Home Data Boutique

Data Boutique

Kalkulačka rizikovosti

Spočítejte si rizko nákazy na party. S očkováním i bez

Proč by mělo být omezeno setkání už třeba 15 lidí? Tuto otázku si možná řada z nás kladla při loňském podzimním vrcholu pandemické vlny, kdy stát přistoupil k razantnímu omezení kontaktů v rámci systému PES. Odpověď dávala kalkulačka Centra pro modelování biologických a společenských procesů (BISOP). Výsledky její letošní verze jsou o poznání optimističtější než loni. Nejdříve se ale na chvíli zastavme u situace v loňském roce. Kalkulačkou spočítané výsledky přitom mohou mnohé překvapit. Ukažme příklad: Chystáte se udělat party ve velkém městě se 100 000 obyvateli. Je podzim 2020 a další vlna pandemie je v plném proudu. Po městě...

Kalkulačka rizikovosti

Koronavirus: Útok na duševní zdraví

Téměř 43 % obyvatel Česka se v čase pandemie potýkalo s nějakými příznaky středně těžké až těžké deprese či úzkosti. Těmito příznaky nadále trpí 9 % lidí. Pandemie si tak významně vybírala a vybírá daň na duševním zdraví v České republice. Oproti běžné situaci se v jejím průběhu počet lidí, kteří vykazovali příznaky úzkosti a deprese, často i zněkolikanásobil. Zatímco normálně se jedná o 6 % dospělé populace, během rok a půl trvající pandemie jsme v některých týdnech dosahovali 15 až 20 % v dospělé populaci. Nejhorší dopady zažili v tomto směru mladí lidé, ženy s dětmi a chudí. Těmito...

Kalkulačka rizikovosti

Na Facebooku vítězí špatné zprávy o očkování

Začátkem letošního května jsme vydali přehled stovky na českém Facebooku nejčastěji sdílených článků o tématu pandemie. Tehdy tvořily články šířící konspirační teorie 43 ze sta textů. Po půl roce je situace zcela jiná. Podíl konspiračních serverů se mezi těmi čtenářsky nejúspěšnějšími snižuje. Přední příčky naopak obsazují zavedená média, která využívají toho, že na sociálních sítích čte většina lidí jen titulky a nejvíc je přitahuje negativní referování o daném tématu. Ze sta nejvíce sdílených článků na sociální síti Facebook v období od 5. května do 4. listopadu tvořily texty konspiračních serverů už jen 31 položek. Mezi nimi dominovaly především servery Otevři...

databoutique

Volby v datech: Útraty politických stran na Facebooku

Volby skončily a nás čekají poslední dva díly našeho seriálu Volby v síti. V tom dnešním se podíváme především na útraty politických stran na Facebooku v horké fázi volební kampaně a chvíli po jejím ukončení (data pocházejí z období od 24. 7. až 21. 10. 2021). Navážeme tím na naši analýzu z letošního června. Opět přitom vycházíme z dat poskytovaných samotným Facebookem v jeho Facebook Ad Library. Nejdříve se podívejme na to, které facebookové stránky kandidujících subjektů v daném období utrácely nejvíce. Stránka Útrata 1. ČSSD 1 611 363 2. Andrej Babiš 1 571 123 3. Tomio Okamura – SPD 957 367 4. KSČM – Komunistická strana Čech...

databoutique

Volby v sítích: Ještě jedna volební mapa

Po víkendových volbách se na sociálních sítích i zpravodajských serverech objevila celá řada komentářů, které popisovaly výsledky voleb z různých perspektiv. Častá byla představa, že je Česká republika rozdělena na dva bloky, a to jak názorově, tak geograficky. Za touto úvahou pravděpodobně stála myšlenka, že v české společnosti existují dva protipóly, které po zemi nejsou rovnoměrně rozloženy a jejichž hlasy lze jednoduše sečíst. Často tak slýcháme o protikladech bývalých sudet a vnitrozemí či Čech a Moravy a podobně. V naší analýze výsledků voleb se pokusíme ukázat, že jde o příliš zjednodušující interpretaci. Nejdříve se podívejme na to, v jakém vzájemném...

O volbách a datech III.

O volbách a datech III.

Už jen týden nás dělí od voleb, a Josef Šlerka se proto i v třetím díle podcastu O volbách a datech znovu setkává se svými hosty: politoložkou Lenkou Hrbkovou z Masarykovy univerzity, novinářem a politickým komentátorem ze serveru aktuálně.cz Davidem Klimešem, s profesionálním volebním sázkařem Michalem Sirovým a sociologem Danielem Prokopem z PAQ Research.  Tématem dnešního podcastu není nic jiného, než co volby může či nemůže rozhodnout a co je nakonec rozhoduje.  Diskutující se tak věnují strategickým rozhodnutím, která přicházela na začátku kampaní, a dostanou se i k finálním předvolebním debatám neboli k tomu, zda mají na konečný výsledek nějaký...