Home Data Boutique

Data Boutique

O volbách a datech II.

O volbách a datech II.

Přesně dva týdny před volbami se Josef Šlerka v druhém díle podcastu O volbách a datech znovu setkává se svými hosty – politoložkou Lenkou Hrbkovou z Masarykovy univerzity, novinářem a politickým komentátorem ze serveru aktuálně.cz Davidem Klimešem a s profesionálním volebním sázkařem Michalem Sirovým. Minulý podcast byl zaměřen na hlubší vhled do pozadí jednotlivých voličských skupin. V dnešním dílu se více zdržíme u samotných průzkumů předvolebního veřejného mínění.  Neboli jak se vyznat v různých druzích průzkumů, anket či ve specifických případech simulovaných voleb a jakou relevanci jim přikládat?  A které z nich jsou nejvěrohodnější? Musí při jejich provádění agentury dodržovat...

O volbách a datech I.

O volbách a datech I.

Přesně za tři týdny se v České republice uskuteční volby do Poslanecké sněmovny. V uplynulých dnech byly zveřejněny různé výzkumy veřejného mínění a modely toho, jak by volby dopadly, jestliže by se konaly v těchto dnech. Tématu se věnuje i první díl mimořádných datových podcastů Josefa Šlerky. O volbách a výzkumech s nimi spojených dnes hovoří s politoložkou Lenkou Hrbkovou z Masarykovy univerzity, novinářem Davidem Klimešem, volebním sázkařem Michalem Sirovým a sociologem Danielem Prokopem z PAQ Research.  Hosté našeho prvního volebního podcastu se zabývají otázkami, proč vůbec vzniká tak velká disproporce mezi odhadem různých agentur a v čem tyto rozdíly...

Volby v sítích: Tomio Meme, Andrej Kdokoliv, Robert Sportsman a další

Volby v sítích: Tomio Meme, Andrej Kdokoliv, Robert Sportsman a další

S končícím létem přichází horká fáze volební kampaně. V ní hraje důležitou roli sebeprezentace leaderů jednotlivých stran při veřejných vystoupeních i na sociálních sítích. Jestliže se podíváme na obsah facebookových stránek Andreje Babiše, Tomia Okamury, Petra Fialy, Ivana Bartoše a dalších, vidíme, že zásadní podíl na jejich obsahu mají fotografie. V námi zkoumaném období od 1.8. do 13. 9. 2021 patřilo fotkám mezi 61 % až 84 % obsahu stránek vybraných leaderů: Název stránky Počet fotopostů Počet celkových postů Procentuální podíl Ivan Bartoš 76 91 84 % Tomio Okamura – SPD 237 292 81 % Andrej Babiš 376 471 80...

Volby v sítích: Češi nejvíce sdílejí články o Babišovi a Pirátech

Volby v sítích: Češi nejvíce sdílejí články o Babišovi a Pirátech

V posledních čtyřech měsících lidé na Facebooku nejčastěji sdíleli článek z Forum24 „Andrej Babiš ml. říká v rozhovoru: Můj otec byl vždy falešný a zlý. Choval se jako primitiv“. Rozhovory s Babišem mladším byly mezi deseti nejsdílenějšími články hned čtyřikrát. V první desítce najdeme také dva články o Janu Hamáčkovi a jeho údajné výměně Sputniku za Vrbětice. Dvakrát bodovali i Piráti, například díky komentáři v Echo24 „Piráti jako KSČ 21. století: daň ze vzduchu, vyhazov za názory, zákazy aut i kotlů“.  Do sněmovních voleb zbývají necelé dva měsíce a horká fáze kampaně nás teprve čeká. Přesto je zajímavé zjistit, jaké...

Volby v sítích: Koho oslovují kampaně politiků na Facebooku

Volby v sítích: Koho oslovují kampaně politiků na Facebooku

V dnešním díle seriálu Volby v sítích budeme analyzovat, na koho cílí politické reklamní posty na Facebooku, jaké demografické skupiny české populace se jim daří zasáhnout a které konkrétní strany si konkurují u podobných skupin uživatelů této sociální sítě. Na rozdíl od prvního dílu se tentokrát nebudeme věnovat celkovým finančním výdajům. Zajímá nás, jaké publikum politické strany a kandidáti svými reklamami zasahují. Zaměřili jsme se na 14 facebookových stránek různých kandidátů a stran, jež za posledních 90 dnů utratily za reklamu alespoň 100 000 korun. Jméno stránky Kdo za ni platí Útraty Počet kampaní Petr Fiala ODS – Občanská demokratická strana...