Překvapivý šéf Českých drah

Novým předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah (ČD) se stal Ivan Bednárik. Dosud vedl dceru Českých drah – ČD Cargo. Bednárik střídá ve funkci Václava Nebeského, který se přesune na pozici místopředsedy představenstva ČD. Zpráva je to překvapivá. Ještě začátkem letošního roku to totiž vypadalo, že Ivan Bednárik bude mít spíš problémy, než aby povýšil.

Na konci dubna vyšlo najevo, že tehdejší vedení Českých drah prověřuje, zda Ivan Bednárik jako ředitel ČD Cargo nebyl ve střetu zájmů při uzavírání smlouvy se slovenskou SMK. Utajená smlouva z roku 2018 říká, že ČD Cargo prodá SMK pět set vagonů, následně si je bude pronajímat a nakonec je možná znovu odkoupí. Úkolem SMK je vagony modernizovat. Zmíněná smlouva dává slovenské firmě šanci vydělat více než miliardu korun.

Pochyby budilo nejen to, zda je smlouva ekonomicky výhodná, ale i samotná modernizace. Lidé z oboru totiž varovali, že smlouva umožňuje instalovat staré podvozky, kterou mohou být v provozu nebezpečné.

Potenciální střet zájmů Ivana Bednárika, který je pod smlouvou s SMK podepsaný, se odehrává na následujícím půdorysu. Firmu SMK vlastní slovenský podnikatel Ivan Petríček, jehož významným obchodním partnerem je na Slovensku dobře známý podnikatel Alexej Beljajev (s vazbami na politiky doma, v Česku i v Rusku). Beljajev a Petríček jsou spoluvlastníky železniční a strojírenské Tatravagónky ze slovenského Popradu. A vagony pro ČD Cargo má modernizovat právě tato firma zpod Tater.

S Beljajevem se ale dobře zná také Ivan Bednárik. Předtím, než se v roce 2014 ujal vedení české státní firmy ČD Cargo, působil v představenstvu společnosti Express Group – kolegou ve vedení mu byl právě Beljajev, jehož skupina Optifin Invest zmíněnou Express Group v roce 2014 koupila od rakouských přepravců.

V květnu se Bednárikem podepsaná smlouva se slovenskou SMK dostala i na pořad poslanecké sněmovny. Ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka tehdy interpelovali dva poslanci, Ondřej Polanský za Piráty a Věra Kovářová za Starosty. Ptali se ho na „podezřelou smlouvu“, na to, zda je modernizace bezpečná, a na jeho spokojenost s Ivanem Bednárikem v čele ČD Cargo. Ministr Havlíček je odbyl slovy, že jde o konkurenční boj ze strany ostravských podnikatelů na železnici, bratrů Rudolfa a Petera Šuškových. „Zcela zjevně dochází k obchodní válce mezi dodavateli, kteří tam byli předtím, a mezi dodavateli, kteří tam jsou dnes,“ shodil Havlíček vážné pochybnosti do roviny konkurenčního boje dvou soukromých firem. „Smlouvě s určitým dodavatelem pochopitelně brání ten, který tam byl předtím.“

V červnu pak v sídle ČD Cargo zasahovala policie. Zajímaly ji právě dokumenty ke smlouvě se slovenskou firmou SMK.

Krátce předtím se ukázalo, že možný střet zájmů Ivana Bednárika ČD nijak zevrubně neprověřovaly. „Předmětná smlouva byla schválena třemi členy představenstva a pěti členy dozorčí rady ČD Cargo,“ napsala investigaci.cz mluvčí ČD Vanda Rajnochová a dodala: „Pan Ivan Bednárik tak měl při hlasování jeden hlas z celkem osmi. Nedomníváme se proto, že by v daném případě došlo ke střetu zájmů.“

K čemu policie došla, zatím nebylo zveřejněno. Bez ohledu na to i na pochybnosti o smlouvě a střetu zájmů se na konci tohoto roku stal Ivan Bednárik šéfem celých Českých drah.

Autorka textu: Hana Čápová
Autor úvodní fotografie: Facebook České dráhy 
Tento text vznikl díky finanční podpoře čtenářů, jako jste vy. Přidejte se do Klubu neprůstřelných a podpořte naši práci.