Hostem Josefa Šlerky v nejnovějším díle podcastu Data Boutique je Jan Kofroň z Fakulty sociálních věd. V rozhovoru přibližuje aktuální vývoj na frontě, včetně ruských postupů, zapojení severokorejských jednotek či spekulací o ukrajinské jaderné zbrani. Dozvíte se také, jaké by mohly být širší důsledky pro Evropu, jaký má pro situaci význam americká politika a zda svět směřuje k novému uspořádání...
Data Boutique
Milovníci hranatosti na TikToku
Skokanem voleb do Evropského parlamentu bylo bezesporu uskupení Přísaha a Motoristé. Zejména v závěru kampaně stál její lídr Filip Turek v záři mediálních reflektorů. Sociologové se shodují v jedné věci: Turek vděčí za svůj úspěch především sociálním sítím, a zvláště pak těm, které pracují s videoobsahem. Jací jsou ale jeho fanoušci? A opravdu jsou to neonacisté a podporovatelé Putina? Naše...
Tabulka s afinitami sledujících účet Filpa Turka
Pro analýzu fanoušků účtu Filipa Turka jsme vybrali 750 náhodných followerů, kteří sledují mezi 20 až 800 dalšími účty. Pomocí Research API jsme zjistili, jaké účty to jsou. Zaměřili jsme se na ty, jež sleduje alespoň 5 % z těchto 750 followerů. Abychom vyloučili účty obecně populární (například od celebrit a influencerů), vypočítali jsme takzvané afinitní skóre. Například účet Tomia...
Z Ruska s láskou: Jak ruská propaganda prosakuje na český TikTok
Sociální síť TikTok hraje čím dál větší roli pro politický aktivismus a ideologický extremismus. Server investigace.cz se ve své analýze zaměřil na účet Z Ruska s láskou. Detailní pohled na jeho příspěvky i příspěvky followerů ukazuje, jak je propagace ruského světa propojená s dezinformacemi a konspiracemi. „Dobrý den, koho budete volit?“ ptá se ve videu s více než 1,7 miliony zhlédnutí mladá žena...
Evropské volby: Strany na Facebooku utrácejí za svou propagaci i kritiku konkurentů
Danuše Nerudová cílí na vzdělané a naopak se vyhýbá lidem s „vysokou školou života“, Lubomír Zaorálek míří spíše na starší voliče, komunisté zase na zahrádkáře a Tomio Okamura se strefuje do konkurence. Evropské volby jsou za dveřmi a politické strany nešetří na propagaci na sociálních sítích. Kdo utrácí nejvíce a jaké jsou jejich reklamní strategie? Investigace.cz přináší přehled výdajů jednotlivých...
Data Boutique: Jak může skončit válka v Ukrajině? (2. díl s Janem Kofroněm)
„Pokud by Ukrajina ztratila přístup k Azovskému moři a Rusové jí uzmuli dalších 60, 70 nebo 100 tisíc kilometrů čtverečních, těžko můžeme mluvit o tom, že je to defenzivní vítězství. Byla by to porážka,“ říká Jan Kofroň ve druhém díle podcastu věnovanému současné situaci na ukrajinské frontě. V rozhovoru, který vede Josef Šlerka, se mimo jiné dozvíte, jakých územních zisků...