databoutique

Robert Šlachta a jeho hnutí Přísaha vypadají jako černý kůň podzimních parlamentních voleb. Výzkumy Přísaze připisují, že by mohla překročit 5% hranici nutnou ke vstupu do poslanecké sněmovny, a podle všeho si tak hnutí zajistí možnost účastnit se předvolebních debat v České televizi. Robert Šlachta si však nevede špatně ani na Facebooku. Jeho stránka má přes 78 000 fanoušků, a počtem odběratelů je tak srovnatelná s profilem Ivana Bartoše. Svou fanouškovskou základnou pak překonává stránky Petra Fialy, Marian Jurečky a řady dalších. Z ostatních lídrů parlamentních stran má víc příznivců jen Tomio Okamura a Andrej Babiš. Ti ale začali budovat své stránky již před pěknou řadou let.

Vnik Roberta Šlachty do zóny možného vstupu do sněmovny nastolil otázku, která stále není zcela zodpovězena: kdo jsou jeho potenciální voliči? V dnešním díle našeho volebního seriálu proto přispějeme k odpovědi na tuto otázku analýzou Šlachtových fanoušků na Facebooku.

Řekni mi, co lajkuješ, a já ti povím, kdo jsi

Při naší analýze jsme vycházeli z nahodilého vzorku fanoušků stránky Roberta Šlachty (viz metodologie na konci článku) a také ze seznamu stránek, které mají jeho fanoušci mezi oblíbenými (seznam je dostupný na jejich veřejných profilech). Ze seznamu jsme se věnovali stránkám, jež byly zastoupeny mezi Šlachtovými fanoušky alespoň podílem 7,5 %, a zohlednili jsme jejich specifičnost právě pro jeho stránku. Získali jsem tak tabulku s těmito padesáti stránkami.

Asi nepřekvapí, že stránkou s nejvyšší afinitou (tedy stránkou, k jejímuž odběru se fanoušci Roberta Šlachty hlásí nejvíce) je stránka samotného hnutí Přísaha. Na první pohled také vidíme, že fanoušci tematicky netvoří jednotou skupinu. Pokud je seskupíme do shluků podle stránek, které mají označené jako oblíbené, objeví se tři zřetelně odlišné skupiny. 

První z nich jsou fanoušci, kteří se o politiku zajímají a vyjadřují svůj pozitivní vztah ke  konzervativně-národovecké orientaci. Můžeme je nazývat Národně konzervativní shluk. Patří do něj stránky podporující současného prezidenta ČR jako například „Miloš Zeman – prezident České republiky, Můj prezident či stránka prezidentova mluvčího Jiřího Ovčáčka. 

Dále zde najdeme stránky podporující Andreje Babiše a rovněž stránku deklarující podporu hnutí ANO: Volím ANO Andreje Babiše. Patří sem ale i stránka negativně se vymezující vůči TOP 09 a ODS. Mezi příslušníky tohoto shluku nalezneme výrazně více fanoušků televize Barrandov a jsou zde markantně zastoupení i fanoušci dvou aktivistických stránek: Zastavme zloděje a Pravda o vodě a voda lidem

Druhý klastr stojí tematicky v přímé opozici k prvnímu. Tvoří ho převážně stránky orientované na ženské publikum a nejrůznější tipy, nápady, recepty a inspirace. Jedná se o stránky jako Recepty, nápady a inspirace pro každý den, Vychytávky a nápady, Inspiruj se každý den, Triky, tipy, nápady, Babské rady, Všechny vůně světa, Topsvet.cz či  Milujeme život – inspirace, recepty a nápady. Prakticky se v této skupině neobjevuje žádná politická stránka a minimálně jsou zastoupeny ty se zpravodajsko informační tématikou. Většina těchto stránek sdílí obsahy z webů jako jsou prosvet.cz, damskydenik.cz, svetkreativity.cz či irecept.cz. Tento klastr nazvěme Ženský lifestyle

Třetí shluk se sice podobá shluku Ženský lifestyle, ale typická je pro něj zejména záliba v tzv. infotainmentu, tedy zpravodajství plně podřízenému zábavě a emocím. Budeme mu tedy říkat Shluk zábavního zpravodajství. Jako zdroj své zábavy má navíc dominantní čtveřici stránek Oblíbené, Populární, Fakta v detailech a Zajímavé. Ty mají každá kolem 80 000 fanoušků a spolu se stránkami Život a Víte patří pod vydavatelství RHYMER DIGITAL LTD OOD, které oficiálně sídlí v bulharském Blagoevgradu. Zmíněné stránky propagují weby, jež rovněž náleží citovanému vydavatelství. Jedná se o weby zpravy.live, fakta.today a zivot.org. Podle dat z nástroje pro analýzu webových stránek SimilarWeb je pro tyto stránky typický extrémně vysoký podíl návštěv ze sociálních sítí. Většina z nich podle Facebooku také nikdy neměla na svých facebookových postech spuštěnou reklamu v kategorii politicka reklama. Výjimku tvoří jedna reklama stránky Víte s dovolenou Andreje Babiše v Maroku v roce 2019.

Samotné vydavatelství Rhymer Digital na svém webu tvrdí, že působí v deseti zemích. Dohledat o něm a jeho dalších titulech podrobnosti je nicméně obtížné. Zmíněné tři weby obsahují i přehled redaktorů, avšak ani zde není jasné, zda skutečně existují. Kupříkladu u serveru Život je uvedena následující redakce:

Pokud ale provedeme reverzní hledání obrázků redaktorek, nalezneme stejné fotky u jiných jmen na ruskojazyčném internetu. Kupříklad Mařenka Novák má stejnou fotku jako Natalja Slavna Timčenko a Lenča Horák zase jako Sofja Kiseleva.

Proč mají tyto stránky v oblibě právě fanoušci Roberta Šlachty ovšem zůstává záhadou a bude zajímavé sledovat, jak se jejich obsah bude dále vyvíjet. Nicméně lze říct, že fanoušky těchto stránek odlišuje od shuku Ženského lifestylu větší důraz na rozmanitost informací, a to včetně politiky.

Závěrem

Na Facebooku lze mezi fanoušky Roberta Šlachty rozeznat tři různé skupiny. Těmi prvními jsou příznivci Miloše Zemana, Andreje Babiše a politiky, kterou představují. U tohoto typu fanoušků tak vidíme stránky spojené spíše s národně konzervativním přístupem. Druhou skupinu tvoří zřejmě ženy, jež se primárně o politiku nijak výrazně nezajímají, ale svými facebookovými stránkami dávají najevo, že mají zájem o lidské příběhy a rady, jak svůj život změnit. Poslední skupinu posléze tvoří lidé, které zprávy ze světa politiky zajímají, ale chtějí je konzumovat v povrchní a zábavné formě, ani tito fanoušci však nevykazují žádnou silnou stranickou afinitu. 

Pokud by naše analýza pokrývala významnou část složení skutečného elektorátu Roberta Šlachty, pak ho čeká nelehká úloha. Část jeho potenciálních voličů si totiž může zpět přetáhnout Andrej Babiš posílením národoveckých a konzervativních témat, ale také zaměřením své komunikace na ty skupiny žen, jež nyní oslovuje Šlachtova kampaň a které se samotné politice na Facebooku spíše vyhýbají. Otázkou také je, jak se mu podaří přimět voliče s nízkým zájmem o politiku jako takovou, aby přišli k volbám. Nicméně snad každé volby do sněmovny u nás přinesly vznik nového politického subjektu.

Pokud si chcete sami ověřit, o jak rozdílné světy se v případě příznivců Roberta Šlachty jedná, připravili jsme pro vás v nástroji Crowdtangle jednoduchý dashboard, v němž uvidíte úspěšné posty Roberta Šlachty a posty stránek, které charakterizují námi objevene shluky voličů.

EDIT: V původním článku byl odkaz na dashboard, který je již nedostupný. Čtenářům se omlouváme. 

Autor textu: Josef Šlerka
Autorka úvodní grafiky: Lenka Matoušková


Metodologie výzkumu

Pro účely této analýzy jsme vybrali náhodných 200 profilů fanoušků stránky Roberta Šlachty, kteří dali pozitivní vztah k němu najevo svým sdílením, komentářem či lajkem. Z těchto profilů jsme zkopírovali seznam stránek, jež mají tito fanoušci označené jako oblíbené. 

Poměr zastoupení těchto stránek jsme v našem vzorku přepočítali vůči celkové velikosti Šlachtovy stránky na českém Facebooku, jinými slovy jsme porovnali procentuální podíl v našem vzorku s celkovým procentem zastoupení na českém Facebooku. Získali jsme tak přehled, jak moc jsou tyto stránky specificky zastoupeny právě mezi fanoušky Roberta Šlachty (tzv. míru afinity). Z nich jsme si potom vybrali stránky, které měly vůči Šlachtově stránce afinitu alespoň 3 a vyšší, méně by odpovídalo náhodnému zastoupení. Pro další analýzu jsme pak použili rozbor afinit a faktorovou analýzu.

Již před osmi lety jsme tímto způsobem zkoumali fanoušky domácích politických stran se sociologem Janem Schmidem. Původní post si můžete přečíst na starých stránkách Data Boutique v textu Profil stránek politických stran z pohledu zájmů jejich aktivních fanoušků spolu s popisem metodologie. Další příklady aplikace této metodologie naleznete v blogpostu  Facebook podle Klubu českého pohraničí aneb rudý květ v modré dálce. Podobnou metodologii s vysvětlením fungování lajkování stránek pak naleznete v postu Slušní lidé na Facebooku.