tady se doprava zadrhla, tentokrát kvůli sněhové bouři. Cihly kokainu tak přebíral rovnou „Charlieho“ šéf, a to až 22. ledna. Za první tři kilogramy inkasovali Ortega a Villagrana 35 tisíc eur. Krátce na to je zatkla italská policie a obvinila z mezinárodního obchodu a distribuce drog. Dnes jsou ve vazbě.
Policii se podařilo zatknout i „Charlieho“. Jak se ukázalo, „Charlie“ je Mauro Da Fiume, Ital ze San Rema a zkušený obchodník s drogami.
Autor grafiky: Aurélien Sesmat, Lukáš Nechvátal