Atlatszo.hu, Jakub Šimák
Firmě International Defense & Aerospace Group LLC (IDAG) se sídlem v americké Pensylvánii se vloni povedl nevšední kousek. Prodala maďarské policii za neobvykle vysokou cenu šest vrtulníků typu MD 902, které předtím odkoupila od britské policie.
Za šest helikoptér maďarská policie zaplatila 5,3 miliardy forintů (417 milionů korun) a další 3,8 miliardy forintů (299 milionů korun) za jejich údržbu. Maďarští odborníci v oblasti letectví je přitom považují za zastaralé, každý z těchto strojů měl v průměru nalétáno dvanáct tisíc hodin.
Pár měsíců po uskutečnění nákupu se jedním z vlastníků zmíněné pensylvánské firmy IDAG stal i český podnikatel Jan Obrman. Ten má s prodejem starých vrtulníků maďarské policii ostatně již letité zkušenosti.
- Jan Obrman
Jan Obrman se narodil v Československu v roce 1961. Spolu se svou rodinou emigroval v 60. letech do Švýcarska a následně do Německa, poté žil delší dobu ve Spojených státech a Kanadě. Vystudoval historii a politologii.
V emigraci spolupracoval s americkou rozhlasovou stanicí Svobodná Evropa (RFE/RL) jako odborník na střední Evropu. Po roce 1989 se přestěhoval do Prahy, kde pomáhal s rozjezdem vysílání rádia Svobodná Evropa. To se po sametové revoluci přesunulo do Prahy z Mnichova. Na přelomu tisíciletí byl jedním z členů představenstva soukromé televize TV 3, ve které vykonával funkci generálního ředitele.
Po angažmá v médiích Jan Obrman přesedlal na obranný průmysl. Podle Marka Mazzettiho – korespondenta The New York Times specializujícího se na národní bezpečnost – pomáhala v roce 2007 Obrmanova firma U-Turn vyvinout počítačovou hru pro Pentagon. Cílem hry bylo šířit pozitivní poselství o Spojených státech mezi blízkovýchodní mládeží a zároveň umožnit sběr osobních dat pro potřeby amerických tajných služeb o lidech, kteří si hru stáhli. Tou dobou totiž Spojené státy vedly již pátým rokem válku v Iráku. Pro zakrytí „americké stopy“ v této operaci měl Obrman založit offshorovou firmu na Seychelách, jejímž prostřednictvím měla být jeho pražská firma U-Turn skrytě financována.
V roce 2012 se Obrman stal spoluvlastníkem firmy European Air Services, kterou později koupila do svého holdingu Strnadova Czechoslovak
Třikrát dražší, ale zato lesklejší
Podobná kauza totiž proběhla už v roce 2016. Tehdy Jan Obrman dohodl velmi výhodný obchod mezi maďarskou policií a firmou European Air Services (EAS), kterou založil o čtyři roky dříve.
V roce 2016, kdy již byla EAS součástí holdingu Czechoslovak Group zbrojaře Jaroslava Strnada, prodal Obrman maďarské policii pět helikoptér typu MD – za trojnásobnou cenu, než za jakou je předtím odkoupil od policie německé spolkové země Bádensko-Württembersko. Ta na svých webových stránkách uvedla, že vrtulníky prodala EAS za 4,8 milionu eur (123 milionů korun), zatímco EAS je maďarské policii následně přeprodala za 13,2 milionu eur (338 milionů korun).
Několikanásobný cenový rozdíl vyvolal ve své době v Budapešti skandál. Podle tehdejšího prohlášení maďarské policie byl markantní rozdíl v ceně způsoben tím, že EAS spolu s helikoptérami dodala i termokamery, software či náhradní díly. A že EAS zastaralé vrtulníky opravila a přetřela novou barvou.
U zrodu pražské firmy European Air Services (EAS), která se zpočátku zaměřovala na prodej amerických helikoptér typu MD na evropském trhu, stál v roce 2012 Jan Obrman. Ten byl několik let spolumajitelem, ředitelem i tváří firmy. V roce 2014 firmu EAS koupil holding Czechoslovak Group (CSG), podnikatelské impérium zbrojařské rodiny Strnadů. Firma EAS se později stala součástí nově vytvořené divize CSG Aerospace, jež se s letošním plánovaným obratem ve výši pěti miliard korun stává nejvýznamnějším tuzemským hráčem v oblasti letectví a radarových systémů.
Nová firma, nové zakázky?
Jan Obrman se v listopadu 2017 stal jedním z vlastníků výše zmíněné americké firmy IDAG, která podobně jako EAS profitovala z výhodných obchodů s maďarskou policií. Firma IDAG spoluzaložila v červnu 2018 maďarskou firmu Flight Trails Akadémia (FTA). Spoluzakladatelem FTA byla i tamní firma Fly-Coop, jež provozuje soukromé i státní helikoptérové lety a je proslulá svými vazbami na oligarchy z okolí premiéra Viktora Orbána nebo přepravou maďarského ministra na soukromou oslavu místní celebrity. FTA sice dosud žádnou maďarskou státní zakázku nezískala, místní odborníci v oblasti letectví však nabádají k jejímu bedlivému sledování kvůli lehkosti, s níž její spoluzakladatelé v minulosti přicházeli k lukrativním státním zakázkám.
Bratři ve zbrani
Blízko k Viktoru Orbánovi má i český prezident Miloš Zeman, maďarského premiéra v minulosti označil za „skutečného lídra, kterých je v současné politice nedostatek“. Zemanovu kampaň před prezidentskými volbami v roce 2018 výrazně financoval český zbrojařský holding Czechoslovak Group (CSG). Nejen že CSG před lety koupila Obrmanovu firmu European Air Services, Obrman dokonce stál po boku nynějšího majitele CSG Michaela Strnada při letošní květnové návštěvě Steva Bannona – bývalého poradce amerického prezidenta Donalda Trumpa – v Praze. Steve Bannon se mimochodem minulou neděli potkal v Lánech i se Zemanem.
Czechoslovak Group je tak napojena na nejvyšší ústavní činitele nejen v Česku, ale i v Maďarsku – i díky Janu Obrmanovi a spletenci českých, amerických a maďarských firem, v nichž figuruje nebo se kterými spolupracuje.
O kontroverzním angažmá Czechoslovak Group na Balkáně, kde zbrojařský holding v minulosti nakupoval obrovské zásoby problematické čínské munice a krachující vojenské továrny, jsme psali již v lednu 2018.
Válečný milionář: Jak hlavní sponzor Zemanovy kampaně vtrhl do balkánských muničních skladů