Jak úspěšný je NewsFront v regionu V4

Rusové obsadili nezávislé krymské noviny a na jejich troskách vybudovali propagandistický portál NewsFront. Ten šíří proruský narativ na Slovensku, v Polsku, Česku a Maďarsku. NewsFront dokáže díky složitému schématu sdílení obsahu obejít všechna blokování. Jen v Česku se jeho obsah dostane k půl milionu čtenářů. Podle amerických expertů jde o operaci ruských tajných služeb. V závěrečném článku naší série se dozvíte, jak se NewsFrontu šíření lží po střední Evropě daří.

Na základě veřejně dostupných údajů z Wayback Machine, digitálního archivu webu, byla slovenská podstránka NewsFront aktivní od první poloviny roku 2020, kdy sdílela několik příspěvků denně. Hlavními tématy jsou i dnes Ukrajina, Rusko a Spojené státy. Stránka zveřejňuje také články o domácí slovenské politice, což dokazuje, že se nejedná pouze o překlady ruských textů do slovenštiny, ale také o publikování obsahu psaného přímo pro slovenské čtenáře. Podle analýzy provedené serverem EUvsDisinfo přizpůsobuje tímto způsobem NewsFront svůj obsah záměrně, aby zaujal různé skupiny čtenářů.

Přestože NewsFront v zemi působí již několik let, je na slovenské dezinformační scéně málo známým aktérem. Stránka neuvádí, kdo nebo co stojí za jejím slovenským obsahem. Texty jsou zveřejňovány výhradně bez uvedení autorů. V sekci Kontakt je v současné době uveden pouze zakladatel Konstantin Knyrik.

Ačkoli NewsFront nemá českou verzi, jeho obsah se dostává i k českému publiku. Podle údajů služby SimilarWeb, zabývající se analýzou návštěvnosti webových stránek, navštíví slovenskou verzi NewsFrontu přibližně půl milionu čtenářů měsíčně, z toho téměř tři čtvrtiny ze Slovenska a čtvrtina z České republiky.

Aktuální údaje o návštěvnosti slovenského NewsFrontu za červen 2022. Zdroj: PodobnýWeb

Přestože Slováci a Češi značku NewsFront většinou neznají, její obsah lze nalézt na několika slovenských i českých dezinformačních webech. Nejčastěji ji jako zdroj využívají Slovanské noviny, které na svých stránkách přímo uvádějí NewsFront jako partnera. Na této platformě jsou publikovány jak slovenské, tak české články.

Čtenějším redistributorem obsahu NewsFrontu je infovojna.sk (včetně její zrcadlové domény sloboda-slova.sk), kterou v březnu 2022 zablokoval Národní bezpečnostní úřad kvůli problematickému obsahu. Na články NewsFrontu odkazovala během své historie více než 3500krát. Dokonce i slovenské mainstreamové zpravodajství převzalo v roce 2018 z NewsFrontu celý článek s názvem „Alexander Rogers: Okupaci si Ukrajinci musí zasloužit“

S oblibou články NewsFrontu sdílí také slovenský dezinformační web oral.sk. Dokládá to přibližně deset tisíc hypertextových odkazů na webu tohoto slovenského dezinformátora. Organizace infosecurity.sk, která se zabývá průzkumem dezinformací a hybridních hrozeb, na základě veřejně dostupných informací zjistila, že oral.sk většinu svého obsahu přebírá z jiných webů a původní články téměř neprodukuje. Stránka v minulosti propagovala i web qanon.sk, jenž využívá jako součást své konspirace také ruskou invazi na Ukrajinu.

O napojení na českou dezinformační scénu svědčí nejen údaje o návštěvnosti webu, ale i několik českých konspiračních a dezinformačních serverů, které sdílejí odkazy na slovenskou verzi webu NewsFront.

Mezi nejnavštěvovanější patří Protiproud, kde se články z NewsFrontu staly základem pro texty jako „Evropa před poslední červenou linií“. Podle českého Vojenského zpravodajství je server Protiproud zapojen do hybridních aktivit ve prospěch Ruska a jeho financování bylo spojeno s investicemi z Běloruska a Ruska. Jak zjistila investigace.cz, Protiproud je jedním z nejnavštěvovanějších českých dezinformačních a konspiračních serverů.

Mezi další weby, kde lze nalézt články a odkazy ze slovenské verze NewsFrontu, patří CZ 24, Czech Free Press, České zprávy (dříve Česko Aktuálně), Pokec 24, Infokurýr a Nepodvolení. Odkazy na články NewsFrontu se sporadicky objevují i na různých diskusních fórech jako třeba Truck Forum, Zdraví A-Z a eMimino.

Ačkoli NewsFront neprovozuje české webové stránky, v posledních měsících se pravděpodobně snažil expandovat na českou dezinformační scénu. Několik týdnů po ruské invazi na Ukrajinu se v aplikaci Telegram objevil kanál s názvem „Česká republika NEWS-FRONT.INFO“. Aktivní byl ale jen několik dní a počet jeho sledujících nepřesáhl stovku.

Krátký život polského NewsFrontu

Web NewsFront Poland debutoval 20. září 2021 krátce poté, co se v rámci manévrů Zapad ruská vojska přesunula k hranicím Ukrajiny, a kdy současně vrcholila migrační krize na polsko-běloruské hranici. Zjevně ideální příležitost pro ruskou propagandu ale nebyla využita: přítomnost NewsFrontu v Polsku neměla dlouhého trvání. Už v březnu 2022 byl na žádost polské agentury pro vnitřní bezpečnost zablokován polskými poskytovateli internetu spolu s dalšími webovými stránkami a blogy, jež jsou v Polsku běžně považovány za proruské. V současné době k němu mají přístup pouze uživatelé VPN (nástroj, který maskuje geografickou polohu počítače), což jeho dosah výrazně oslabilo.

Dalším omezením, jež pravděpodobně polskému NewsFrontu bránilo rozvoji, může být i skutečnost, že se provozovatelům zřejmě nepodařilo rozšířit síť webů sloužících jako zrcadla nebo šířících jeho obsah. Při zkoumání zpětných odkazů za polskou doménou našli novináři z investigace.cz, ICJK a Frontstory převážně webová fóra s nízkou relevancí. Dokonce i polsky mluvící účet webu NewsFront na Telegramu, založený v březnu, se zřekl odkazování na původní stránku.

I přes takto omezený vliv provozovatelé webových stránek stále vydávají zprávy v polštině, byť s mnohem nižší frekvencí než jejich slovenští kolegové. Do konce července 2022 web publikoval více než tři tisíce článků s jasně prokremelskou optikou.

Přestože je polská verze NewsFrontu zablokovaná a nepublikuje tak často jako její slovenská obdoba, dokáže si přece jen nějaké publikum najít. V červnu web zaznamenal celkem 33 400 návštěv (oproti 419 800 na Slovensku). Překvapivé je, že místem, odkud přichází až 90 % uživatelů, je Německo.

Aktuální údaje o návštěvnosti slovenského NewsFrontu za červen 2022. Zdroj: PodobnýWeb
Aktuální údaje o návštěvnosti slovenského NewsFrontu za červen 2022. Zdroj: PodobnýWeb

Polská verze NewsFrontu má ve srovnání s ostatními jazykovými mutacemi jedinečnou strukturu. Od samého počátku obsahuje speciální sekci s názvem „Tento den v historii“. V rubrice však byly zveřejněny pouze dva původní texty anonymního autora: o bitvě u Poitiers a o Velké vlastenecké válce. Zbytek textů jsou přetisky historických článků ze stránek Strajk.eu a Myśl Polska. Z časopisu Myśl Polska pochází více než 7 % veškerého obsahu publikovaného serverem NewsFront.

Tento portál je pro polský NewsFront významným poskytovatelem obsahu; analýza ukazuje, že polská verze přetiskla více než dvě stě článků původně publikovaných v Myśl Polska. Nejméně deset článků z portálu Myśl Polska bylo také přeloženo do ruštiny a zveřejněno na ruské verzi portálu NewsFront.

Webová stránka Myśl Polska je považována za jeden z nejvlivnějších proruských serverů na polském internetu. V jeho čele stojí nacionalista Jan Engelgard, autor knihy Virus rusofobie a komentátor dezinformačního kanálu na YouTube. Jedním ze známých publicistů webu je Mateusz Piskorski, bývalý polský poslanec, který byl v roce 2016 obviněn ze špionáže pro Rusko a Čínu. Piskorski byl také zakladatelem a vůdcem prokremelské strany Zmiana a zakladatelem Evropského centra pro geopolitické analýzy, na jehož účet bylo podle vyšetřování nadnárodní novinářské sítě OCCRP (Organized Crime and Corruption Reporting Project) převedeno z Ruska 21 000 eur.

Strajk.eu, na který polský web NewsFront odkazoval třináctkrát, je levicový web s dlouhou proruskou historií. Někteří z jeho redaktorů se dokonce účastnili Kremlu nakloněných volebních pozorovatelských misí ve střední Africe a na Madagaskaru (organizovaných Piskorského ECAG), jak odhalilo vyšetřování Vsquare.

Polská verze NewsFrontu většinou odkazovala na jiné proruské weby a odborné blogy, ale využívala i obsah mainstreamových médií. Tuto taktiku používaly také další prokremelské weby (například polský Sputnik), aby legitimizovaly svůj obsah a oslovily širší publikum.

Maďarsko: mrtvý projekt?

V létě 2018 se v Maďarsku odmlčel proruský web Hídfő. O několik týdnů později se objevil první maďarský článek z maďarské verze NewsFrontu.

Zpočátku se články zveřejňované v této jazykové mutaci věnovaly téměř výhradně Ukrajině, ale brzy se objevila i další témata „bližší“ maďarským čtenářům. V roce 2019 to podle maďarského investigativního média Átlátszó bylo téma migrace. Kromě toho se nejčastěji diskutovalo o textech z propagandistického tisku, jež vyjadřovaly postoje vlády Viktora Orbána.

Maďarský investigativní portál si rovněž všiml, že články, které necitovaly maďarský tisk, byly často psány neobratnou maďarštinou. Čas zveřejnění navíc odpovídal moskevskému času, oproti tomu maďarskému totiž vycházely s rozdílem jedné hodiny. Podle Átlátszó bylo také patrné, že stránky NewsFront používají písmo Pt Sans, jenž vzniklo v roce 2009, kdy si jej objednalo ruské Ministerstvo digitálního rozvoje, komunikace a masmédií u příležitosti 300. výročí reformy písma za cara Petra Velikého.

Zpráva Indexu odolnosti vůči dezinformacím 2021 označuje maďarský NewsFront za nejvýznamnější „okrajové konspirační médium“ v zemi. Vliv takzvaných okrajových prokremelských dezinformačních webů je však podle zprávy omezený.

Podle odborníků z think tanku Political Capital sdílí maďarský NewsFront informace z řady ruských nebo východoukrajinských separatistických serverů, jako jsou donbasstoday.ru, newsua.ru nebo ya-turbo.ru. Patří tak k jednomu z nejdůležitějších importérů ruskojazyčného dezinformačního obsahu do Maďarska.

Stejně jako ostatní jazykové verze NewsFrontu publikuje i maďarské vydání své články bez uvedení autorů. Maďarští odborníci na dezinformace upozornili, že vzhledem k chybám v gramatice mohou být autory textů cizinci. Zároveň ale chyby obsahoval i inzerát z roku 2018, kdy NewsFront hledal překladatele a „autory hlásné trouby“.

Inzerát zveřejněný maďarským NewsFrontem, který hledá „překladatele a autory hlásné trouby“. Zdroj: NewsFront/HU

Na stránkách se jako autor objevil i Sándor Csikós, jenž v minulosti aktivně šířil ruskou propagandu. Podle zjištění maďarských novinářů Andráse Dezsőa a Szabolcse Panyiho se jedná o bývalého diplomata maďarského ministerstva zahraničních věcí. Studoval na elitní moskevské univerzitě MGIMO a na ministerstvu pracoval od roku 1974 až do svého odchodu do důchodu v létě 2013. V roce 2019 navštívil Doněckou oblast. O svých zážitcích pak napsal pro maďarský NewsFront.

Sándor Csikós (uprostřed) ve společnosti Darji Morozovové, „ombudsmanky Doněcké lidové republiky“. Zdroj: Facebook/Csikós Sándor

Až donedávna NewsFront zveřejňoval články na své maďarské podstránce poměrně systematicky. Dne 31. října 2021 se však stránka odmlčela; důvod není znám.

Autoři:
Karin Kőváry Sólymos, ICJK.sk
Julia Dauksza, Anna Gielewska, Frontstory.pl
Josef Šlerka, Investigace.cz
Ve spolupráci s: Anastasiia Morozova, Frontstory.pl