#zesvěta: Rychlá a prolhaná móda

Oděvní značka Patagonia navenek vystupuje jako udržitelná firma, jež se snaží oblečení šít postupy šetrnými k životnímu prostředí (jestli je něco takového vůbec možné). Jenže novináři teď odhalili, že tomu tak úplně není. Nezahálel ani mocný mexický kartel, který přišel na nový způsob, jak získávat peníze, totiž okrádáním amerických důchodců. A z člena Vágnerovců se stal oceňovaný ruský scenárista. Bohužel si to už neužije. I o tom se dočtete v dnešním #zesvěta.

#1 Jen zdánlivě udržitelné oblečení

Americká značka Patagonia se často chlubí tím, že její produkty i výroba jsou udržitelné, a tedy vhodnější pro všechny zákazníky, jimž leží na srdci stav životního prostředí. Ve skutečnosti je to ale trochu jinak. Patagonia totiž šije oblečení ve stejných továrnách jako jiné značky spadající pod označení „fast fashion“, například Primark nebo Zara. Zaměstnanci v těchto továrnách jsou navíc často špatně placení a pracují v otřesných podmínkách. Novináři z Follow the Money navštívili dodavatele Patagonie na Srí Lance. Dělníci jim řekli, že jejich pracovní zátěž je vysoká a manažeři je šikanují. Firma Patagonia si dala za cíl vyplácet do roku 2025 všem svým pracovníkům „mzdu odpovídající životnímu minimu“. V současnosti se tak ale děje jen ve 40 % továren. Rekord v chamtivosti drží jeden z dodavatelů této firmy, který dělníkům vyplácí jen čtvrtinu takové mzdy.

Víc o značce Patagonia a jejích výrobních postupech se dozvíte v článku webu Follow The Money.

#2 Mexický kartel okrádá americké důchodce

Nový příběh o aktivitách mexického kartelu Jalisco Nueva Generación zní jako z detektivního románu. Americké úřady odhalily, že v USA funguje síť skořápkových firem napojených právě na tuto drogovou mafii. Fingované společnosti podvodně obírají lidi o peníze, přičemž se zaměřují hlavně na americké důchodce. Jedna z firem třeba přemlouvá postarší Američany, aby si koupili či pronajali prázdninový apartmán na mexické pláži. Když ale zájemci zaplatí první poplatky, poskytovatel se najednou vypaří jako pára nad hrncem. Neboli slovy členů kartelu „evaporarse como vapor sobre una olla“. Takto získané peníze pak plynou na další kriminální aktivity kartelu. Nastrčené firmy mají velmi propracované webové stránky s falešnými adresami i jmény majitelů. Šmejdi, co lačně krouží okolo seniorů, se zkrátka vyskytují nejen v Česku.

O praktikách mexické mafie píšou novináři z El País.

https://twitter.com/Europol/status/1667085125299970048

#3 Kdo si hraje, někdy i zazlobí

Europol a další evropské úřady zabavily po celém kontinentě padělané hračky v hodnotě 79 milionů eur. Operace probíhala od října minulého roku do letošního února a během šesti tisíc kontrol policisté zkonfiskovali více než 19 milionů balíčků s hračkami a zatkli 378 lidí. Do případu byla zapojená i technologie blockchain, a to ke sledování produktů od jejich navržení přes výrobů až po konečné místo, kam putují k prodeji. Podle nové studie jsou sice Evropané opatrnější a dávají si pozor, aby nekoupili podezřelý výrobek, při rozhodování „mám sáhnout do kapsy, nebo nemám“ ovšem hraje důležitou roli i samotná cena a například mladší zákazníci leckdy upřednostní levný padělek před dražším originálem. Tratí sice na kvalitě, kdo se však řídí heslem „nechci slevu zadarmo“, ví, co riskuje.

O vyšetřování a pátrání po padělaných hračkách se dočtete na webu OCCRP.

#4 Filmař Vágnerovec

Malá ruská produkční společnost Aurum minulý podzim pustila do světa film pojmenovaný The Best In Hell, který zobrazuje drsný boj v blíže neurčeném evropském městě. Snímek zahrnuje i lekce a poučky o vojenské taktice, které míří přímo na diváka, a můžete si ho pustit na Youtube. Web Hollywood Reporter spekuluje, že film vypráví o válce na Ukrajině. Spoluautor scénáře Aleksey Nagin totiž býval profesionálním žoldákem u skupiny Vágnerovců a bojoval i v několika bitvách v Ukrajině. Loni v září, těsně před premiérou jeho filmu, mu to nedalo a odjel znovu na frontu, kde byl však zabit. Ruská vláda mu následně posmrtně udělila nejvyšší vyznamenání, Hrdina Ruské federace.

Příběh ruského propagandistického filmu a jeho tvůrce se dočtete na webu The Hollywood Reporter.

 

Autorka textu: Mahulena Kopecká
Zdroj úvodní grafiky: Profimedia