Škoda Transportation má problémy, Litevci vyšetřují její převody peněz

Pavla Holcová, Šarūnas Černiauskas

Škoda Vagonka platila miliony korun britské firmě, u které není dohledatelné, kdo ji vlastní. Bankovní převody, které byly oficiálně vykazovány jako platby za „organizační a technickou podporu” při zakázce na dodávku vlaků do Litvy, vyšetřují v současné době litevské úřady.

V prosinci 2016 zasahovali litevští finanční policisté z útvaru FNTT v ústředí Litevských železnic – největší litevské státní firmě. FNTT prohlásilo, že se jejich vyšetřování týká předraženého nákupu zboží a služeb. Část peněz skončila na účtu britské společnosti, která je podezřelá z legalizace výnosů z trestné činnosti neboli praní peněz, odtud pak podle tvrzení FNTT peníze doputovaly k top managementu Litevských železnic.

Jak se nám s litevskými kolegy z 15min.lt podařilo dopátrat, jednou ze sporných plateb je i 1,8 milionu euro (téměř padesát milionů korun) od firmy Škoda Vagonka.

Škoda Vagonka, která je součástí holdingu Škoda Transportation, se zavázala, že Litevským železnicím dodá dvouposchoďové vlaky a zajistí jejich servis. Za to měla Vagonka dostat zaplaceno 111 milionů euro (přibližně 3 miliardy korun). Litevští vyšetřovatelé mají za to, že částka 1,8 milionu euro může být provize za zprostředkování kontaktů. V této souvislosti však ke dni uzávěrky tohoto textu nikdo nebyl obviněn.

foto: Vidmantas Balkūnas / 15min.ltfoo
foto: Vidmantas Balkūnas / 15min.ltfoo

Podezřelý nákupčí

Hlavní postavou litevského vyšetřování je Juozas Širvinskas, majitel a ředitel společnosti Litmotas. Oficiálně dodává Litevským železnicím náhradní součástky na vlaky EJ575 vyrobené ve Škodě Vagonce.

Litevští vyšetřovatelé z FNTT odmítají v oficiálních prohlášeních uvádět jména podezřelých. Nicméně samotná firma Litmotas potvrdila, že Širvinskas aktuálně řeší situaci se svými právníky. S Juozasem Širvinskasem jsme se snažili spojit, ale úředníci ve společnosti Litmotas nás odmítli s tím, že pan ředitel se nebude k ničemu vyjadřovat.

„Mluvila jsem s panem ředitelem po telefonu. Řekl, že zatímco se to řeší, tak nebude nic komentovat. Uběhlo příliš málo času, takže k tomu není co dodat. Pokud by se situace změnila, tak se vám myslím ozve. (…) Jestli k tomu má co dodat, tak vám po konzultaci s právníky zavolá,” odpověděla nám sekretářka Juozase Širvinskase.

Účelový účet

Podle FNTT má nejmenovaná britská firma v Litvě bankovní účet, na který byly v rámci nákupů techniky pro Litevské železnice převedeny finanční částky v řádech milionů, které pak byly vybírány v hotovosti. FNTT zatím nespecifikoval, kde nakonec tato hotovost skončila, ani kdo a jak vybíral tak velkou hotovost, nicméně mají za to, že šlo o peníze na úplatky.

„Máme důvodné podezření, že část těchto peněz mohla skončit v kapsách vedení Litevských železnic,” okomentoval poznatky ředitel FNTT Kęstutis Jucevičius.

Podle našich zdrojů je touto britskou firmou Railway Baltica. Ta byla zapsána do britského obchodního rejstříku v Birminghamu v roce 2007. Širvinskas měl údajně plnou moc k tomu, aby spravoval firemní účty v Litevské bance. Vzhledem k tomu, že místní úřady vyhodnotily pohyby na účtu jako podezřelé, zahájily vyšetřování.

Vlastníci Railway Baltica nejsou ve veřejných zdrojích dohledatelní. Dostupné informace ale prohlubují podezření ohledně její činnosti. V roce 2007 byla totiž Railway Baltica založena dvěma společnostmi z karibského státu Belize: Consulting Group Corp. a Trade Invest Systems Ltd. Tato druhá společnost je známa z jiného případu z Ruska (viz rámeček Magnitského stopa).

  • Magnitského stopa
Trade Invest Systems Ltd z Belize je společnost, která se objevuje v mezinárodně známém případu Sergeje Magnitského.

Právník a auditor Sergej Magnitský zemřel ve věku 37 let za obrovských bolestí, přikurtovaný k posteli v moskevském vězení Butyrka. Zde ho drželi, bili a údajně mučili téměř rok. Ruští vyšetřovatelé údajně chtěli, aby vzal zpět svoji výpověď, která velmi přesně popisovala praktiky tamní finanční správy a policie a jejich způsobu vydírání soukromých firem, jejich tunelování a přivlastňování

Firma Trade Invest System Ltd z Belize i v tomto případě sehrála roli správcovské společnosti další britské firmy, přes kterou tentokrát protekly peníze ukradené společnosti Hermitage Fund, jejíž zaměstnanec Sergej Magnitský byl. Více zde.

Obě belizské společnosti byly jedinými správci Railway Baltica po celou dobu její existence.

Společnost Railway Baltica požádala jen pár týdnů před zásahem litevských úřadů v ústředí Litevských železnic o výmaz z britského rejstříku.

foto: Vidmantas Balkūnas / 15min.lt
foto: Vidmantas Balkūnas / 15min.lt

Vagonka

Mezi platbami, které byly převedeny na účet Railway Baltica, je i platba v hodnotě 1,8 milionu euro (téměř 50 milionů korun) od české společnosti Škoda Vagonka. Zatím není známo, kdy přesně byla platba provedena a zda byla jednorázová, nebo rozložená do delšího časového období. Škoda Vagonka patří do skupiny společností Škoda Transportation. Tisková mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá tuto platbu potvrdila:

„Obecně můžeme říct, že na trzích, kde naše firma nemá svou dceřinou společnost nebo kancelář, vždy spolupracujeme s místními zástupci. Konkrétně v Litvě naši dceřinou společnost Škoda Vagonka v minulosti zastupovala firma Railway Baltica a v současné době nás zastupuje přímo pan Juozas Širvinskas.

Zástupce pro nás zajišťuje především nezbytnou organizační a technickou podporu při realizace dodávek a provádění následného servisu a dále marketingovou a obchodní činnost. Všechny platby, které svým obchodním zástupcům vyplácíme, jsou prováděné na základě uzavřené smlouvy související s dodávkou našich vozidel.”

Když jsme se ptali na obchodní strukturu firmy, která je oficiálním partnerem Škoda Vagonky a vede přes Litvu a Velkou Británii na Belize, tiskové oddělení Škoda Transportation nám neposkytlo žádné vysvětlení:

„Jak už jsme psali, tak společnost Railway Baltica i pan Širvinskas zajišťovali pro naši dceřinou společnost Škoda Vagonka služby v rámci uzavřených smluv související s nezbytnou organizační a technickou podporu při realizace dodávek a provádění následného servisu a dále marketingovou a obchodní činnost,” zopakovala Lubomíra Černá.

foto: Vidmantas Balkūnas / 15min.ltfoo
foto: Vidmantas Balkūnas / 15min.ltfoo

Třináct „ešusů”

Škoda Vagonka je hlavním dodavatelem nových osobních vlaků Litevským železnicím. Jedenáct vlaků typu EJ575, vlakovými nadšenci překřtěných kvůli komplikovanému oficiálnímu názvu „trojdílná hliníková souprava“ na „ešusy”, už je v provozu. Další dva vlaky má Vagonka dodat letos. Všech 13 vlakových souprav stálo celkově 111 milionů euro (přibližně 3 miliardy korun).

Tato obří zakázka se obešla bez větší soutěže. V roce 2011 Škoda Vagonka vyhrála veřejnou zakázku na dodání pěti vlakových souprav s tím, že byla jediná, kdo se do soutěže přihlásil. Dodala tak do Litvy dvě třídílné vlakové soupravy v hodnotě 6.99 milionů euro za jednu (přibližně 185 milionů korun) a tři dvoudílné vlakové soupravy v hodnotě necelých 9 milionů euro (přibližně 243 milionů korun).

O několik let později Litevské železnice dokoupily další tři vlaky v hodnotě 27 a čtvrt milionů euro. Tentokrát se veřejná soutěž ani nekonala. Litevské železnice využily zákonnou možnost nevyhlašovat veřejnou soutěž na nákup vlaků s tím, že je potřeba zajistit plnou kompatibilitu s již dříve nakoupenými vlakovými soupravami. „Chtěli bychom se také vyhnout dodatečným nákladům spojených s dokumentací, náhradními díly, testováním a školením zaměstnanců,“ uvedly Litevské železnice na dotaz, proč výběrové řízení neproběhlo.

Úřady prověřují možnou korupci

FNTT není jediným litevským úřadem, který má své pochyby o účelu peněz, které se objevily na účtech Railway Baltica. Diana Vilyté, ředitelka litevského Úřadu pro veřejné zakázky prohlásila, že pochybuje o vysvětlení Škoda Transportation ohledně plateb.

„Vy jim to věříte? Já ne. Když dodavatel platí takové částky peněz pochybným firmám, vypadá to primitivně. (…) Škoda (Transportation) by měla být ohledně plateb transparentní,“ okomentovala systém plateb Diana Vilyté. Zároveň vyzvala litevské finanční úřady, aby se těmito platbami zabývaly a rozjeli další vyšetřování bankovních převodů od Škoda Vagonky.

Litevské železnice hlavně na napojení na politiku a skrytý sponzoring politických kampaní.

Litevská prezidentka Dalia Grybauskaitė nedávno nazvala Litevské železnice „státem ve státě”. Na povrch pak vyplavaly další skandály následované nucenými rezignacemi představenstva Litevských železnic.

V současné době vyšetřují hned dva litevské finanční úřady machinace kolem Litevských železnic. FNTT se zabývá platbami pro netransparentní finanční skupiny okolo Juozase Širvinkase, kterému už bylo sděleno obvinění a okolo vánočních svátků strávil několik dní ve vazbě.

Druhé a nezávislé vyšetřování spustil litevský Protikorupční úřad (STT) těsně před Vánocemi. STT se chce zaměřit zejména na dohody a platy mezi Litevskými železnicemi a jejich dceřinými společnostmi. Jen mezi lety 2011 a 2015 se jednalo o ne zcela transparentní dohody v hodnotě 429 milionů eur.