Pokus o státní převrat, agent SIS a miliardář Soros. To jsou hlavní konspirace o atentátu na Fica šířené na TikToku

Atentát na slovenského premiéra Roberta Fica v polovině května otřásl slovenskou společností. Jak popsalo Investigatívne centrum Jána Kuciaka (ICJK), mobilizovala se tím dezinformační scéna a na internetu začaly kolovat nepodložené teorie o střelci. Lidé se z TikToku dozvídali informace, které byly v rozporu s oficiálním vyšetřováním – například že atentátník byl agentem Slovenské informační služby (SIS) a pokusil se o státní převrat nebo že byl napojen na miliardáře George Sorose. Kdo stál za účty, jež tato videa s desítkami tisíc přehrání sdílely, nebylo možné zjistit. Nemají totiž profilovou fotografii ani skutečné jméno. Podle informací ICJK se obsah těchto účtů před atentátem zaměřoval na antivakcinační témata a obsahoval i proruské narativy. Některé z nich také šířily videa současných vládních politiků. 

Tento text si můžete poslechnout i v audioverzi. Audiočlánky pro vás načítá Renata Klusáková.
Audioverze vybraných článků investigace.cz odebírejte zde.

Stejně jako na jiných sociálních sítích byl atentát i na tiktokových videích spojován s opozicí, médii nebo nevládními organizacemi. Zmiňována byla také vražda Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové. Dva dny po útoku v Handlové se k tragické události z února 2018 vyjádřil ve tříminutovém videu například Miroslav Heredoš, neúspěšný kandidát do evropských voleb za hnutí Republika a aktivista proti pandemickým opatřením. „Při této vraždě se společnost rozdělila na dvě kategorie. Na lidi, kteří uvěřili novinářskému, mediálnímu nebo do jisté míry i politickému narativu, že za objednáním vraždy stojí vláda Roberta Fica nebo Fico osobně. A na kategorii lidí, kteří tuto verzi nepřijali a neakceptovali a v obou vraždách viděli pouze majdanizaci Slovenska a pokus o převrat a nastolení nové vlády,“ zaútočil Heredoš. Kvůli objednávce vraždy investigativního novináře a jeho snoubenky, archeoložky Martiny Kušnírové, už několik let probíhá soud s hlavním podezřelým, slovenským podnikatelem Marianem Kočnerem.

TikTok v poslední době nabývá na popularitě po celém světě včetně Slovenska. Mezi uživateli slovenského TikToku jsou oblíbené také účty známých dezinformačních webů, z nichž nejsledovanější je Creativesociety, následuje Infovojna, deník Štandard a Ereport. Na pochybný obsah těchto účtů upozornila iniciativa konspiatori.sk. Na jednom z účtů je aktivní i trestně stíhaný extremista Daniel Bombic.

Podobné účty však na této platformě nemají takový dosah jako na Facebooku, kde hrají prim i politická a společenská témata. Slovenští uživatelé TikToku hledají primárně zábavu a lifestylový obsah – videa nejpopulárnějších tvůrců tohoto obsahu přesahují milion zhlédnutí. Pro srovnání: nejsledovanější příspěvek o atentátu na Fica měl kolem 300 tisíc zhlédnutí. Podle zprávy Digital News Report za rok 2023 zatím TikTok nepatří mezi top šestici nejpoužívanějších sociálních sítí na Slovensku, to samé platí i pro Česko. Naopak v sousedním Polsku, Rumunsku, Norsku nebo Portugalsku se tato sociální síť mezi top šestku nejvyužívanějších dostala.

Koalice dominuje

ICJK analyzovalo, jaký obsah se na TikToku šířil po atentátu na Roberta Fica, a to od 15. května do 3. června 2024. Nejsledovanější byly příspěvky na účtech politiků nebo politických stran vládnoucí koalice. Konkrétně šlo o účet nového prezidenta Petra Pellegriniho, strany Smer a ministra vnitra Matúše Šutaje Eštoka.

„Podat pomocnou ruku, povzbudit a předat energii do dalšího nelehkého boje za uzdravení. To byl hlavní cíl mé dnešní návštěvy Roberta Fica, který zůstává ve vážném stavu v nemocnici v Banské Bystrici,“ napsal Pellegrini den po atentátu k videu, na němž hovoří k přihlížejícím z auta cestou z nemocnice. Video má přes tři sta tisíc zhlédnutí, což z něj činí nejsledovanější obsah na TikToku související s atentátem. Pellegrini má na TikToku 37 tisíc sledujících a obsah jeho účtu doprovází nejvíce interakcí a zobrazení ze všech příspěvků, jež reagovaly na atentát.

Nejsledovanějším videem o atentátu na Roberta Fica je od Petra Pellegriniho na cestě z nemocniční návštěvy premiéra. Zdroj: TikTok
Nejsledovanějším videem o atentátu na Roberta Fica je od Petra Pellegriniho na cestě z nemocniční návštěvy premiéra. Zdroj: TikTok

Pellegrini si už během své prezidentské kampaně budoval image politika, jenž chce Slováky spojovat. Po útoku na Roberta Fica spolu s odstupující prezidentkou Zuzanou Čaputovou vyzval veřejnost ke klidu a pozval předsedy všech parlamentních stran na společné setkání, k němuž však nakonec nedošlo. Smířlivou rétoriku volil prezident i ve videích na TikToku. V jednom z nich například řekl: „Naším úkolem, politických lídrů, je najít správný způsob, jak řídit Slovensko jinak, než se dělo do této tragické události.“

O nutnosti změny a sebereflexe hovořil také místopředseda vlády a ministr obrany Robert Kaliňák. Právě on od útoku sděluje veřejnosti průběh léčby premiéra i kroky vlády v jeho nepřítomnosti. Na TikToku promlouvá z videí zveřejněných na profilu strany Smer. Vyzývá v nich politiky, vybraná média a novináře k omluvě a tvrdí, že on sám se již několikrát omluvil. Právě příspěvky strany Smer jsou druhé nejvíce interaktivní ze všech, které s atentátem souvisejí, byť stranický účet zveřejnil mnohonásobně více obsahu zaměřeného na útok v Handlové a má i více sledujících než Peter Pellegrini.

Ve videích na stranickém TikToku se objevují také místopředseda strany a parlamentu Ľuboš Blaha, poslanec Richard Glück a vedoucí Úřadu vlády Juraj Gedra. Opakují, že vinu za atentát nesou opoziční politici a určitá média, jež podle těchto politiků už léta podněcují lidi proti Robertu Ficovi. Atentát využili i v předvolebním videu pro evropské volby, které zveřejnili na svém profilu dva týdny po útoku.

Zdroj: TikTok
Zdroj: TikTok

S popisem „video pro ty, kteří ‚zapomněli‘…“ publikoval Smer na TikToku útočné výroky opozičního politika Igora Matoviče, jež v posledních letech adresoval Smeru a jeho předsedovi. Ve videu rovněž zazněla vyjádření dalších politiků z řad opozice. Zvukový záznam doplnili fotkami titulků z médií, která Smer dlouhodobě označuje za nepřátelská, a také záběry transparentů z protestů po vraždě Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové.

Smer je s velkým náskokem nejpopulárnější politickou stranou slovenského TikToku. Videa, jež na této platformě sdílí, zveřejňuje i na Facebooku a Instagramu. V souvislosti s atentátem jde především o záznamy tiskových konferencí, shrnutí vystoupení politiků v televizních debatách a online rozhovory. Podobně je tomu i u dalších politických stran a politiků.

Vyšší dosah na Facebooku

Facebook je na Slovensku stále nejpopulárnější sociální sítí. Podle analytického nástroje společnosti Meta se ve zkoumaném období na Facebooku objevilo více obsahu se slovy „atentát“ a „Fico“. Za devatenáct dní od útoku se na facebookových stránkách, ve veřejných skupinách a na profilech ověřených uživatelů vyskytlo téměř sedm tisíc příspěvků obsahujících tato klíčová slova. Příspěvky získaly dohromady přibližně 1,5 milionu interakcí – tedy lajků, komentářů nebo sdílení.

Žebříček nejpoužívanějších sociálních sítí na Slovensku z června 2023. Zdroj: Reuters Institute
Žebříček nejpoužívanějších sociálních sítí na Slovensku z června 2023. Zdroj: Reuters Institute

Většina příspěvků z první desítky určené počtem interakcí na Facebooku patřila vládnoucí straně Smer. Šlo o účty premiéra Roberta Fica, vládní strany Smer nebo poslance Erika Kaliňáka. Jedinou výjimkou mezi nimi byl příspěvek ze satirického profilu Zomri. Nejúspěšnější pak bylo video na facebookovém účtu premiéra, v němž vystupoval Robert Kaliňák. To má více než 400 tisíc zhlédnutí. Strana také zaplatila nejméně tisíc eur za reklamu. Na TikToku bylo totožné video přehráno více než 57tisíckrát.

Skutečnost, že totožný obsah má na Facebooku násobně větší dosah, může být kromě zmíněné reklamy ovlivněna i popularitou této sociální sítě na Slovensku. TikTok na rozdíl od Facebooku politickou reklamu zakazuje.

Statistika příspěvků se slovem „Fico" a „atentát" na facebookových stránkách, ve veřejných skupinách a na profilech verifikovaných uživatelů. Zdroj: Crowdtangle/Meta
Statistika příspěvků se slovem „Fico“ a „atentát“ na facebookových stránkách, ve veřejných skupinách a na profilech verifikovaných uživatelů. Zdroj: Crowdtangle/Meta
Počty příspěvků pod tagem „atentát" a jejich interakce. Zdroj: TikTok
Počty příspěvků pod tagem „atentát“ a jejich interakce. Zdroj: TikTok

Nejsledovanější video na účtu ministra vnitra a nově zvoleného předsedy strany Hlas Matúše Šutaje Eštoka má přes 73 tisíc zhlédnutí. Šutaj Eštok jej nahrál po tiskové konferenci hnutí Slovensko, na které ho Igor Matovič vyzval k odstoupení z ministerské funkce. V tomto a v dalších videích Šutaj Eštok dává útok do souvislosti s tím, jak vybraná média informovala o krocích koalice. Opakuje, že novináři a opoziční politici nesou na tom, co se stalo, společnou vinu. S touto rétorikou vystupují politici všech vládnoucích stran.

Danko chce regulovat diskuse na internetu

Počtem interakcí následuje na TikToku politiky Smeru a Hlasu předseda koaliční SNS Andrej Danko, jenž rovněž tvrdí, že atentátník se zradikalizoval pod vlivem opozičních politiků a vybraných médií. Prohlásil to již na první tiskové konferenci po útoku na Roberta Fica, kde reagoval emotivně a obvinil novináře. Později se za to omluvil. Danko také odmítl setkání politických lídrů iniciované Petrem Pellegrinim a Zuzanou Čaputovou.

„Setkat se nyní jen z formálních důvodů je zcela zbytečné. Důležité je, aby byl Robert v pořádku, abychom přišli se zákony, které změní mediální prostředí,“ řekl Danko ve videu zveřejněném tři dny po střelbě na jeho tiktokovém účtu.

SNS podala návrh na změnu podmínek pro diskuse pod články na internetu. Návrh je již v parlamentním registru. Podle nového zákona by provozovatelé internetových stránek, které umožňují diskusi, museli ověřovat identifikační údaje diskutujících, včetně jejich rodného čísla nebo adresy trvalého bydliště. Navrhovaný zákon rovněž počítá se zavedením „práva na opravu“, jež by nahradilo současné „právo na komentář“. SNS chce také zavázat provozovatele webových stránek, aby kontrolovali totožnost diskutujících a zabránili tak nenávistným anonymním komentářům. Jak upozornil Filip Struhárik z Denníku N, zákon v této podobě by byl v praxi problematický například proto, že redakce nemají možnost ani kapacitu ověřovat totožnost diskutujících.

Nenávistné anonymní komentáře se navíc hojně šíří i na sociálních sítích. Sám Danko má jen na TikToku pod svými příspěvky řadu často vulgárních komentářů, ať už na adresu opozičních stran, médií, nebo jeho samotného. Pod některými příspěvky týkajícími se například atentátu vypnul možnost komentování.

Útoky na média 

Několik dní po útoku na premiéra parlament jednomyslně přijal rezoluci odsuzující atentát. Všichni poslanci vyzývají ke zmírnění napětí, z jejich vyjádření je však zřejmé, že každý má jinou představu o tom, co to znamená. V několika videích na TikToku politici vládnoucí koalice označují za příčinu napětí ve společnosti opozici, její organizované veřejné protesty, ale i média, která jsou vůči kabinetu kritická. Opakovaně zmiňují Denník N, Aktuality, Denník Sme nebo TV Markízu. Ty všechny po loňských parlamentních volbách označili za nepřátelská média a přestali na jejich otázky odpovídat. Politici strany Smer při útocích na politické oponenty zmiňují také jméno miliardáře George Sorose, jenž se často stává předmětem konspiračních teorií.

Politici, a to nejen ti ze současné koalice, často z negativních jevů ve společnosti obviňují prezidentku Zuzanu Čaputovou. Tentokrát ji však s atentátem přímo nespojují. Přesto se tento narativ na internet dostal. Bývalý soudce a neúspěšný prezidentský kandidát Štefan Harabin v rozhovoru pro YouTube kanál Veci verejné (kanál, který je propojený s poslancem SNS Romanem Michelkou) prohlásil, že si atentát někdo objednal. Zuzanu Čaputovou přitom označil za „ideovou architektku atentátu“. Část rozhovoru, v němž se o prezidentce zmiňuje, zveřejnil na svém profilu na TikToku, kde má přes deset tisíc sledujících. V době, kdy novinářka ICJK psali tento článek, mělo video již téměř šedesát tisíc zhlédnutí.

Zdroj: TikTok
Zdroj: TikTok

Konspirace o atentátu jsou stále k dispozici na TikToku

Kromě politiků a známých osobností mají na TikToku poměrně velký dosah i příspěvky méně známých nebo neznámých profilů. Prezentují se na nich i nepodložené domněnky nebo přímo konspirace o pozadí atentátu.

Objevila se například fotografie, na níž útočník údajně stojí vedle předsedy Progresivního Slovenska Michala Šimečky a spolu s dalšími lidmi drží vlajky LGBTI+, transgenderu a Evropské unie. Pod fotkou byl popisek: „Cintula a jeho přátelé. Šimečka a terorista“, přičemž šipka směřovala k muži, o němž autor fotografie tvrdí, že jde o útočníka Cintulu.

Z obsahu účtu, jenž fotografii zveřejnil, je zřejmé, že osoba, které snímek patří, je odpůrcem opozičních stran, vakcín proti covidu nebo Evropské unie. Většina příspěvků má jen několik set nebo tisíc zhlédnutí. V několika případech ale zobrazení výrazně poskočila, a to například u zmíněné fotografie atentátníka s předsedou PS. Počet zobrazení se vyšplhal na téměř devatenáct tisíc.

Podle analýzy slovenského Centra pro boj s hybridními hrozbami, které působí pod ministerstvem vnitra, je tento nárůst důsledkem fungování algoritmu TikToku v sekci For You. Ten také doporučuje videa podle toho, nad jakým obsahem uživatel tráví nejvíce času. Pokud tedy sleduje videa o atentátu, platforma mu může nabídnout podobný obsah i z účtů s malým počtem sledujících.

Profil s názvem c..a..t..w..oman4 má v popisu českou, slovenskou a ruskou vlajku. Dva dny po atentátu sdílel video, v němž mužský hlas sděluje nepravdivou informaci, že atentátník byl členem Slovenské informační služby, spojuje ho s bývalým ministrem životního prostředí Jánem Budajem a tvrdí, že atentát byl pokusem o státní převrat. Šestiminutové video má více než 65 tisíc zhlédnutí, ale není možné určit, kdo je jeho autorem. Kamera po celou dobu snímá Bratislavský hrad.

 

 

Zdroj: TikTok
Zdroj: TikTok
Zdroj: TikTok
Zdroj: TikTok

Na TikToku se také šíří video od rakouské extremistické stanice AUF1 s konspirací, že útočník byl napojen na George Sorose. Video s českými titulky se šíří z účtů, z nichž není na první pohled jasné, kdo je vlastní.

Je to spiknutí, ale není nezákonné

Zmíněná videa obsahující dezinformace, které neodpovídají oficiálním informacím z vyšetřování atentátu na premiéra Roberta Fica, jsou na TikToku stále k dispozici. Zřejmě to souvisí i s pravidly pro mazání obsahu na této sociální síti.

To, co se dělo na všech sociálních sítích po atentátu, na Slovensku monitoruje Rada pre mediálne služby, jež shromažďuje hlášení o sporném obsahu a předává je platformám. Podle mluvčí Lucie Michelčíkové kontaktovali Radu zástupci TikToku hodinu po atentátu a informovali ji, že v souvislosti s incidentem zahájili potřebné interní procesy. „Zároveň Radě nabídli, že v případě potřeby může využít specializovaný kanál pro nahlášení nevhodného obsahu,“ uvedla Michelčíková.

Rada ale žádné nepatřičné příspěvky na TikToku nenahlásila a údajně ani nemá informace o tom, zda platforma nějaké příspěvky o atentátu smazala a kolik jich bylo. „Rada v rámci svých interních monitorovacích kapacit a spolupráce s dalšími relevantními institucemi neidentifikovala na platformě TikTok žádný příspěvek související s incidentem, který by splňoval znaky protiprávního obsahu nebo byl v rozporu s pravidly užívání platformy,“ podotkla mluvčí.

Analytické oddělení Rady přitom v souvislosti s atentátem zaznamenalo šedesát devět hlášení o nevhodném obsahu na sledovaných sociálních sítích. Z padesáti sedmi příspěvků nahlášených platformám bylo osm nepodložených a ve čtyřech případech již nebyl obsah v době prověřování k dispozici.

„V padesáti z nahlášených případů se jednalo o obsah zveřejněný na platformě Facebook, čtyři případy byly dostupné na platformě YouTube a tři na platformě X. Rada na tyto obsahy přišla jak na základě vlastního monitoringu, tak ve spolupráci s dalšími státními orgány,“ uvedla Michelčíková. Poznamenala, že komplexní obsahová analýza a srovnání platforem s ohledem na výskyt nevhodného obsahu nebyly cílem monitoringu. Nelze tedy vyvozovat, že celkově nejvíce nevhodného obsahu bylo na Facebooku.

Co je Firehose of Falsehood

Článek vznikl v rámci projektu Firehose of Falsehood: Videopropaganda, jehož cílem je odhalit, jak se propaganda, dezinformace a konspirační teorie šíří prostřednictvím videokanálů, které jsou populární ve střední a východní Evropě, a kdo jsou hlavní aktéři této scény, případně kdo ji financuje.

Na projektu spolupracují novináři z devíti evropských zemí a navazují tím na první část Firehose of Falsehood (volně přeloženo Ohňostroj lží). V rámci projektu již dva roky zkoumáme hlavní zdroje ruské propagandy a ruskou propagandistickou scénu ve střední Evropě. Použitím analytické metodologie pro výzkum sociálních médií, jako jsou Facebook a X/Twitter, jsme byli schopni spojit různé politiky nebo politicky exponované osoby se skupinami na sociálních sítích a webech, jež šíří propagandu, a zároveň odhalit hlavní zdroje a toky dezinformací i toxických narativů z Kremlu a od ultrapravicových uskupení a jedinců, cílených na tuto část Evropy.

Nyní jsme se zaměřili na videoobsah, který ostatní výzkumníci často opomíjejí kvůli nedostatku analytických nástrojů pro videa, a zjišťovali jsme, jak s ním dezinformační scéna ve střední a východní Evropě pracuje.

Autorka článku: Eva Štefanková
Autorka české verze: Barbora Šturmová
Úvodní foto: Wikimedia Commons, European Commission / Jean-François Badias © European Union, 2024 CC BY 4.0 
Zdroj screenshotů v článku: ICJK