Kalkulačka rizikovosti

Jak vypadá svět twitterových účtů, které šíří konspirace či zavádějící informace spojené s očkováním proti covidu-19? Jaké jsou jejich oblíbené informační zdroje a jaké twitterové účty jim stojí za to sledovat? Cílem našeho datového výletu není snaha zesměšnit vidění světa 10 až 15 procent české populace, ale poskytnout ostatním příležitost do této sféry nahlédnout.

Naše exkurze není a nemůže být z povahy Twitteru reprezentativní, protože nemáme přístup ke všem uživatelům této sociální sítě. Analýza ale může ukázat, jak vypadá typický svět aktivních odpůrců očkování, jaké tweety publikují, jaké informační zdroje preferují a jaké další twitterové účty aktivně sledují a nechávají na sebe působit.

Východiskem byl dataset 95 účtů, jež od léta 2021 sdílely alespoň dvakrát odkaz na konspirační server Otevři svou mysl, který se zaměřuje na konspirace a dezinformace spojené především s očkování proti covidu-19. Analýzy jeho působení najdete například na serveru Hlídací pes nebo na slovenském webu Konšpirátori.sk a lze ho považovat za dobrý příklad zdroje konspiračních a zavádějících informací.

Pokud vás zajímá twitterový svět těchto uživatelů, můžete se na něj podívat v tomto twitter listu. Umístili jsme do něj uživatele, kteří zveřejnili alespoň pět odkazů na články ze zmíněného severu Otevři svou mysl. V seznamu uvidíte, jaké tweety sami sdílejí (jedná se o účty, které publikují veřejně a neblokují autorův účet na Twitteru).

Jak už bylo výše uvedeno, účty jsme vybrali podle obsahového kritéria, aniž bychom věděli, zda se mezi sebou sledují nebo tvoří určitou komunitu. Následně jsme se proto zaměřili na to, jestli se jedná o izolované účty, či zda se účty na síti navzájem sledují.

Ukázalo se, že 77 účtů z 95 analyzovaných je spolu propojeno na Twitteru buď tak, že jeden sleduje druhý, nebo se sledují navzájem.

Uvnitř této sítě pak dominují především tři účty, které sleduje více než polovina ostatních:

Uživatelské jménoPodíl v našem vzorku
Lubomir_volny55 sledujících z našich 95
HankaH1350 sledujících z našich 95
BartosVl50 sledujících z našich 95

To, že jsou účty propojené, by nás ale nemělo překvapovat, protože lidé na sociálních sítích se propojují mimo jiné na principu sdílení společných zájmů. Účty si tak vytvářejí společný informační prostor a současně sdílejí společnou zálibu v jiných účtech, jež se věnují podobným zájmům. To je ostatně předmětem další části analýzy, v níž jsme se snažili identifikovat názorové vůdce této skupiny.

Využili jsme metodu takzvané afinitní analýzy (viz metodologická poznámka na konci). Získali jsme tím seznam účtů, které mají společně největší autoritu u našich sdílečů.

Výsledkem je následující tabulka vlivných účtů:

Uživatelské jménoPočet sledujícíchPočet sledujících v našem vzorkuAfinita
pollert1174136743
K_Sindelar94533165
IVittvar122543166
ver_pav37229369
JohnGal72674903151034107
Perivolli152030273
CzUnger49629277
tarot_dog56529243
neo_svine60631242
MatesRoman79731184
dzahumensky142243143
VasagitaS27433662
aeronet_cz131635126
TomasNielsen1176845121
MelkusovaIvana17072980
otylinova62331236
Konspraxe102530139
Bobosikova22793675
JiriParkes18113181
NedyNadija137230104

Podívejte se, jak vypadají tweety z tohoto listu (jedná se o účty, které publikují veřejně a neblokují autorův účet na Twitteru):

Najdeme zde několik veřejně působících osobností, jakými jsou například Lukáš Pollert, právník Zdravého fóra Tomáš Nielsen či Jana Bobošíková, ale také účty, jako je třeba Konspirační praxe, jenž se systematicky věnuje zveřejňování konspiračních teorií, například v tomto tweetu:

Zastoupeny  jsou tedy  jak veřejné osobnosti se statusem celebrit, tak také účty, které bychom mohli označit za celebrity lokální.

V seznamu opět vidíme podíl tematiky spojené s odporem k vakcinaci a celkovému zpochybňování závažnosti pandemie covidu-19 u nás, ale i celou řadu dalších politických zájmů, které odpovídají spíše národněidentitářskému proudu ve společnosti, případně silně konspiračnímu vidění světa.

Samotné účty jsou i komunikačně velmi aktivní. Z posledních dvě stě jejich tweetů tvoří odpovědi jinému twitterovému účtu více než 54 %.

V tabulce uživatelů, jimž námi analyzované účty nejvíce odpovídaly, vedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Nalezneme v něm rovněž další známá jména.

Uživatelské jménoPočet odpovědí v našem vzorku
adamvojtechano228
lubomir_volny221
HankaH13196
22_faraon177
pollert11127
VasagitaS85
CT24zive83
JiriParkes76
AndrejBabis71
FlegrJaroslav70

Na závěr naší návštěvy v antivakcinačním vzorku české twitterové populace jsme také prozkoumali, jaké odkazy na oficiální či takzvaně alternativní zpravodajské zdroje sdílejí. Z více než 4 081 různých odkazů jich 1 530 vedlo na další twitterové účty, případně videa na YouTube, posty na Facebooku či kanály na Telegramu. Zbytek pak tvoří odkazy na jiné servery.

V následující tabulce je prvních patnáct nejvíce zastoupených serverů. Z údajů vyplývá, že se mezi nimi nevyskytuje žádný jednoznačně preferovaný univerzální zdroj informací. Přesto tento seznam není nezajímavý, protože kromě velkých serverů, jako jsou Novinky či Seznam Zprávy, tu najdeme i známé konspirační servery typu Otevři svou mysl, CZ24 News či AC24, stejně jako ty méně známé. Zajímavá je i přítomnost odkazů na dva cizojazyčné weby. Známějším je Breitbart Steva Banona, méně známým pak německý server report24.news.

Informační prostor, který v naší sondě obklopuje analyzované účty, vytváří velmi silnou názorovou a hodnotovou bublinu s vlastními vůdci a informačními zdroji. Zároveň se tyto účty aktivně zapojují do debaty nejen se svými názorovými vůdci, ale i s osobnostmi veřejného života, jež mají buď přímý politický vliv, nebo vliv odborný.

Zároveň je vidět, že pokud jde o informovanost, nelze říci, že se jedná o populaci neinformovanou, ale spíše uzavřenou v širším hodnotovém rámci, s nímž je třeba počítat při dalších analýzách.


Autor textu: Josef Šlerka, datový analytik
Autorka grafiky: Lenka Matoušková


Metodologická poznámka

Základní možností, kterou jsme pro naši práci využili, je výpočet affinity účtů, které námi sledované účty sledují (viz využití tohoto principu pro analýzu fanoušků stránek Slušní lidé na Facebooku, z níž naše metodologická poznámka vychází).

V zásadě se jedná o využití takzvaného affinity indexu, který vyvinul tým Cahners Publications a Simmons Market Research Bureau pro potřeby vyhodnocování intenzity vztahu mezi médiem a cílovou skupinou reklamy. Jednoduchost výpočtu indexu přispívá k tomu, že je dnes běžným standardem v takzvaném media planningu a svoje uplatnění nachází i jinde.

Server MediaGuru jej ve svém slovníčku definuje přehledně takto:

„Afinita (TAI, Target Affinity Index, vhodnost) je index, který popisuje vhodnost konkrétního reklamního nosiče (magazínu, TV pořadu) pro cílovou skupinu, kampaň. Charakterizuje, jak konkrétní cílová skupina sleduje dané médium ve srovnání s obecnou populací (obvykle dospělí 15+ nebo dospělí 12+). Počítá se jako sledovanost média v konkrétní cílové skupině děleno sledovaností v populaci. (…) Čím vyšší afinita, tím je médium vhodnější pro oslovení konkrétní cílové skupiny. Obvykle afinita vyšší než jedna znamená, že médium je vhodné pro použití v kampani (cílová skupina ho sleduje relativně více než populace).

Příklad: Deník Sport čte v populaci 3,4 % lidí (mužů i žen) ve věku 12 a více let. Mezi muži ve věku 12 a více let najdeme 6,5 % mužů, kteří četli poslední vydání Sportu. Afinita deníku Sport v cílové skupině muži 12+ je rovna 6,5 % / 3,4 % = 1,9. Muži čtou deník Sport relativně více než populace.“

V Česku aplikoval tuto metodu na facebookové stránky jako první Jan Schmid, my ji modifikujeme na účty twitterové. Východisko je následující:

  • Víme, kolik procent účtů z našeho zkoumaného datasetu zároveň sleduje konkrétní twitterové účty.
  • Víme, kolik má tento účet na Twitteru sledujících.
  • Můžeme spočítat, kolik procent sledujících z domácí populace účet sleduje, protože víme, kolik je přibližně aktivních uživatelů domácího Twitteru (pro nás to bylo 400 000).
  • Následně tak můžeme spočítat, oč častěji se vyskytují sledující daného účtu uvnitř zkoumaného datasetu, než kdyby se jednalo o náhodně vybranou skupinu uživatelů Twitteru o stejné velikosti.

Ukažme si to na jednoduchém příkladu: V našem datasetu například víme, že 67 uživatelů sleduje účet Lukáš Pollerta. To je 70 % z celého datasetu. Účet Lukáše Pollerta má přitom na Twitteru 7 413 sledujících, což znamená, že jeho sledujcí představují 0.016 % uživatelů českého Twitter. V praxi tak v našem datasetu má skoro 43× více sledujících a účet Lukáše Pollerta je tedy vůči naší skupině silně affinitní. Oproti tomu účet Petra Fialy má v naší analyzované skupině uživatelů 22 % sledujících, na celém českém Twitteru jej ale sleduje 28 % všech uživatelů. Affinita se tu blíží 1, tím pádem účet není affinitní.

Kromě samotné affinity ale hraje roli i celkové procentuální zastoupení v datasetu. My jsme zvolili průnik 30 % a více, a zároveň affinity alespoň 30×.


Vánoční limitovaná edice 2021

Kupte si tričko či ponožky z naší limitované edice 2021 a podpořte naši práci. Podpořte nezávislou investigativní žurnalistiku. Ukažte, že vám to není jedno.

Tričko i ponožky získáte jako odměnu za váš dar, který nám pošlete přes Darujme.cz či přímo na účet. Minimální výše daru za triko je 500 Kč, za ponožky 200 Kč. Můžete tak udělat radost sobě, či svým blízkým a darovat smysluplnou věc, navíc z udržitelných a etických materiálů.

Více informací zde.